Όταν αλλάζουμε λάστιχα, το ενδεδειγμένο είναι να τα αντικαθιστούμε παντού. Επειδή, όμως, τα οικονομικά δεν είναι απαραίτητο να πηγαίνουν πρίμα, αρκετές φορές επιλέγουμε να κάνουμε το… μισό. Ένα ζευγάρι καινούργια ελαστικά, σε συνδυασμό με ένα από τα προηγούμενα. Αυτή η επιλογή δεν γίνεται απαραίτητα για λόγους οικονομίας, καθώς μπορεί η φθορά σε έναν άξονα (πισωκίνητο που «γράφει», ας πούμε) να μην καθιστά υποχρεωτική την αλλαγή όλων των ελαστικών. Σε τέτοιες περιπτώσεις, όμως, ξέρεις πού μπαίνουν τα καινούργια. Τι γίνεται, όμως, όταν η φθορά είναι παρόμοια γύρω-γύρω, αλλά «βγαίνεις» μόνο για δυο νέα λάστιχα;
Οι απόψεις εδώ, όπως και σε πολλά άλλα αυτοκινητικά ζητήματα, διίστανται. Οι μεν υποστηρίζουν πως ένα ζευγάρι καινούργια λάστιχα πρέπει να μπαίνει μπροστά, για να έχουμε τιμόνι και φρένα. Οι δε λένε πως οφείλουμε να βάζουμε δυο νέα πατούμενα πίσω, για να μην αρχίζει τους χορούς η ουρά όταν δουλεύουμε το τιμόνι και τα φρένα. Ποιος έχει δίκιο; Σύμφωνα με τον τεχνικό διευθυντή της Michelin UK, Brian Porteous, οι υποστηρικτές του πίσω άξονα! «Υπάρχει η εσφαλμένη πεποίθηση πως ένα ζευγάρι καινούργια λάστιχα μπροστά, βελτιώνει την πρόσφυση και το φρενάρισμα. Μια γνώμη που βασίζεται εν πολλοίς στο γεγονός ότι η πλειοψηφία των αυτοκινήτων, έχουν την κίνηση εμπρός. Ακόμα και στα τετρακίνητη, η άποψη είναι ίδια: τα λάστιχα μπροστά για να έχουμε φρένα και στρίψιμο» υπογραμμίζει ο Porteus, για να δώσει τις διευκρινιστικές εξηγήσεις επιτόπου.
«Το θέμα, όμως, είναι ότι σε ένα όχημα, θα πρέπει πρώτα να εξασφαλίζεις τη σταθερότητά του. Δεν κερδίζεις απολύτως τίποτα με το να έχεις πρόσφυση μπροστά, αν σε ένα φρενάρισμα πηγαίνει δεξιά-αριστερά η ουρά. Πρώτα πρέπει να διασφαλίζεις τη σταθερότητα του οχήματος, και μετά να κοιτάς το φρενάρισμα και την πρόσφυση από τα φθαρμένα ελαστικά εμπρός. Δεν μιλάμε για “λιωμένα” λάστιχα προφανώς, αλλά για κάποια που διατηρούν ένα αξιοπρεπές επίπεδο λειτουργικότητας. Αν είναι πράγματι εντελώς φθαρμένα, τότε ή αλλάζουμε όλα τα λάστιχα, ή ακινητοποιούμε το αυτοκίνητο μέχρι να τα αλλάξουμε. Όλες οι δοκιμές και οι προσομοιώσεις που κάνουμε, αυτό δείχνουν», αναλύει ο Porteous και εν συνεχεία προσθέτει:
«Οι κατασκευαστές σετάρουν τα αυτοκίνητά τους για να αντιδρούν με ήπια υποστροφή. Μια κατάσταση που ο οδηγός κατανοεί και αντιμετωπίζει πιο εύκολα, αντιδρώντας ενστικτωδώς και πατώντας το φρένο αν γλιστρήσει το όχημα. Για αυτό και τα νέα λάστιχα θα πρέπει να τοποθετούνται πίσω, ώστε τα μπροστά να παράγουν αυτή την ήπια και προβλέψιμη υποστροφή». Αυτές είναι οι συμβουλές ενός καταρτισμένου ειδικού επί των ελαστικών, οπότε από εδώ και στο εξής ξέρουμε να πράττουμε αναλόγως.