Δοκιμή Volvo EX90 Twin Motor Performance 517 PS

Η «φλέβα» που έχει χτυπήσει η Volvo με τα ηλεκτρικά μοντέλα της, είναι αξιοζήλευτη σε ολόκληρη την αυτοκινητοβιομηχανία. Πέρσι η φίρμα από το Γκέτεμποργκ πούλησε παγκοσμίως 763.389 αυτοκίνητα, πραγματοποιώντας ρεκόρ όλων των εποχών για δεύτερη σερί χρονιά!. Πολύ μεγάλο ρόλο σε αυτό διαδραμάτισαν τα EVs, φτάνοντας το +54% (σε σχέση με το 2023) και τις 175.194 μονάδες συνολικά, που αντιστοιχούν στο 23% όλων των πωλήσεων της Volvo (από 16% το 2023). Τα ΕΧ30 και EX40 (πρώην XC40 Recharge) πρωτοστατούν, με τη γκάμα των EX να πληθύνεται. Η κορυφή, βέβαια, έχει θέση μόνο για ένα: το EX90.

Η ναυαρχίδα των Σουηδών μπορεί επίσης να υπερηφανεύεται για τις εμπορικές του -κι όχι μόνο- επιδόσεις, καθώς με το που παρουσιάστηκε το 2023, οδήγησε τη Volvo σε αύξηση της παραγωγής, προκειμένου να καλύψει τη ζήτηση. Στην Ελλάδα, αναμενόμενα απευθύνεται σε πολύ περιορισμένο εύρος αγοραστικού κοινού, αφού ξεκινά από την τιμή των 112.954 ευρώ. Ακόμα κι έτσι, όμως, είναι πιο προσιτό από άλλα SUV πολυτελείας αντίστοιχου μεγέθους και ισχύος, ηλεκτρικά ή υβριδικά. Κι εδώ αγοράζεις premium ηλεκτρικό SUV 408 ίππων, με στάνταρ εξοπλισμό που περιλαμβάνει ως LiDAR. Το Performance των 517 ίππων και 910 Nm εκκινεί από τις 117.986 ευρώ, που σημαίνει ότι όποιος φτάσει σε αυτά τα ποσά θα επιλέξει το ισχυρότερο EX90. Εξάλλου η πλειοψηφία τέτοιων αυτοκινήτων αποκτιούνται με leasing, οπότε η διαφορά στο μηνιαίο μίσθωμα είναι αμελητέα.

Επιβάλλεται χωρίς καν να κινείται

Ανεξαρτήτως το πώς θα το αποκτήσει κανείς, ένα είναι σίγουρο: το EX90 καθηλώνει στο πέρασμά του. Ή, για να ακριβολογούμε, δίχως καν να περνάει. Παρκαρισμένο είναι και βλέπεις περαστικούς, ακόμα και διερχόμενα αυτοκίνητα, να σταματάνε για να το θαυμάσουν! Βοηθάει και η Sand Dune απόχρωση (1.116 ευρώ, τα αξίζει μέχρι τελευταίου σεντ) στο πληθωρικό αμάξωμα, που φτάνει τα 5.037 χλστ. σε μήκος, τα 2.985 χλστ. μεταξόνιο, τα 1.964 χλστ. πλάτος και τα 1.744 χλστ. ύψος. Προφανώς δεν είναι ιδανικό για την πόλη, αλλά χαλάλι του με τέτοιο παρουσιαστικό. Η ναυαρχίδα της σουηδικής εταιρίας ενσωματώνει τα πιο σύγχρονα σχεδιαστικά στοιχεία της Volvo, σε μια φουτουριστική και ιδιαίτερα ξεχωριστή σιλουέτα. Το ΕΧ90 υιοθέτησε σχεδιαστικά στοιχεία από το Concept Recharge, όπως είναι η διάταξη των εμπρός και πίσω φωτιστικών σωμάτων και η γενικότερη σιλουέτα του με τις καθαρές γραμμές που ενισχύουν τη στιβαρότητα που αποπνέει. Δεν είναι τυχαίο που το EX90 έδωσε τις σχεδιαστικές κατευθύνσεις, για όλα τα EX μοντέλα που ακολούθησαν/θα ακολουθήσουν, περιλαμβάνου του υπερ-best seller EX30.

Πολυτέλεια, χώροι, ανέσεις, τεχνολογία, αλλά και πολυπλοκότητα

Ανοίγοντας τη βαριά πόρτα, σε καλωσορίζει μια τεκτονική καμπίνα που βρίθει τεχνολογικών εφαρμογών, αλλά και πολυτέλειας. Το συνθετικό δέρμα, φερ’ ειπείν, που είναι κατασκευασμένο από ανακυκλωμένα υλικά, καλύπτει πρακτικά τα πάντα. Η πανοραμική ηλιοροφή σχεδόν ολόκληρο τον «ουρανό». Γενικά, από ποιότητα κατασκευής και χώρους δεν γίνεται να έχεις παράπονο. Μέχρι 7 επιβάτες θα βολευτούν εύκολα (πανεύκολα οι 3 της μεσαίας σειράς), την ώρα που όλα τα καθίσματα διπλώνονται/αναδιπλώνονται με το πάτημα ενός κουμπιού, και ξεχωριστά το ένα από το άλλο. Κάπως έτσι βλέπεις το πορτμπαγκάζ να πηγαίνει από τα 372 στα 2.019 λίτρα, συν τα 49 λίτρα από το frunk και την τεράστια άπλα κάτω από την κεντρική κονσόλα, που μπορεί να χωρέσει μέχρι βαλιτσάκι (72 λίτρα χώροι για μικροαντικείμενα).

Όσο χώρους έχει, άλλο τόσο κι ακόμα περισσότερη τεχνολογία χαρακτηρίζει το EX90. Μάλιστα βρίθει τόσο πολύ τεχνολογικών εφαρμογών, ώστε η Volvo το αποκαλεί «υπολογιστή σε τροχούς». Οι οθόνες στο κέντρο του ταμπλό (14,5 ιντσών) και εμπρός από τον οδηγό παρέχουν πληροφορίες με έναν έξυπνο τρόπο, που εξατομικεύεται σύμφωνα με τις προτιμήσεις του. Όλες οι εφαρμογές της Google είναι διαθέσιμες, μαζί με σύνδεση 5G για το διαδίκτυο, Apple CarPlay και Android Auto, πλαισιωμένες από μια αρμάδα τεχνολογιών που προσφέρουν έλεγχο ανά πάσα στιγμή και σημείου του αυτοκινήτου.

Το χαρακτηριστικό τμήμα που προεξέχει στην κορυφή του παρμπρίζ φιλοξενεί τις κάμερες, τα ραντάρ και τα lidar, που συνδέονται με το λογισμικό NVIDIA DRIVE και παρέχει έλεγχο 360 μοιρών πέριξ του αυτοκινήτου. Ανιχνεύει πεζούς, αντικείμενα και ποδηλάτες ταχύτατα και προβαίνοντας στις απαραίτητες ενέργειες αυτόματα μέρα-νύχτα, προκειμένου να διασφαλίζεται η ασφαλής κίνηση του αυτοκινήτου. Ειδικοί αισθητήρες και κάμερες, τροφοδοτούμενοι από τους αλγορίθμους εξελιγμένους από τη Volvo, μπορούν να αναγνωρίζουν και να μετρούν το επίπεδο συγκέντρωσης του βλέμματος. Η τεχνολογία επιτρέπει στο αυτοκίνητο να αναγνωρίζει πότε ο χρήστης είναι αφηρημένος, κουρασμένος ή με άλλο τρόπο απρόσεκτος, έχοντας τη δυνατότητα να ακινητοποιεί το SUV σε περίπτωση που ο οδηγός αποκοιμηθεί ή λιποθυμήσει στο τιμόνι. Το EX90 είναι επίσης το πρώτο Volvo που εξοπλίζεται με ενσωματωμένα ηχεία στο προσκέφαλο, ως μέρος του premium ηχοσυστήματος της Bowers & Wilkins.

Περνάμε και στα κάπως αρνητικά, που επί της ουσίας απορρέουν εξ όλων των ανωτέρω. Τόσα συστήματα λογικό είναι να απαιτούν εξοικείωση, στην οποία ωστόσο δεν βοηθά η εργονομία. Το ότι ελέγχονται πάντα μέσω της κεντρικής οθόνης (μα τα πάντα, ακόμα και η ρύθμιση των καθρεπτών, του τιμονιού κ.λπ.), αυξάνει το βαθμό δυσκολίας και απόσπασης της προσοχής από το δρόμο, προκαλώντας το εξής οξύμωρο: ενώ παλεύεις να βρεις το οτιδήποτε μέσα από μενού και υπομενού, χτυπάει προειδοποίηση ότι είσαι αφηρημένος! Ο ψηφιακός πίνακας οργάνων επίσης, είναι πολύ μικρός και κάποιες φορές (στη λειτουργία των υαλοκαθαριστήρων, πχ) δυσανάγνωστος.

Καταιγιστικές επιδόσεις, αναμενόμενα «καίει», βοηθάει η μεγάλη μπαταρία

To πιο ασφαλές Volvo όλων των εποχών, κατά δήλωση των Σουηδών, είναι ταυτόχρονα και το πιο δυνατό που έχει λανσαριστεί από τη Σκανδιναβία. Δυο ηλεκτροκινητήρες (ένας εμπρός, ένας πίσω) παράγουν συνολικά 517 ίππους και 910 Nm, αντλώντας ενέργεια από μια μπαταρία ενεργειακής χωρητικότητας 111 kWh. Το βάρος ναι μεν αγγίζει τους 2,8 τόνους (2.757 κιλά για την ακρίβεια, εκ των οποίων τα 750 αφορούν τις μπαταρίες και το κύκλωμα ψύξης τους), αλλά μόλις πατήσεις τέρμα το γκάζι, σαν να εξαφανίζεται.

Μόλις 4,9 δλ. για το 0-100 χλμ./ώρα, ταχύτητες αυτοκινητοδρόμου (130-140 χλμ./ώρα) που επιτυγχάνονται και διατηρούνται κυριολεκτικά χαϊδεύοντας το δεξί πεντάλ, προσπεράσματα ισοδύναμα με διεκπεραιωτικές διαδικασίες, γενικότερα μια απίστευτη άνεση στις μετακινήσεις. Με τόση δύναμη διαθέσιμη και βάρος στους 2,7+ τόνους, αναμενόμενα η κατανάλωση κυμαίνεται ψηλά. Κάτω από 25 kWh/100 χλμ. πέφτεις μόνο στην πόλη, παρά τον πολύ καλό συντελεστή οπισθέλκουσας Cd 0,29, που βοηθά τα μάλα στην εθνική. Αν εκμεταλλευτείς την ισχύ του EX90 Twin Motor Performance φτάνεις να δεις και 40 kWh/100 χλμ., με τη μέση τιμή στη δοκιμή να διαμορφώνεται στις 28,2 kWh/100 χλμ. Κοντολογίς, τα 613 χλμ. που υπόσχονται τα εργοστασιακά νούμερα δεν τα βλέπεις (ούτε τα 760 χλμ. σε αστικό κύκλο). Ωστόσο, η συστοιχία των 111 kWh (ωφέλιμες οι 107 kWh) φροντίζει να ισοσταθμίσει τις αυξημένες απαιτήσεις ενέργειας, εξασφαλίζοντας μια ρεαλιστική αυτονομία γύρω στα 520-550 χλμ. Η πλήρης φόρτιση της μπαταρίας μπορεί να ολοκληρωθεί εντός 11 ωρών σε Wallbox, ενώ σε ταχυφορτιστή 250 kW το 10%- 80% απαιτεί λιγότερο από μισή ώρα.

Ακλόνητο και στιβαρό οδηγικά

To ίδιο μαγικά, κάνει τα κιλά να εξαφανίζονται και οδηγικά το EX90. Η στάνταρ αερανάρτηση φροντίζει να κρατάει σταθερή την απόσταση από το έδαφος στα 216 χλστ., ασχέτως αν επιταχύνεις, φρενάρεις ή στρίβεις. Παράλληλα την αυξομειώνει μεταξύ 210-250 χλστ. όποτε κρίνεται απαραίτητο, προκειμένου να διασφαλίζεται η ισορροπία του πλαισίου υπό πίεση και η βέλτιστη επαφή του πέλματος των ελαστικών με το οδόστρωμα. Ελαστικά που είναι και φαρδιά, και με χαμηλό προφίλ (256/40 μπροστά, 295/35 πίσω), και περιβάλλουν τεράστιες ζάντες (22 ίντσες). Οπότε χρειάζεται η απαραίτητη προσοχή στις κακοτοπιές των ελληνικών δρόμων, ενώ εξυπακούεται πως εκτός αυτών πας μόνο σε πατημένο χώμα ή λάσπη.

Παρά τη διάσταση των τροχών, η απορρόφηση των κραδασμών κυμαίνεται σε κορυφαία πλαίσια. Κάποιες ξερές αντιδράσεις δεν λείπουν, όμως δεν αρκούν για να χαλάσουν τη συνολική εικόνα άνεσης και γαλήνης, στην αγχολυτική εμπειρία που ονομάζεται «οδήγηση EX90». Η ησυχία στο ταξίδι είναι παροιμιώδης, ενώ εξίσου εντυπωσιακή κρίνεται η συμπεριφορά του θηριώδους SUV στο στροφιλίκι. Εκπληκτικά μικρές κλίσεις, ατελείωτη πρόσφυση, τρομερά φρένα (400 χλστ. δίσκοι εμπρός, 390 χλστ. πίσω) που υποβοηθούνται από την ανάκτηση ενέργειας, και μια αποτελεσματικότητα στο στρίβειν που μόνο SUV 5+ μέτρων και 2,7+ τόνων δεν θυμίζει. Δεν νιώθεις συμμέτοχος βέβαια, καθώς η αίσθηση από τα χειριστήρια σε κρατά απόμακρο, εντούτοις αν αποφασίσεις να πας πολύ γρήγορα στο βουνό, το μεγάλο Volvo δεν θα σου το αρνηθεί.

(+) Εμφάνιση, τεχνολογία, εσωτερικό, χώροι, επιδόσεις, φρένα, εξοπλισμός
(-) Κατανάλωση, βάρος, πολυπλοκότητα συστημάτων, εργονομία

Καύσιμο
Ρεύμα
Ταχύτητες
1
Ροπή ηλεκτροκινητήρα (Nm)
910
Συνδυαστική ισχύς (PS)
517
0-100 χλμ./ώρα (δλ.)
4,9
Τελική ταχύτητα (χλμ./ώρα)
180 ηλεκτρονικά περιοριζόμενη
Μεικτή (λτ./100 χλμ.)
20,8
Εκπομπές CO2 (γρ./χλμ.)
Μηδέν
Τέλη κυκλοφορίας (ευρώ)
Μηδέν
Εμπρός ανάρτηση
Διπλά ψαλίδια, αερανάρτηση
Πίσω ανάρτηση
Πολλαπλοί σύνδεσμοι, αερανάρτηση
Εμπρός φρένα
Αεριζόμενοι δίσκοι
Πίσω φρένα
Αεριζόμενοι δίσκοι
Υποβοήθηση τιμονιού
Ηλεκτρική
Μήκος (χλστ.)
5.037
Πλάτος (χλστ.)
1.964
Ύψος (χλστ.)
1.744
Μεταξόνιο (χλστ.)
2.985
Βάρος (κιλά)
2.757
Χώρος αποσκευών (λίτρα)
372-2.019
ESP
 
Αερόσακοι
7
Αυτόνομη πέδηση
 
Διατήρηση Λωρίδας
 
Έλεγχος τυφλών σημείων
 
Αναγνώριση πινακίδων
 
Αυτόματα φώτα
 
Αυτόματοι υαλοκαθαριστήρες
 
Ψηφιακός πίνακας οργάνων
 
Σύστημα πολυμέσων
 
Κάμερα οπισθοπορείας
 
Ηλεκτρικά παράθυρα
4
Ηλεκτρικοί καθρέπτες
 
Air condition
 
Κλιματισμός
 
Ηχοσύστημα
 
Ζάντες Αλουμινίου
 
Τιμή από
117.986 ευρώ
Get it on Google Play Download on the App Store