Κιβώτια ταχυτήτων υπάρχουν πολλά. Τόσο από πλευράς μηχανολογικής φιλοσοφίας, όσο και διάταξης. Τα τελευταία χρόνια κυριαρχούν τα 7τάχυτα διπλού συμπλέκτη, με τα 8τάχυτα αυτόματα και 9 ταχυτήτων να θεωρούνται η ανερχόμενη δύναμη και τα παραδοσιακά μηχανικά να κρατούν το χειροκίνητο οχυρό συνήθως με 6 σχέσεις πια. Φυσικά συναντάμε μέχρι 10τάχυτα αυτόματα, δεν λείπει ακόμα και 8 συμπλεκτών, ούτε χειροκίνητο με την 1η κάτω. Κοινή συνισταμένη όλων: ο λεβιές -όπου υπάρχει, γιατί έχουμε και περιστροφικά χειριστήρια όπως στο αυτόματο Ford Focus– στην κεντρική κονσόλα, ανάμεσα στα εμπρός καθίσματα. Όλων;
Ένα εμφατικό «όχι» ακούγεται από Στουτγάρδη μεριά, με τη Mercedes να επιμένει στην τοποθέτηση του επιλογέα του αυτόματου κιβωτίου στην κολόνα του τιμονιού. Τρανά παραδείγματα οι A-Class και GLA, αλλά και γενικότερα η γκάμα, καθώς μόνο τα μοντέλα που βρίσκονται πολύ ψηλά στην «ιεραρχεία» (όπως η S-Class) δεν ενσωματώνουν την συγκεκριμένη τεχνοτροπία. Ο εν λόγω επιλογέας ταχυτήτων στο μάτι μπορεί να φαίνεται κάπως περίεργος, όμως είναι πολύ εξυπηρετικός, όπως έχουμε διαπιστώσει πολλές φορές οδηγώντας τα αυτοκίνητα της Mercedes. Τι εξυπηρετεί, όμως, πέρα από την εδραίωση ως σήμα-κατατεθέν ιδίωμα μιας εταιρίας;
Δείτε ακόμα: Οι εχθροί του μηχανικού κιβωτίου ταχυτήτων
Η συγκεκριμένη διάταξη μας έρχεται από την Αμερική και τα τέλη της δεκαετίας του ’40, όταν η καμπίνα των επιβατών αποσκοπούσε στη δημιουργία κλίματος αντίστοιχου της παραμονής σε σπιτιού – τουλάχιστον αναφορικά με την παραμονή στα καθίσματα. Τα αμερικανικά μοντέλα μετέφεραν το λεβιέ στην κολόνα, προκειμένου να μην υπάρχουν εμπόδια στο πάτωμα και να γίνει εφικτή η τοποθέτηση ενιαίου καθίσματος εν είδει καναπέ. Πέρα από τη δημιουργία οικιακού και ζεστού κλίματος, τα καθίσματα του είδους καθιστούσαν εφικτή την μεταφορά παραπάνω επιβατών, με τα περισσότερα μοντέλα της εποχής να είναι -βάσει σωματότυπου- 6θέσια. Φυσικά νομοθεσία περί ανώτατου αριθμού επιβαινόντων δεν υπήρχε, ούτε ζώνες ασφαλείας. Οπότε το όριο έθεταν κάθε φορά οι ίδιοι οι επιβάτες και η δυνατότητα του αυτοκινήτου να τους μεταφέρει.
Μάλιστα η τοποθέτηση του λεβιέ στην κολόνα ήταν τόσο διαδεδομένη, ώστε ακόμα και τα χειροκίνητα απαιτούσαν από τον οδηγό να αλλάζει σχέσεις μέσω ενός σίδερου που ξεπηδούσε από το τιμόνι! Οι Αμερικανοί, βέβαια, δεν φημίζονται για τις καλές τους σχέσεις με το μηχανικό κιβώτιο. Κάτι που οδήγησε σε πολυάριθμα ατυχήματα, καθώς οι οδηγοί κοιτούσαν τον λεβιέ ενόσω πάλευαν να αλλάξουν ταχύτητα (3 και 4 εν συνεχεία), με αποτέλεσμα να αποσπάται συνεχώς η προσοχή τους από το δρόμο!
Διαβάστε επίσης: Πώς λειτουργεί το κιβώτιο iMT της Kia
Τελικώς το ανακάτεμα του χειροκίνητου επιλογέα μετακίνησε στην κανονική του θέση, με τα αυτόματα ωστόσο να στέκουν αγέρωχα στο τιμόνι, ακόμα και σήμερα. Καθίσματα/καναπέδες δεν υφίστανται πλέον, όμως ο «αέρας» που προσφέρει στους εμπρός επιβάτες είναι ακόμα επίκαιρος. Εκτός αυτού, η πληθώρα ηλεκτρονικών στα νέα μοντέλα καθιστά επιτακτική τους επιπλέον διακόπτες, οι οποίοι σε πολλές εφαρμογές τοποθετούνται στο χώρο που κανονικά θα καταλάμβανε ο λεβιές.
Οπότε πέρα από τον ιδιαίτερο χαρακτήρα και την ξεχωριστή πινελιά διαφορετικότητας, βάση για την μετακόμιση του επιλογέα απέναντι από τον διακόπτη των φλας δεν ήταν άλλη από την αύξηση της πρακτικότητας.
Δείτε ακόμα: Πως χαλάνε γρήγορα ταχύτητες και δίσκος πλατό