Τους θερινούς μήνες αλλά και μέρες της άνοιξης και του φθινοπώρου, όπου η ζέστη είναι έντονη, η χρήση του κλιματισμού στο αυτοκίνητο είναι αναγκαία. Η θερμοκρασία της καμπίνας πρέπει να διατηρείται σε θεμιτά επίπεδα, προκειμένου να νιώθουν άνετα οι επιβάτες. Άλλωστε η έντονη ζέστη μπορεί να προκαλέσει ζαλάδα μέχρι και υπνηλία στον οδηγό, ενώ ο ιδρώτας δυσχεραίνει την κατάσταση. Τι γίνεται όμως με την κατανάλωση του αυτοκινήτου; Αυξάνεται με τη χρήση του air condition ή όχι;
Δείτε ακόμα: Γιατί στο «κλικ» της αντλίας σταματάμε; (+video)
Θεωρητικά, ο ζεστός καιρός μειώνει την κατανάλωση του αυτοκινήτου, αφού ο κινητήρας φτάνει πιο γρήγορα στη θερμοκρασία λειτουργίας, το καύσιμο μπορεί να είναι πιο αποδοτικό και ο θερμός αέρας προβάλει μικρότερη αεροδυναμική αντίσταση από ότι ο ψυχρός.
Όμως με τη χρήση του air condition, η κατανάλωση του αυτοκινήτου αυξάνεται και για αυτό ευθύνεται το σύστημα κλιματισμού. Αυτό συμβαίνει γιατί στην συντριπτική πλειοψηφία των αυτοκινήτων το κομπρεσέρ του κλιματισμού παίρνει ενέργεια από τον κινητήρα. Άλλωστε, αυτό γίνεται άμεσα αντιληπτό στα αυτοκίνητα με κινητήρες χαμηλής ισχύος, αφού με την ενεργοποίηση του κλιματισμού μειώνεται η απόδοση του κινητήρα.
Σύμφωνα με την Ένωση Μηχανικών Αυτοκινήτων (SAE: Society of Automotive Engineers) ο κλιματισμός μπορεί να αυξήσει την κατανάλωση του αυτοκινήτου έως 10%. Μάλιστα κάποιες άλλες έρευνες κάνουν λόγο για αύξηση της μέσης κατανάλωσης ακόμη έως και 25%. Φυσικά αυτό εξαρτάται από τη θερμοκρασία περιβάλλοντος, το μέγεθος της καμπίνας του αυτοκινήτου, την υγρασία και το μηχανικό σύνολο.
Δείτε ακόμα: Χρειάζεται ζέσταμα ο κινητήρας και το καλοκαίρι;
Τι μπορούμε να κάνουμε όμως για να περιορίσουμε την αύξηση της κατανάλωσης; Πολλοί λένε πως ταξιδεύουν με τα παράθυρα ανοικτά. Αυτό όμως είναι λάθος. Η Ένωση Μηχανικών Αυτοκινήτων συμβουλεύει να κινούμαστε με τα παράθυρα κλειστά σε ταχύτητες που υπερβαίνουν τα 60 χλμ./ώρα. Και αυτό γιατί η αεροδυναμική του αυτοκινήτου πλήττεται από τα ανοικτά παράθυρα αφού επιτρέπουν στον αέρα να μπαίνει στην καμπίνα και έτσι να φρενάρει το αυτοκίνητο. Έτσι, ο κινητήρας με τη σειρά του καταναλώνει περισσότερη ενέργεια για να διατηρήσει την επιθυμητή ταχύτητα.
Δείτε ακόμα: Σωστό ή λάθος το φρενάρισμα με τον κινητήρα;
Προκειμένου να μειώσουμε τη μέση κατανάλωση του αυτοκινήτου το καλοκαίρι, καλό θα είναι σε ταχύτητες μικρότερες των 60 χλμ./ώρα να οδηγούμε με τα παράθυρα ανοικτά, αν βεβαίως το επιτρέπουν οι συνθήκες. Επίσης, το να παρκάρουμε στην σκιά και να χρησιμοποιούμε ηλιοπροστασία είναι μία καλή λύση, καθώς θα μειώσουμε τη θερμοκρασία της καμπίνας. Επίσης, καλό είναι να οδηγούμε για λίγα λεπτά με τα παράθυρα ανοικτά, πριν βάλουμε τον κλιματισμό για να διευκολύνουμε το έργο του. Τέλος, ρυθμίζουμε την θερμοκρασία του κλιματισμού σε μία λογική θερμοκρασία (όχι στο χαμηλότερο σημείο) και όταν αυτή επιτευχθεί βάζουμε την ανακύκλωση αέρα (έτσι διατηρείται ο ψυχρός αέρας στην καμπίνα).
Δείτε ακόμα: Πως και γιατί ο κινητήρας χάνει την απόδοσή του