Δεν υπάρχει αμφιβολία πως η «αυτονόμηση» των οχημάτων είναι ένα αναπόφευκτο γεγονός. Οι περισσότερες αυτοκινητοβιομηχανίες επενδύουν στην αυτόνομη τεχνολογία, το ίδιο κάνουν και κάποιες εταιρίες κατασκευής φορτηγών και λεωφορείων, με αποτέλεσμα το μέλλον να φαντάζει σαν ένα έργο, στο οποίο ο οδηγός μετατρέπεται από πρωταγωνιστής σε κομπάρσο. Είναι όλα ρόδινα, όμως; Τι γνώμη έχει για αυτό το ανθρώπινο σώμα;
Η Toyota διεξήγαγε μια εις βάθος έρευνα, σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο του Μίσιγκαν, τα αποτελέσματα της οποίας ήταν πέρα για πέρα αποκαλυπτικά. Με αφορμή τα ατυχήματα και δυστυχήματα που έχουν συμβεί κατά καιρούς με εμπλεκόμενα αυτοκίνητα αυτόνομης τεχνολογίας, η ιαπωνική εταιρία θέλησε να εξετάσει τον τρόπο με τον οποίο αντιδρά το ανθρώπινο σώμα πριν και -κυρίως- κατά τη διάρκεια σύγκρουσης με ένα αυτοκίνητο του είδους. Θα αναρωτιέστε «ποια η διαφορά μεταξύ τρακαρίσματος με παραδοσιακό και αυτόνομο αυτοκίνητο;». Η απάντηση είναι εξίσου απλή: στο αυτόνομο, ο οδηγός -που πλέον έχει μετατραπεί σε επιβάτη- πολλές φορές δεν βλέπει καν ότι επίκειται σύγκρουση!
Δείτε ακόμα: Video: Αυτόνομη οδήγηση Mercedes E-Class στην Ελλάδα
Σύμφωνα με τον επικεφαλής της έρευνας, που διήρκησε 1 χρόνο και αφορούσε 87 εθελοντές, Jason Hallman: «είναι αδύνατο να σχεδιαστεί ένα μοτίβο αντιδράσεων, ώστε να μπορέσουμε εν συνεχεία να αναπτύξουμε τα κατάλληλα προστατευτικά αντίμετρα σε ενδεχόμενο ατυχήματος. Ανάμεσα σε 87 διαφορετικά άτομα, δεν υπήρχε ούτε ένα κοινό σημείο στις αντιδράσεις τους κατά τη διάρκεια σύγκρουσης». Πώς αποκρυπτογραφούνται τα λεγόμενα του επιστήμονα και τα αποτελέσματα της έρευνας;
Διαβάστε επίσης: Όλα όσα πρέπει να ξέρεις για την «αυτόνομη οδήγηση» (+video)
Πολύ απλά, σε ένα αυτόνομο αυτοκίνητο είναι πολλές οι περιπτώσεις -η συντριπτική πλειοψηφία, δυστυχώς- όπου ο οδηγός ασχολείται με οποιαδήποτε άλλη δραστηριότητα, εκτός του να κοιτάει τον δρόμο. Οι εταιρίες μπορεί να εξελίσσουν την αυτόνομη τεχνολογία για να υποκαταστήσουν -και τελικά, αντικαταστήσουν- τον ανθρώπινο παράγοντα, όμως ακόμα βρισκόμαστε σε πρώιμο στάδιο. Εξ ου και η έντονη επισήμανση πως ο οδηγός θα πρέπει πάντοτε να έχει τα χέρια του στο τιμόνι -τουλάχιστον το ένα- και να παρατηρεί τα τεκταινόμενα του οδοστρώματος. Η έρευνα αποκάλυψε πως όταν ένας άνθρωπος απασχολείται με άλλες δραστηριότητες (παρακολούθηση ταινίας, ύπνο, παίξιμο παιχνιδιών κλπ.), το σώμα του πιάνεται κυριολεκτικά στον ύπνο τη στιγμή της σύγκρουσης. Αφού τα μάτια δεν παρακολουθουν, ο εγκέφαλος δεν επεξεργάζεται τα δεδομένα και κατά συνέπεια, δεν προετοιμάζει το σώμα για το επερχόμενο «μπαμ».
Όλα τα ανωτέρω μεταφράζονται σε λάθος στάση του σώματος και μηδαμινή προετοιμασία, η οποία εν τέλει ακυρώνει τα συστήματα παθητικής ασφάλειας, που κάνουν μερικώς τη δουλειά τους. Χαρακτηριστικά είναι τα παραδείγματα του δυστυχήματος ενός Tesla Model S, στο οποίο αρχικά κατηγορήθηκε το Autopilot και τελικά αποδείχθηκε πως ο οδηγός του έβλεπε ταινία την ώρα που το αυτοκίνητο κινείτο σε αυτοκινητόδρομο (χωρίς αυτό να αναιρεί το γεγονός πως το σύστημα της Tesla δεν φρέναρε το αυτοκίνητο, ως όφειλε). Ανάλογα περιστατικά -όχι όλα τραγικά, ευτυχώς- έχουν σημειωθεί με οδηγούς που κοιμόντουσαν, ήταν ξαπλωμένοι και έκαναν online αγορές την ώρα της οδήγησης.
Δείτε ακόμα: Ατύχημα με αυτόνομη οδήγηση σε Tesla Model 3 στην Ελλάδα (+video)
Προκειμένου να αντιμετωπιστούν τα φαινόμενα «αγρανάπαυσης» των οδηγών αυτόνομων οχημάτων, η Toyota ήδη σχεδιάζει την εξέλιξη ειδικών καθισμάτων που θα είναι συνδεδεμένα με το ραντάρ του cruise control, θα διαβάζουν τα δεδομένα των οδικών συνθηκών και θα προετοιμάζονται αυτόματα για τυχόν τρακάρισμα, τοποθετώντας το ανθρώπινο σώμα στην ενδεδειγμένη θέση. Ό,τι και να συμβεί, οποιαδήποτε τεχνολογία και να εξελιχθεί, θα πρέπει να κρατάμε υπόψιν την αυταπόδεικτη αλήθεια: πως ο οδηγός, ακόμα και σε ρόλο κομπάρσου, είναι αυτός που διαμορφώνει την έκβαση του σεναρίου των οδικών μετακινήσεων.