Όσο καλό κάνει το αλάτι στη διατήρηση καθαρών δρόμων κατά της χιονόπτωσης και του πάγου, άλλο τόσο και περισσότερο ζημιά κάνει στο αυτοκίνητο. Ποιοι οι λόγοι πίσω από αυτό; Απλοί και χημικοί.
Τα περισσότερα εξαρτήματα των αυτοκινήτων αποτελούνται από χάλυβα, δηλαδή ένα κράμα σιδήρου με άνθρακα και άλλα στοιχεία. Το αμάξωμα, το πλαίσιο, οι αναρτήσεις και τα φρένα κατασκευάζονται κυρίως από αυτό το υλικό. Το ατσάλι και το νερό δεν διατηρούν τις καλύτερες των σχέσεων, ωστόσο τα πράγματα γίνονται ακόμα χειρότερα όταν μπει κι ένας τρίτος στην εξίσωση, ονόματι οξυγόνο. Η τριπλέτα αυτή αποφέρει σαν αποτέλεσμα μια χημική αντίδραση, που οδηγεί στη δημιουργία οξειδίου του σιδήρου – ή, σε πολύ απλούστερα λόγια, σκουριάς. Όταν περνάμε από παγωμένους ή καθαρισμένους δρόμους, μαζί με το νερό που μένει στο πάτωμα προστίθεται και αλάτι. Μια εν δυνάμει καταστροφική για το αμάξωμα και το σασί προσθήκη, ελέω των χημικών της ιδιοτήτων.
Το αλάτι «δένει» τα μόρια του νερού πάνω του, αλλά κυρίως τα προσκολλά πάνω στο αυτοκίνητο. Η διαβρωτική αντίδραση που αναφέραμε επιταχύνεται, καθώς το αλάτι -όντας ηλεκτρολύτης- επιτρέπει στα ηλεκτρόνια να ταξιδεύουν ταχύτερα εντός αυτής. Ταυτόχρονα, αφαιρεί τα ηλεκτρόνια από τις μεταλλικές επιφάνειες, καθιστώντας τες ευάλωτες στην οξείδωση. Όπου υπάρχει οξείδωση, ακολουθεί η διάβρωση. Ξεκινάει από το πάτωμα και συνεχίζει με τα μέρη της ανάρτησης, «τρώγοντας» σιγά- σιγά το αμάξωμα. Αν, δε, υπάρχει κάποιο σημείο που έχει φύγει το χρώμα (λόγου χάρη χτύπημα), ακόμα πιο ευάλωτα και χειρότερα.
Σε αντίθεση με το επιτραπέζιο αλάτι, που είναι κατάλληλα επεξεργασμένο για να χρησιμοποιείται στη μαγειρική, αυτό που ρίχνουν τα εκχιονιστικά στους δρόμους είναι ακατέργαστο χλωριούχο νάτριο. Εξαιρετικό στην απορρόφηση και ξήρανση υγρών στοιχείων, άρα και τον καθαρισμό των δρόμων, αλλά «κίνδυνος-θάνατος» για οτιδήποτε μεταλλικό σε οποιοδήποτε όχημα (περιλαμβανομένων των σιδερένιων ζαντών και της εξάτμισης).
Μόνη λύση; Το σχολαστικό πλύσιμο μετά από κάθε πέρασμα σε αλατισμένο οδόστρωμα. Αφιερώνουμε χρόνο και καθαρίζουμε προσεκτικά, επίμονα, το χώρο κάτω από τον κινητήρα, το σύστημα εξαγωγής, τα μαρσπιέ και τους θόλους των τροχών. Μόλις τα δύσκολα περάσουν κι οι δρόμοι καθαρίσουν από αλάτι, συνίσταται ένα πολύ καλό κέρωμα (ιδανικά κεραμική επίστρωση, κι ας κοστίζει αρκετά παραπάνω). Μια διαδικασία που προστατεύει σημαντικά το αμάξωμα, δημιουργώντας το απαραίτητο προστατευτικό φιλμ.