Η Opel είχε μια αρκετά επιτυχημένη πορεία στα C-SUV, με το Grandland 1ης γενιάς, αλλά όχι τέτοια ώστε να συγκριθεί με εκείνη του Mokka στην ακριβώς πιο κάτω κατηγορία. Άδικη σύγκριση, βέβαια, καθώς το Mokka έχει περάσει στη δεύτερη γενιά του από το 2021, φέρνοντας παράλληλα και νέο σχεδιαστικό αέρα για ολόκληρη την εταιρία. Το Grandland τώρα αντεπιτίθεται, κάνοντας ακριβώς το ίδιο.
Και το κάνει ποντάροντας όχι μόνο στη σχεδίαση, αλλά και το συνδυασμό τεχνολογίας-εξοπλισμού. Μόνο υβριδικό ή ηλεκτρικό πλέον, αλλαγμένο εκ βάθρων, σημαντικά μεγαλύτερο και υπερ-πλήρως εξοπλισμένο, από τη βασική έκδοση. Στις 35.200 ευρώ (33.900 ευρώ με την τρέχουσα προσφορά), που κοστολογείται το εναρκτήριο Grandland, έχουμε στάνταρ: 6 αερόσακους, αυτόματο φρενάρισμα, διατήρηση λωρίδας, Adaptive Cruise Control, οθόνη αφής 10 ιντσών, ψηφιακός πίνακας οργάνων 10 ιντσών, ξεκλείδωμα και εκκίνηση χωρίς κλειδί, αισθητήρες παρκαρίσματος εμπρός/πίσω, ηλεκτρικά αναδιπλούμενοι καθρέπτες, φώτα LED εμπρός και πίσω, εσωτερικό καθρέπτη αυτόματης σκίασης, αισθητήρες φωτός και βροχής, διζωνικό κλιματισμό και ζάντες αλουμινίου 19 ιντσών. Στο Grandland Plus των 35.900 ευρώ προστίθενται κάμερα οπισθοπορείας, θερμαινόμενα εργονομικά εμπρός καθίσματα με 10 ρυθμίσεις, οθόνη αφής 16 ιντσών, ChatGPT θερμαινόμενο τιμόνι και ηλεκτρικό άνοιγμα χώρου αποσκευών, ενώ στο κορυφαίο GS Plus της δοκιμής (από 40.000 ευρώ) την παράσταση κλέβει η πανοραμική ηλιοροφή, μεταξύ άλλων.
Μια κατηγορία πάνω σε όλα
Το ότι απερχόμενο και νέο Grandland δεν έχουν σχέση μεταξύ τους, το διαπιστώνεις κυριολεκτικά με την πρώτη ματιά. Εξωτερικά διακρίνουμε πολλά από τα σχεδιαστικά χαρακτηριστικά που πρωτοείδαμε στο πρωτότυπο Experimental. Αυτά τα γνωρίσματα περιλαμβάνουν το 3D Vizor με το φωτιζόμενο λογότυπο του «κεραυνού», που τοποθετείται περήφανα στο κέντρο της μάσκας, καθώς και το φωτιζόμενο «OPEL» στο πίσω μέρος. Οι πολύ όμορφες και αεροδυναμικά σχεδιασμένες 19άρες ζάντες (στην πολύ λογική διάσταση 225/55 για τα ελαστικά) ενισχύουν τη φαντασμαγορική εμφάνιση του Grandland και το τοποθετούν στην κορυφή της γκάμας των SUV της γερμανικής εταιρίας.
Τοποθέτηση που αφορά και τις διαστάσεις, οι οποίες πλέον μεταφέρουν το Grandland στα λημέρια των D-SUV. Η υιοθέτηση της πλατφόρμας STLA Medium προσέφερε στους μηχανικούς άπλετο χώρο να δουλέψουν, όπως φανερώνουν τα σχεδόν 20 εκατοστά μεγαλύτερου μήκους, που πλέον εκτείνεται σε 4.650 χλστ. (4.477 χλστ. το απερχόμενο)! Εξίσου μεγάλο και στις υπόλοιπες διαστάσεις, αλλά δίχως να σημειώνει τεράστιες διαφορές σε σχέση με πριν, πλην μεταξονίου. Το πλάτος, ας πούμε, φτάνει τα 1.905 χλστ. (+64 χλστ.), το ύψος τα 1.640 χλστ. (+31 χλστ.) και το μεταξόνιο τα 2.784 χλστ. (+109 χλστ.).
Ιδιαίτερης μνείας χρήζουν τα εντυπωσιακά φωτιστικά σώματα, κι όχι μόνο από πλευράς look. Το νέο, φωτιζόμενο έμβλημα συνοδεύεται από μια ακόμη καινοτομία φωτισμού, το κορυφαίο Intelli-Lux Pixel Matrix HD (στις εκδόσεις GS και GS Plus). Το σύστημα διαθέτει περισσότερα από 50.000 στοιχεία (51.200 για την ακρίβεια, με 25.600 σε κάθε πλευρά) για την κατανομή φωτός υψηλής ευκρίνειας. Ανάλογα με τις κυκλοφοριακές συνθήκες, η κάμερα ανιχνεύει τα οχήματα που προπορεύονται ή που κινούνται στο αντίθετο ρεύμα και τα φώτα Intelli-Lux HD τα αποκλείουν, πιο γρήγορα και με μεγαλύτερη ακρίβεια συγκριτικά με τις προηγούμενες τεχνολογίες φωτισμού Μatrix.
Προσεγμένο εσωτερικό με τεράστιους χώρους
Τόση αύξηση στις διαστάσεις, δεν υπήρχε περίπτωση να μη μεταφράζεται σε αντίστοιχου επιπέδου χώρους. Ήταν που ήταν εξαιρετικό το προηγούμενο Grandland σε αυτό τον τομέα, πλέον έγινε κορυφαίο. Δεν συζητάμε για άπλα επιβατών, καθώς μέχρι 5 ψηλοί θα βολευτούν απροβλημάτιστα. Από κοντά και οι αποσκευές τους, στα 550 λίτρα (που γίνονται μέχρι 1.671 λτ. κατόπιν αναδίπλωσης των πίσω καθισμάτων) του πλήρως εκμεταλλεύσιμου και με σχετικά χαμηλό κατώφλι πορτμπαγκάζ. Μοναδική λεπτομέρεια συνιστά και το PixelBox, στη βάση της κεντρικής κονσόλας. Ένας αποθηκευτικός χώρος με συρόμενο καπάκι, φωτιζόμενο ημιδιαφανές γυαλί και υφασμάτινο περιτύλιγμα, που περιβάλλει τον ασύρματο φορτιστή και δίνει τη δυνατότητα να παρακολουθείς το smartphone σου, δίχως να ανοιγοκλείνεις τη θήκη. Συνολικά, το νέο Grandland προσφέρει πάνω από 35 λίτρα αποθηκευτικών χώρων στην καμπίνα.
Εξίσου, αν όχι περισσότερο, προσεγμένο είναι το φινίρισμα στην καμπίνα του Grandland. Η πολύ καλαίσθητη και εξαιρετική στην αφή «τσόχα» είναι από μόνη της λόγος, για να δώσεις τα έξτρα χρήματα της έκδοσης GS. Μάλιστα οι σχεδιαστές πρόσεξαν τόσο, ώστε την έβαλαν ακόμα και στο εσωτερικό των θηκών για μικροαντικείμενα. Εντυπωσιακή προσήλωση στη λεπτομέρεια, η οποία διανθίζεται από ιδιαίτερα καλοβαλμένα και ποιοτικά μαλακά υλικά σε πολλά τμήματα, άσχετο που το μάτι πηγαίνει «καρφί» στην 16άρα οθόνη αφής. Ευκρινέστατη και πανεύκολη στη λειτουργία της, καθώς η Opel έχει περιορίσει τα διαθέσιμα μενού και υπομενού, γλιτώνοντας τον οδηγό από περιττές περιηγήσεις στο infotainment. Πίσω από το τιμόνι, ένας πλήρως ψηφιακός πίνακας οργάνων παρέχει βασικές πληροφορίες και, σε συνδυασμό με την οθόνη Intelli-HUD head-up display, σου επιτρέπει να κρατάς τα μάτια σου διαρκώς στο δρόμο. Σύμμαχός σου στο ταξίδι τα πολύ αναπαυτικά, και βραβευμένα συν τοις άλλοις, καθίσματα AGR, που δεν αμελούν την πλευρική στήριξη (όπως θα δούμε παρακάτω).
Καλές επιδόσεις, ακόμα καλύτερη κατανάλωση
Στη βάση της γκάμας των κινητήρων του νέου Grandland, βρίσκεται το εγνωσμένης αξίας 1.200άρι 48V Hyrid σύνολο, που γνωρίζουμε από πολλά μοντέλα της Stellantis. Καρδιά του είναι ο τρικύλινδρος υπερτροφοδοτούμενος των 1.2 λίτρων, που λειτουργεί σε κύκλο Miller και αξιοποιεί υπερσυμπιεστή μεταβλητής γεωμετρίας. Η απόδοση βρίσκεται στους 136 ίππους και τα 230 Nm ροπής, απολαμβάνοντας την αρωγή του ηλεκτρικό μοτέρ μόνιμου μαγνήτη των 22 ίππων και 51 Nm. Ο ηλεκτροκινητήρας μπορεί να κινεί και μόνος του το αυτοκίνητο στις χαμηλές ταχύτητες, δίχως να προβληματίζεται από τον 1,5 τόνο που κουβαλάει, διαμορφώνοντας τη συνδυαστική ισχύ στα 145 ονομαστικά άλογα.
Το Grandland μπορεί να κινηθεί άνετα με τέρμα γκάζι, όπως φανερώνουν τα 10,2 δλ. για το 0-100 χλμ./ώρα και η τελική των 202 χλμ./ώρα, ωστόσο το μεγάλο του προσόν εντοπίζεται στην καθημερινότητα. Εκεί που κινείσαι το πολύ με 60-70 χλμ./ώρα, που είσαι διαρκώς στο «σταμάτα-ξεκίνα» και που παρακαλάς να μη φας τη ζωή σου στον Κηφισό. Σε αυτές τις συνθήκες, χάρη κυρίως στον ηλεκτροκινητήρα, φτάνεις να βλέπεις καταναλώσεις μέχρι και κάτω από 6,5 λίτρα/100 χλμ.! Η μέση τιμή κατά τη διάρκεια της δοκιμής διαμορφώθηκε στα 7,4 λίτρα/100 χλμ., που και πάλι είναι εξαιρετική για SUV στο «εκτόπισμα» του Grandland. H αυτοφορτιζόμενη μπαταρία ιόντων λιθίου 48V, με διαθέσιμη ωφέλιμη χωρητικότητα 0,432kWh (ονομαστική 0,9 kWh), που είναι τοποθετημένη κάτω από το κάθισμα του συνοδηγού και δεν επηρεάζει τους χώρους, αποτελεί τον αφανή -κυριολεκτικά και μεταφορικά- ήρωα του νέου Grandland.
Άνεση και ποιότητα κύλισης σε πρώτο πλάνο
Το οδηγικό προφίλ του νέου Grandland στοχεύει ξεκάθαρα στην άνεση. Σε αυτή τη… συχνότητα κινούνται και τα αμορτισέρ FSD (Frequency Selective Damping), που προσαρμόζουν αυτόματα το βαθμό απόσβεσης αναλόγως οδοστρώματος και στυλ οδήγησης. Αυτό, βέβαια, δεν σημαίνει ότι το μεγάλο Opel γίνεται «τραπέζι» στις στροφές ή «σαντιγί» στην ευθεία. Αυτό που κάνει, είναι να διατηρεί μια αξιοσημείωτη ισορροπία μεταξύ κλίσεων και απορρόφησης κραδασμών, με έμφαση στο δεύτερο. Σε κάποιες περιπτώσεις, υπό πίεση και με έντονες ανωμαλίες εντός καμπής, η ανάρτηση μοιάζει να μην προλαβαίνει να αποσοβήσει τις αναπηδήσεις, ωστόσο η πορεία του αυτοκινήτου μένει ακλόνητη. Λογικές έως περιορισμένες, για το μέγεθός του, οι κλίσεις, όμως το τιμόνι πάσχει ελαφρώς σε αίσθηση, αμεσότητα και βάρος, ακόμα και στη λειτουργία Sport.
Σε τέτοιες καταστάσεις μπερδεύεται κάπως και το λογισμικό του 6τάχυτου αυτόματου κιβωτίου διπλού συμπλέκτη, κρατώντας παραπάνω από το αναμενόμενο την επιλεγμένη σχέση ή καθυστερώντας στο κατέβασμα. Για αυτό υπάρχουν τα paddles πίσω από το τιμόνι, όμως. Κανένα παράπονο από τα φρένα, ούτε από την ηχομόνωση. Ακόμα και τέρμα γκάζι να πηγαίνεις, τα ντεσιμπέλ του 1.2 λτ. τούρμπο μένουν επί το πλείστον εκτός καμπίνας. Για αυτοκινητόδρομο δεν συζητάμε καν, πας με 130 χλμ./ώρα και νομίζεις ότι δεν ξεπερνάς τα 100. Στο ρελαντί, αντίθετα, κάποιοι κραδασμοί από το βενζινοκινητήρα περνούν στο εσωτερικό, αλλά σε γενικές γραμμές το Grandland απομονώνει σχεδόν τα πάντα με κλειστά τα παράθυρα.
(+) Σχεδίαση, ποιότητα κατασκευής, τεχνολογία, χώροι, κατανάλωση, άνεση, ποιότητα κύλισης, φρένα
(-) Αίσθηση τιμονιού, τραχύτητα κινητήρα στο ρελαντί














