H Alfa Romeo διευρύνει την γκάμα της στη δημοφιλή κατηγορία των SUV, εστιάζοντας αυτή τη φορά στα best seller μικρά SUV με την ολοκαίνουργια Junior, η οποία σηματοδοτεί δύο πρωτιές για την ιταλική φίρμα. Είναι το πρώτο Β-SUV στη μακρόχρονη ιστορία της, καθώς και το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό της μοντέλο. Παρά το γεγονός ότι χρησιμοποιεί πολλά κοινά τεχνικά -και όχι μόνο- στοιχεία από άλλα SUV του ομίλου Stellantis, διαφοροποιείται πλήρως και εστιάζει σε αυτό που αρμόζει σε μια «Alfa», στον σπορ χαρακτήρα.
Στη βάση της Junior Elettrica τοποθετείται η έκδοση της δοκιμής με την ισχύ των 156 ίππων και την μπαταρία των 54 kWh. Οι τιμές ξεκινούν από τις 39.900 ευρώ, όμως με την προωθητική ενέργεια που φτάνει τις 2.600 ευρώ και την κρατική επιδότηση του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά ΙΙΙ», έχει εισαγωγική τιμή 28.900 ευρώ. Ο βασικός εξοπλισμός είναι πλούσιος περιλαμβάνοντας μεταξύ άλλων αυτόνομο φρενάρισμα, υποβοήθηση διατήρησης λωρίδας, ζάντες αλουμινίου 18 ιντσών, πίσω αισθητήρες παρκαρίσματος, ψηφιακό πίνακα οργάνων 10,25 ιντσών, infotainment με οθόνη 10,1 ιντσών κ.λπ. Στην κορυφή τοποθετείται η Veloce στους 280 ίππους, ενώ εκτός από τις ηλεκτρικές υπάρχει και η υβριδική Junior Ibrida 1.2 λτ. eDCT 136 hp, με τιμή εκκίνησης τις 29.900 ευρώ.
Μοναδικό στιλ που τραβάει τα βλέμματα
H Alfa Romeo Junior διαφέρει πλήρως εξωτερικά από τα άλλα SUV του ομίλου Stellantis που μοιράζεται την πλατφόρμα e-CMP2 (π.χ. Jeep Avenger, Fiat 600, Opel Mokka), διαθέτοντας το δικό της μοναδικό στιλ. Σε ένα κόμπακτ διαστάσεων αμάξωμα με μήκος 4,17 μ., πλάτος 1,78 μ. και ύψος 1,5 μ., οι σχεδιαστές του Centro Stile υιοθέτησαν ορισμένα ρετρό στοιχεία σε ένα καλοσμιλεμένο κόμπακτ SUV. Για παράδειγμα οι καμπύλες που σχηματίζονται στα πλαϊνά από τη μεσαία κολόνα και πίσω είναι εμπνευσμένες από την 8C Competizione, ενώ η χαρακτηριστική «ουρά» αποτελεί σαφή αναφορά στην Giulia TZ, αν και το σχήμα τύπου μπούμερανγκ των φαναριών θυμίζει τα αντίστοιχα της Maserati 3200 GT. Η ισχυρή ταυτότητά της υπογραμμίζεται και από άλλα στοιχεία, όπως είναι στο εμπρός μέρος, η νέα φωτεινή υπογραφή «3+3» και ο τριγωνικός θυρεός όπου σχηματίζεται το έμβλημα της Alfa Romeo, αντί της κλασικής γρίλιας με το κυψελωτό πλέγμα.
Σπορ εσωτερικό εστιασμένο στον οδηγό
Ο δυναμισμός που εκπέμπει η νέα Alfa Romeo Junior χαρακτηρίζει και το εσωτερικό της με την σπορ διάθεση. Χαρακτηριστικά του γνωρίσματα αποτελούν το επίπεδο πάνω τμήμα, ο πίνακας οργάνων «Cannocchiale» και οι στρογγυλοί αεραγωγοί με το σχήμα του τετράφυλλου τριφυλλιού και το φίδι στο κέντρο (από το σήμα της Alfa Romeo) που φωτίζεται και αλλάζει χρώμα ανάλογα με την επιλογή του Drive Mode. Το αυτοκίνητο της δοκιμής ήταν εξοπλισμένο και με τα εξτρά καθίσματα μπάκετ της Sabelt και το σπορ δερμάτινο τιμόνι που περιλαμβάνονται στο πακέτο Performance Launch Edition των 3.121 ευρώ. Ο οδηγός απολαμβάνει την άριστη στήριξη των καθισμάτων, ενώ μπροστά του είναι τοποθετημένος ο πλήρως διαμορφώσιμος πίνακας οργάνων των 10,25 ιντσών με το παραλληλόγραμμο σχήμα, το οποίο όμως δεν εφαρμόζει ιδανικά με τις καμπύλες γραμμές του «Cannocchiale», όπως στην Tonale. Η πληροφόρηση συμπληρώνεται από την εύχρηστη οθόνη του infotainment των 10,25 ιντσών (ίδια με των Jeep Avenger, Fiat 600) που είναι τοποθετημένη χαμηλά στην κεντρική κονσόλα και με κλίση προς τον οδηγό για καλύτερη εργονομία.
Ωστόσο, η κλίση που διαθέτει το συγκεκριμένο τμήμα μαζί με τα φυσικά χειριστήρια πιο κάτω δεν δείχνει τόσο ταιριαστή με το υπόλοιπο ταμπλό. Επίσης, όλοι οι επιμέρους διακόπτες στην κεντρική κονσόλα ανάμεσα από τα εμπρός καθίσματα και πέριξ είναι κοινοί με πάρα πολλών μοντέλων του ομίλου Stellantis. Παρόμοια είναι ακόμα και τα πάνελ των θυρών με των μοντέλων Jeep Avenger και Fiat 600 και γενικά η Alfa Romeo Junior θα έπρεπε να διαφοροποιηθεί περισσότερο. Γεγονός που ισχύει και για τα σκληρά πλαστικά στο ταμπλό και στις πόρτες (εκτός του τμήματος στην περιοχή των αγκώνων με τη μαλακή επένδυση). Από πλευράς χώρων για τους επιβάτες, τέσσερα άτομα με κανονικό ύψος θα βολευτούν, όχι όμως και οι πιο ψηλοί στο πίσω κάθισμα. Σε αυτό συμβάλλουν αρνητικά τα εμπρός μπάκετ καθίσματα με την ογκώδη πλάτη που λιγοστεύει τον αέρα για τα πόδια. Για τις αποσκευές η Alfa Romeo ανακοινώνει 400 λίτρα (415 λτ. η Ibrida), η αλήθεια είναι όμως ότι στο μάτι αλλά και στη φόρτωση μοιάζουν λιγότερα.
Σβέλτη και με χαμηλή κατανάλωση
Η Alfa Romeo Junior Elettrica ενσωματώνει στην αρχική της έκδοση το γνωστό «πακέτο» του ηλεκτροκινητήρα των 156 ίππων με την μπαταρία ιόντων λιθίου των 54 kWh (ωφέλιμη 51 kWh) και λειτουργεί στα 400 Volt. Ένας συνδυασμός που εξασφαλίζει σβέλτες επιδόσεις με χαμηλή κατανάλωση ρεύματος και ικανοποιητική αυτονομία. Πιο αναλυτικά η επιτάχυνση στο 0-100 χλμ./ώρα ολοκληρώνεται σε 9,0 δλ. και η μέγιστη ταχύτητα περιορίζεται στα 150 χλμ./ώρα, ενώ μαζί με την άμεση παροχή των 260 Nm ροπής, η Junior των 1.545 κιλών καθαρού βάρους επιταχύνει σβέλτα και εν κινήσει. Βέβαια σημαντικό ρόλο παίζει η επιλογή του προγράμματος μέσω του Drive Mode. Στο Advanced Efficiency μειώνεται η ισχύς και είναι πιο νωχελική αλλά εξασφαλίζει λίγο περισσότερη αυτονομία, στο Natural συνδυάζει ιδανικά την απόκριση με την οικονομία και στο Dynamic η χαρτογράφηση στην υποβοήθηση του τιμονιού και την απόκριση του γκαζιού δίνει προτεραιότητα στις επιδόσεις και την οδηγική απόλαυση. Η κατανάλωση σε μεικτές συνθήκες κατά τη διάρκεια της δοκιμής βρέθηκε στις 16 kWh/100 χλμ., δηλαδή πολύ κοντά στις 15,1 kWh/100 χλμ. που ανακοινώνει η Alfa Romeo.
Σχετικά με τη φόρτιση, σε AC 11kW απαιτούνται 5 ώρες και 45 λεπτά για το 0-100%, αν και κανένας δεν πρόκειται να αφήσει την μπαταρία να μηδενίσει. Σε φορτιστή 100kW αρκούν 27 λεπτά για το 20%-80%. Μετά το 80% ο ρυθμός φόρτισης αρχίζει και μειώνεται, ενώ ειδικά μετά το 90% αργεί να φτάσει έως το 100%. Από πλευράς αυτονομίας, η Alfa Romeo ανακοινώνει 410 χλμ. σε συνδυαστικό κύκλο και 587 χλμ. σε αστική χρήση. Στην πράξη τα 400 χλμ. μπορεί να τα αγγίξει στην πόλη, με προσοχή στο γκάζι και το πρόγραμμα Advanced Efficiency, ενώ σε μεικτή χρήση βρίσκεται κοντά στα 350 χλμ. Επίσης, με την επιλογή «B» επιβραδύνει πιο έντονα όταν ο οδηγός σηκώσει το πόδι του από το γκάζι, φορτίζοντας την μπαταρία. Παρόλα αυτά θα θέλαμε να υπάρχει λειτουργία one Pedal, καθώς και ρύθμιση με διαβαθμίσεις της αναγεννητικής πέδησης με paddles, όπως διαθέτουν άλλα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Σπορτίφ αίσθηση στο δρόμο
Η Alfa Romeo Junior Elettrica μοιράζεται μεν κοινά στοιχεία (πλατφόρμα, κινητήρα κ.λπ.) με άλλων μοντέλων του ομίλου Stellantis, όμως η αίσθηση που προσφέρει στην οδήγηση είναι πιο σπορ. Αυτό γίνεται αντιληπτό από τα πρώτα κιόλας χιλιόμετρα και ειδικά όταν βρεθεί σε διαδρομές με στροφές. Εκεί ο οδηγός αμέσως εκτιμά τη σφιχτή ρύθμιση της ανάρτησης, τη στιβαρότητα του πλαισίου και την αμεσότητα στην εντολές μέσω του γρήγορου τιμονιού. Οι κλίσεις που παρουσιάζει ακόμα και σε πολύ κλειστές στροφές με αρκετή πίεση στο γκάζι είναι μικρές, ενώ με την επιλογή Sport παρέχεται η απαιτούμενη δύναμη και το τιμόνι γίνεται πιο βαρύ. Η δύναμη του ηλεκτροκινητήρα σπάνια θα «σπάσει» την πρόσφυση των εμπρός κινητήριων τροχών, αφού υποστροφή θα προκληθεί σε γλιστερό οδόστρωμα. Ωστόσο και πάλι εκδηλώνεται προοδευτικά και το αυτοκίνητο «μαζεύεται» εύκολα χωρίς να εμφανίζει ανεπιθύμητες παρενέργειες, όπως ελάφρωμα του πίσω μέρους με άφημα του γκαζιού στην κορυφή της στροφής. Μόνο η αίσθηση των φρένων δεν είναι η καλύτερη δυνατή, μιας και παρατηρείται ένα κενό στο αρχικό πάτημα του πεντάλ και χρειάζεται εξοικείωση.
Από πλευράς άνεσης, δεν μπορεί να περιμένει κανείς από μια Alfa Romeo να «ισοπεδώνει» τις ανωμαλίες των δρόμων, γεγονός που ισχύει και για την Junior Elettrica. Την κατάσταση βελτιώνουν κάπως τα ελαστικά με το 55άρι προφίλ (215/55 R18), αν και οδηγός έχει την αίσθηση ότι φοράει χαμηλότερου προφίλ όταν το αυτοκίνητο περνά από λακκούβες, μπαλώματα κ.λπ. Στον αυτοκινητόδρομο η Junior Elettrica εμφανίζει άριστη κατευθυντικότητα και ο ηλεκτροκινητήρας μειώνει τους παραγόμενους θορύβους που εισέρχονται στην καμπίνα, αλλά κάποιοι αεροδυναμικοί προερχόμενοι από την οροφή γίνονται αντιληπτοί.