Δεν είναι μυστικό πως τα σημερινά αυτοκίνητα βρίθουν ηλεκτρονικών και παρουσιάζουν αυξημένη πολυπλοκότητα, κυρίως στο μέτωπο της συντήρησης. Αναλόγως κατηγορίας και μοντέλου, το ίδιο μπορεί να ισχύει για την οδήγησή τους. Μέρος αυτής, είναι η ανάγνωση των μηνυμάτων που θέλει να μας περάσει το τετράτροχο καμάρι μας, μέσω του πίνακα οργάνων.
Τα -όχι και τόσο- παλαιότερα αυτοκίνητα, είχαν τις απαραίτητες ενδείξεις για την εποπτεία των λειτουργιών: φώτα, φλας, χειρόφρενο, μπαταρία, βενζίνη, λάδι, νερό, παγετό, check engine, ενδεχομένως και κάποια πρόσθετα σε πιο εξειδικευμένα μοντέλα. Σήμερα, μαζί με το παραδοσιακό χειρόφρενο και το χειροκίνητο κιβώτιο, οδεύει προς το πορτμπαγκάζ της Ιστορίας το κλασικό καντράν. Οι ψηφιακοί πίνακες οργάνων αυξάνονται και πληθύνονται, μετατρέποντας σε οθόνες HD την τυπική διάταξη «στροφόμετρο-ταχύμετρο-δείκτης βενζίνης και κάποιες λυχνίες γύρω τους». Ακόμα και όταν υπάρχει η παραδοσιακή μορφή, οι λυχνίες δίνουν και παίρνουν.
Δείτε ακόμα: 5+1 μύθοι για τα αυτοκίνητα που πιστεύει ακόμα ο κόσμος
Στην κεντρική φώτο βλέπουμε τον πίνακα οργάνων του Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet Auto 4WD, που είχαμε πρόσφατα για δοκιμή. Κατά την περιστροφή του διακόπτη της ανάφλεξης, έχουμε την ευκαιρία να δούμε το σύνολο των λυχνιών που απαρτίζει το καντράν ενός καθημερινού και εμπορικότατου SUV, που βρίσκεται μαζί μας από το 2015 (έκανε ένα facelift στις αρχές του έτους). Δεν μιλάμε δηλαδή ούτε για ολοκαίνουργιο μοντέλο, ούτε για κάποιο που διαφημίζει την ψηφιακότητά του και τα gadget του.
Σε ένα σχετικά αναλογικό αυτοκίνητο, λοιπόν, συναντάμε σχεδόν 30 ενδείξεις! Ούτε λίγο-ούτε πολύ, 26 διαφορετικές λυχνίες μπορεί να απασχολήσουν σε διάφορες στιγμές την αντίληψη του οδηγού. Αν βάλουμε και το λαμπάκι της βενζίνης με τα φώτα και τον παγετό, που εδώ δεν φαίνονται, πλησιάζουμε ακόμα περισσότερο τις 30. Προφανώς αν κάτι τέτοιο συμβεί για όλες μαζί ταυτόχρονα, πέραν του γυρίσματος της μίζας, ο οδηγός αποκτά πολύ σοβαρότερες έγνοιες από την πολυπλοκότητα και την υπερπληροφόρηση. Πέραν των κλασικών ενδείξεων για μπαταρία, λάδι, check engine κλπ, έχουμε αυτές για το σύστημα τετρακίνησης και φυσικά την λειτουργία των επικουρικών συστημάτων ασφαλείας. Μόνο για τα τελευταία, συναντάμε 8 διαφορετικές λυχνίες, οι οποίες εν πολλοίς δηλώνουν το ίδιο (απενεργοποίηση του εκάστοτε συστήματος) σε διαφορετικό σημείο, για να τις «πιάνει» καλύτερα το ανθρώπινο μάτι.
Διαβάστε επίσης: Γιατί πρέπει να πατάμε συμπλέκτη όταν βάζουμε μπροστά;
Για να έχουμε ένα μέτρο σύγκρισης, στην δίπλα φωτογραφία υπάρχει ο πίνακας οργάνων της Lamborghini Murcielago LP640-4. Ενός εκ των τελευταίων αναλογικών και «αντρικών» supercars, που σταμάτησε την καριέρα του το 2010, έχοντας παρουσιαστεί το 2001. Απολύτως λογικό για ένα υπεραυτοκίνητο με V12 κινητήρα και 640 άλογα, να διαθέτει τις ανάλογες ενδείξεις για την εποπτεία της λειτουργίας του. Πόσες είναι στο σύνολο; Κοντά στις 30! Όσες ακριβώς δηλαδή, σε ένα SUV των 24.000 ευρώ εν έτει 2019. Αν συνυπολογίσουμε το γεγονός πως το Vitara -αλλά και η συντριπτική πλειοψηφία των καινούργιων αυτοκινήτων- διαθέτει μια μικρή οθόνη στο καντράν, όπου εμφανίζονται ακόμα περισσότερες πληροφορίες, καταλαβαίνουμε πως η ενημέρωση του οδηγού σήμερα είναι παραπάνω από επιπέδου supercar 10ετίας!