Από την στιγμή που ανεβαίνει η θερμοκρασία του περιβάλλοντος, η ενεργοποίηση του κλιματισμού στο αυτοκίνητο είναι απαραίτητη. Ακόμα και με μια ανοιξιάτικη ζέστη των π.χ. 25 βαθμών Κελσίου το εσωτερικό ζεσταίνεται αισθητά και οι επιβάτες «ψήνονται» όταν τους χτυπάει ο ήλιος. Κάποιοι οδηγοί κάνουν το λάθος να μη θέτουν σε λειτουργία το κλιματιστικό και το χειμώνα, με αποτέλεσμα να έρχονται ξαφνικά αντιμέτωποι με απρόσμενες εκπλήξεις. Οι πιο συνήθεις είναι η άσχημη μυρωδιά σαν μούχλα, να μη βγαίνει κρύος αέρας ή απλά πολύ δροσερός.
Γιατί μυρίζει και δεν βγάζει κρύο αέρα;
Η κακοσμία οφείλεται κυρίως στην υγρασία που έχει εγκλωβιστεί στους αεραγωγούς του κλιματισμού, όπου έχουν αναπτυχθεί μύκητες. Ταυτόχρονα ένα πολυκαιρισμένο φίλτρο καμπίνας που δεν έχει αλλαχτεί για χρόνια εντείνει τη μυρωδιά μούχλας, σε σημείο μάλιστα δυσχεραίνει την αναπνοή. Αν παράλληλα εισέρχεται σκόνη από τους αεραγωγούς, τότε χρειάζεται άμεσα αντικατάσταση το φίλτρο αέρα της καμπίνας. Αυτό πρέπει να αντικαθίσταται κάθε χρόνο γιατί συσσωρεύονται ρύποι από την ατμόσφαιρα, γύρη, χώμα, σκόνη, φύλλα κ.λπ.
Αν η καμπίνα του αυτοκινήτου είναι πολύ βρώμικη, τότε επιβάλλεται βιολογικός καθαρισμός, καθώς με την ανακύκλωση του αέρα, η σκόνη και οι διάφορες βρομιές θα δημιουργήσουν ξανά και γρήγορα μια άσχημη μυρωδιά. Άλλωστε πολλοί οδηγοί περνούν ατελείωτες ώρες μέσα στο αυτοκίνητό τους με κλεισμένα τα παράθυρα και την ανακύκλωση, λόγω καυσαερίων και της επιβαρυμένης με ρύπους ατμόσφαιρας στις μεγαλουπόλεις.
Στην περίπτωση που ο κλιματισμός του αυτοκινήτου δεν βγάζει κρύο αέρα, τα πιθανότερα αίτια είναι τα εξής: Το σύστημα κλιματισμού δεν έχει φρέον ή στη χειρότερη περίπτωση το ηλεκτρικό του τμήμα έχει κάποιο πρόβλημα. Αν γίνει πλήρωση με φρέον και ο αέρας πάλι δεν είναι κρύος, τότε κομπρέσορας (συμπιεστής) του κλιματιστικού ή κάποιο άλλο εξάρτημα έχει βλάβη. Αν όλα στην αρχή λειτουργούν σωστά και μετά από λίγες μέρες ο αέρας πάλι δεν είναι κρύος, τότε πιθανότατα υπάρχει διαρροή του φρέον.
Συμβουλές μακροζωίας του κλιματιστικού
Για την καλύτερη δυνατή συντήρηση του κλιματιστικού, καλό είναι να ενεργοποιείται σε τακτά χρονικά διαστήματα και το χειμώνα, προκειμένου να λιπαίνονται οι τσιμούχες του συστήματος και να μην ξεραίνονται και κατόπιν να τρυπάνε. Προτείνεται να μην τίθεται σε λειτουργία ο κλιματισμός πριν μπει μπροστά ο κινητήρας, ενώ λίγο πριν τον θέσουμε εκτός λειτουργίας καλό είναι να σβήνουμε τον κλιματισμό, για να μην επιβαρύνεται ο συμπιεστής και η μπαταρία.
Για να αντιμετωπιστεί κάθε πιθανό πρόβλημα πριν πιάσουν για τα καλά οι μεγάλες ζέστες, ο οδηγός θα πρέπει να επισκεφθεί ένα συνεργείο για να κάνει μια συντήρηση του συστήματος κλιματισμού. Αυτή πρέπει να πραγματοποιείται ετησίως και όχι όποτε δεν λειτουργεί το κλιματιστικό. Το κόστος δεν είναι μεγάλο για ένα πλήρες service που περιλαμβάνει αλλαγή φίλτρου καμπίνας και απολύμανση, ενώ αν κριθεί απαραίτητο μπορεί να συμπληρωθεί φρέον. Καλό είναι να υπάρχει και ένα σπρέι που είναι κατάλληλο για την απομυκητίαση των αεραγωγών.