Η Citroen διατηρεί μακρά παράδοση στην κατηγορία των μικρομεσαίων. Μόνο το όνομα C4 να πιάσουμε, μετράμε αισίως 21 χρόνια. Αν συμπεριλάβουμε και τα Xsara-ZX πριν, ξεπερνάμε την 30ετία. Με τέτοιο ιστορικό, δεν γινόταν να λείπουν οι Γάλλοι από τα σημερινά δρώμενα, έστω κι αν πλέον το segment κινείται σε crossover μονοπάτια. Μπήκε σε αυτά το C4 Cactus, το 2014, συνέχισε το C4 C-Cross του 2020 και τώρα, επανέρχεται σκέτο το «C4». Έτσι, για να θυμόμαστε οι παλιότεροι και να μαθαίνουν οι καινούργιοι.
Είτε παλιοί είτε καινούργιοι, πάντως, το σίγουρο είναι ότι θα εντυπωσιαστούν από την τιμή. Το νέο C4 με στάνταρ αυτόματο κιβώτιο e-DCS6 ξεκινά στη χώρα μας από τις 23.900 ευρώ στην έκδοση Hybrid 100 You!, ενώ η επόμενη Hybrid 136 Plus τιμάται στις 24.900 ευρώ. Με αυτά τα χρήματα περιλαμβάνει -μεταξύ άλλων- infotainment με οθόνη αφής 10 ιντσών, LED φώτα εμπρός-πίσω, ολοκληρωμένη ομπρέλα συστημάτων υποβοήθησης και ασφάλειας (ADAS), αυτόματο διζωνικό κλιματισμό, ηλεκτρικά αναδιπλούμενους καθρέπτες, ψηφιακό πίνακα οργάνων 5 ιντσών, κάμερα οπισθοπορείας, 18άρες ζάντες (με τάσια), καθίσματα Advanced Comfort (+15 χλστ. αφρό στα έδρανα και την πλάτη), κ.λπ. Έναντι 27.900 ευρώ αποκτάς την Hybrid 136 Max της δοκιμής, που προσθέτει 18άρες ζάντες αλουμινίου, ψηφιακό καντράν 7 ιντσών, σύστημα ανίχνευσης τυφλών σημείων, πλοήγηση 3D, Adaptive cruise control και πολλά ακόμη.
Το πιο ξεχωριστό look της κατηγορίας, ακόμα καλύτερο
Το νέο Citroen C4 (και το αντίστοιχο C4 X) διαπρέπει εκεί όπου έκανε τη διαφορά και το προηγούμενο: στη συλλογή βλεμμάτων από περαστικούς, οδηγούς και όποιον άλλο το αντικρίζει. Στο εμπρός μέρος τα φωτιστικά σώματα σε μοτίβο «X» αποχώρησαν, δίνοντας τη θέση τους σε μια πολύ πιο αιχμηρή και επιθετική διαρρύθμιση. Τέσσερες διαφορετικές συστοιχίες LED απαρτίζουν το κάθε φανάρι, μόνο για τα φώτα ημέρας. Αναμενόμενα η αλλαγή επέβαλε διαφοροποιήσεις τόσο στη μάσκα όσο και τον προφυλακτήρα, ενώ πίσω συναντάμε ανάλογης έκτασης μεταμόρφωση. Εντελώς νέα φωτιστικά σώματα και εδώ, σαφώς πιο επιβλητικά και high tech από πριν, με το «Citroen» να δεσπόζει ολογράφως στη θέση του λοχιόσημου. Στο προφίλ ο αδιαμφισβήτητος πρωταγωνιστής παραμένει η κεκλιμένη γραμμή της οροφής, που καταλήγει σε ένα πίσω παρμπρίζ δυο επιπέδων. Οι διαστάσεις, αντίθετα, παρέμειναν στα ίδια επίπεδα (μήκος 4.350 χλστ., πλάτος 1.800 χλστ., ύψος 1.525 χλστ., μεταξόνιο 2.670 χλστ.), κάτι που σημαίνει πως ούτε η ευελιξία έχει επηρεαστεί, ούτε η ευρυχωρία στο εσωτερικό.
Τεχνολογική και ποιοτική αναβάθμιση
Η ιδιαίτερη τεχνοτροπία συνεχίζεται και στην καμπίνα επιβατών, όπου δεσπόζει η σχετικά ασύμμετρη τοποθέτηση της οθόνης των 10 ιντσών και των αεραγωγών, που «φεύγουν» προς τα δεξιά και δεν βρίσκονται σε ευθεία με τα χειριστήρια του κλιματισμού. Από αλλαγές, το μόνο που εντοπίζεται είναι το νέο σήμα στο τιμόνι. Δεν χρειαζόταν να σχεδιάσουν εκ νέου πράγματα, κιόλας, οι ιθύνοντες της Citroen. Οι χώροι για 5 ενήλικες είναι καθόλα ικανοποιητικοί, ενώ τα γόνατα των πίσω απολαμβάνουν αρκετή άπλα. Ο αέρας για τα κεφάλια των πίσω αναμενόμενα δεν ακολουθεί λόγω χαμηλώματος οροφής – με την προϋπόθεση, βέβαια, ότι αυτοί είναι πάνω από 1,80+ μ. Το πορτμπαγκάζ ανέρχεται στα 380 λίτρα και διαθέτει διπλό δάπεδο, ενώ το τετραγωνισμένο του σχήμα είναι πλήρως εκμεταλλεύσιμο. Εδώ να κάνουμε μια αναφορά στην εφευρετικότητα των Γάλλων, οι οποίοι έβαλαν κάτω από το κάθισμα του συνοδηγού τη μπαταρία 432 Wh του 48βολτου υβριδικού συστήματος, αφήνοντας στην ησυχία του το χώρο αποσκευών.
Κανένα παράπονο από την πρακτικότητα του C4 C-Cross, καθώς με 16 θήκες μικροαντικειμένων και συνολικά 39 λίτρα διαθέσιμου χώρου για αυτά, το πιθανότερο είναι να ξεχάσεις πού έβαλες τί. Εξαιρετικά και τα καθίσματα Advanced Comfort, που προσφέρουν υψηλά επίπεδα άνεσης και επαρκή πλευρική στήριξη. Από πλευράς υλικών συναντάμε τον κλασικό διαχωρισμό, με μαλακά πλαστικά στα ανώτερα τμήματα και σκληρά στα υπόλοιπα σημεία, συνοδευόμενα από καλή συναρμογή. Πολύ εύχρηστο και το σύστημα πολυμέσων, με μοναδική παραφωνία την αναγκαστική περιήγηση σε αυτό για τον έλεγχο κάποιων λειτουργιών (ένα κουμπί για το start-stop θα ήταν προτιμότερο από το ψάξιμο σε δυο υπομενού), άντε και τη λιτή εμφάνιση με τα απλά γραφικά. Εκεί που έδωσαν «γκάζι» οι τεχνικοί, ήταν στο τεχνολογικό σκέλος. Ο νέος ψηφιακός πίνακας οργάνων των 7 ιντσών συμπληρώνεται από ένα έγχρωμο head-up display που δείχνει σημαντικές πληροφορίες για το αυτοκίνητο. Android Auto και Apple CarPlay είναι στάνταρ, ενώ για πρώτη φορά υπάρχει ChatGPT και ενημερώσεις «over the air». Συνολικά πάνω από 20 διαφορετικά συστήματα ασφαλείας και τεχνολογίας τίθεται στη διάθεση οδηγού-επιβατών.
Καλύτερες επιδόσεις, χαμηλότερη κατανάλωση
Η μεγάλη διαφοροποίηση στο νέο C4 μηχανικά, εντοπίζεται στην προσθήκη υβριδικών συνόλων. Πρωταγωνιστικό ρόλο αναλαμβάνει ο mild hybrid 1.2 λτ. τούρμπο. Ο τρικύλινδρος υπερτροφοδοτούμενος με τον υπερσυμπιεστή μεταβλητής γεωμετρίας, αποδίδει 136 ίππους στις 5.500 σ.α.λ. και 230 Nm ροπής στις 1.750 σ.α.λ. Το ηλεκτρικό μοτέρ μόνιμου μαγνήτη μπορεί να αναπτύξει μέγιστη ισχύ 28 ίππων και ροπή 55 Nm, ενώ αντλεί ενέργεια από μια αυτοφορτιζόμενη μπαταρία ιόντων λιθίου 48V, με διαθέσιμη ωφέλιμη χωρητικότητα 0,432kWh (ονομαστική 0,890 kWh). Ο ηλεκτροκινητήρας επιτρέπει στο αυτοκίνητο να κινείται με 100% ηλεκτρική ισχύ σε χαμηλές ταχύτητες, κατά τους ελιγμούς ή την επιβράδυνση και βοηθά τον βενζινοκινητήρα κατά την εκκίνηση.
Ο συνδυασμός της επιτυχίας, με άλλα λόγια, καθώς αφενός το νέο C4 επιταχύνει γρηγορότερα, αφετέρου καίει λιγότερο. Το 0-100 χλμ./ώρα ολοκληρώνεται σε 8,0 δλ., τη στιγμή που το προηγούμενο 1.2 PureTech 130 PS EAT8 ήθελε 9,4 δλ.! Η τελική φτάνει τα 210 χλμ./ώρα (+10 χλμ./ώρα), ωστόσο αυτό που εντυπωσιάζει είναι πως όλα τα παραπάνω, επιτυγχάνονται με λιγότερο καύσιμο. Στα 8,1 λίτρα/100 χλμ. σταμάτησε η μέση ένδειξη του trip (8,5 λίτρα/100 χλμ. πριν), αλλά στο σύνολο της δοκιμής και με πιεσμένη οδήγηση. Σε πιο νορμάλ ρυθμούς, και κυρίως στην πόλη όπου πολλές φορές «καθαρίζει» ο ηλεκτροκινητήρας, η ζήτηση για αμόλυβδη μπορεί να μειωθεί ως τα 6,3 λίτρα/100 χλμ.!
Η άνεση σε πρώτο πλάνο, ολοκληρωμένο παντού
Στο οδηγικό σκέλος τώρα, το νέο Citroen C4 στοχεύει πρωτίστως στην άνεση. Τα υδραυλικά «στοπ» της πατενταρισμένης ανάρτησης Progressive Hydraulic Cushions κάνουν το θαύμα τους, απομονώνοντας πλείστες όσες ανωμαλίες πριν καν περάσουν στο σασί και δημιουργώντας ένα «χαλί» μεταξύ καμπίνας και οδοστρώματος. Ούτε αυτά, όμως, δεν μπορούν να τα βγάλουν πέρα με τα έντονα σπασίματα και την παρουσία ημιάκαμπτου πίσω (ΜακΦέρσον εμπρός), υποκύπτοντας τελικά σε αναπηδήσεις και περνώντας κάποιους συνοδευτικούς θορύβους στο εσωτερικό.
Η ηχομόνωση βρίσκεται σε υψηλά επίπεδα, κρατώντας εκτός τις περισσότερες οχλήσεις από τον αέρα και τα ελαστικά. Ο 1.2 PureTech συνδράμει το έργο της, παράγοντας ελάχιστους κραδασμούς και διόλου ενοχλητική χροιά, ακόμα και υπό πίεση. Μιλώντας για πίεση, ο προσανατολισμός στην άνεση και η ελαφρώς αυξημένη απόσταση από το έδαφος (156 χλστ.) σε προδιαθέτουν για μεγάλες κλίσεις και εν γένει νωθρή ανταπόκριση στις στροφές. Το C4, ωστόσο, φροντίζει να σου υπενθυμίσει πως είναι σεταρισμένο από τους μετρ του είδους. Οι Γάλλοι έχουν επιτύχει το ταίριασμα της λιμουζινάτης ποιότητας κύλισης με καθόλα ικανοποιητικό πέρασμα από στροφιλίκι, στο οποίο οι κλίσεις του αμαξώματος διατηρούνται σε εξόχως λογικά πλαίσια και η πρόσφυση δεν σπάει, παρά μόνο κατόπιν υπερβολών. Κι αν συμβεί κάτι τέτοιο, το ESP παρεμβαίνει ψύχραιμα.
(+) Εμφάνιση, τιμή, εξοπλισμός, πρακτικότητα, χώροι μικροαντικειμένων, λειτουργία υβριδικού συστήματος, επιδόσεις, άνεση, καθίσματα
(-) Ελαφρύ τιμόνι, γραφικά infotainment, μικρά εργονομικά σφάλματα, ορατότητα προς τα πίσω














