Κάθε οδηγός είναι υποχρεωμένος να τηρεί τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (Κ.Ο.Κ.) για τη δική του ασφάλεια και των τριγύρω του. Δεν μπορεί να κάνει ο καθένας του κεφαλιού του, παρόλα αυτά καθημερινά βλέπουμε στους δρόμους πολλά στραβά και ανάποδα, όπως οδηγούς «φονιάδες» να παραβιάζουν τον ερυθρό σηματοδότη και το «Stop», να κάνουν επικίνδυνους ελιγμούς κ.λπ.
Πότε απαγορεύεται το «παίξιμο» των φώτων;
Ωστόσο, υπάρχουν και κάποιοι άγραφοι κανόνες, όπως είναι η γνωστή τακτική του «παιξίματος» των φώτων. Σύμφωνα με τον Κ.Ο.Κ., απαγορεύεται κατά τη συνάντηση με όχημα που έρχεται αντίθετα, το άναμμα και το σβήσιμο των φώτων ή η εναλλαγή της χρήσης τους κατά μικρά χρονικά διαστήματα. Αυτό είναι κάτι που συνηθίζεται (όχι μόνο στην Ελλάδα), όταν για παράδειγμα υπάρχει μπλόκο της αστυνομίας σε αυτοκινητόδρομους με ραντάρ ταχύτητας. Έτσι ο οδηγός που έχει περάσει το μπλόκο, προειδοποιεί αντίθετα διερχόμενους να κόψουν ταχύτητα για να μην τους πιάσει το ραντάρ. Στην περίπτωση που υπάρχει περιπολικό παρακάτω και οι αστυνομικοί αντιληφθούν κάτι τέτοιο, τότε θα σταματήσουν τον οδηγό που έκανε το σινιάλο και θα του κόψουν πρόστιμο 80 ευρώ. Βέβαια υπάρχει και η δικαιολογία ότι «έπαιξα τα φώτα για να χαιρετίσω το φίλο/κουμπάρο/συγγενή μου…». Αρκεί βέβαια να πιάσει, αλλά μάλλον άδικος κόπος.
Πότε επιτρέπεται το «παίξιμο» των φώτων;
Ωστόσο υπάρχει και το νόμιμο σινιάλο με τα φώτα. Σύμφωνα πάντα με τον Κ.Ο.Κ., γίνεται με εξαίρεση την περίπτωση όπου οι οδηγοί αυτοκινήτων μπορούν τη νύκτα, αντί ηχητικών προειδοποιήσεων, να δίνουν τις φωτεινές προειδοποιήσεις. Όταν για παράδειγμα ένας οδηγός θέλει να παραχωρήσει προτεραιότητα σε έναν άλλο, του αναβοσβήνει τους προβολείς, όχι μόνο τη νύχτα αλλά και τη μέρα. Η ίδια κίνηση γίνεται αν θέλει να επιστήσει την προσοχή σε αντίθετα διερχόμενο όχημα, γιατί λίγα μέτρα παρακάτω μπορεί να έχει γίνει ατύχημα, να έχει πέσει ένα αντικείμενο στη μέση του δρόμου ή να κυκλοφορεί αδέσποτο ζώο.
Δεν τυφλώνουμε τους άλλους οδηγούς!
Μία ακόμα κακή συνήθεια των οδηγών που κινούνται σε επαρχιακούς δρόμους ή εθνικές οδούς όπου δεν υπάρχει φωτισμός, είναι να αφήνουν αναμμένα τα φώτα πορείας (κοινώς τους προβολείς), τυφλώνοντας τους άλλους οδηγούς. Τουλάχιστον σε πολλά καινούργια αυτοκίνητα η ρύθμιση της υψηλής σκάλας φώτων γίνεται αυτόματα, αλλά και πάλι ο χρήστης θα πρέπει να έχει το νου του. Σύμφωνα με τον K.O.K. «όταν ο οδηγός πρόκειται να συναντηθεί με όχημα που έρχεται αντίθετα, τα τυχόν αναμμένα φώτα πορείας πρέπει να σβήνουν ή η λειτουργία τους να ρυθμίζεται κατά τρόπον ώστε να αποτρέπεται η θάμβωση για αρκετό διάστημα και αντ’ αυτών να είναι αναμμένα τα φώτα διασταύρωσης, για να μπορεί ο οδηγός του άλλου οχήματος να προχωρήσει εύκολα και ακίνδυνα.»
Επίσης, «τα φώτα πορείας απαγορεύεται να είναι αναμμένα, όταν το οδόστρωμα φωτίζεται, αρκετά μεν μέσα σε κατοικημένες περιοχές, αρκετά δε και συνεχώς εκτός κατοικημένων περιοχών, ώστε ο οδηγός να μπορεί να βλέπει ευκρινώς από απόσταση τουλάχιστον 100 μέτρων καθώς και όταν το όχημα βρίσκεται σε στάση ή στάθμευση.» Το πρόστιμο σε αυτές τις περιπτώσεις είναι τσουχτερό, αφού ο παραβάτης τιμωρείται με χρηματική ποινή 200 έως 700 ευρώ και με αφαίρεση της άδειας οδήγησης για ένα μήνα.
Οπότε πάντα μεγάλη προσοχή με τα μεγάλα φώτα (ή πορείας ή προβολείς), γιατί όταν δεν χρησιμοποιούνται όπως και εκεί που πρέπει, επιφέρουν κυρώσεις, ενώ μπορούν να γίνουν η αιτία πρόκλησης ατυχήματος.