Δεν τίθεται η παραμικρή αμφιβολία πλέον πως οι Κινέζοι είναι η επόμενη μεγάλη δύναμη στον χώρο. Κατασκευαστικά μιλώντας, γιατί αγοραστικά ήδη αποτελούν το Νο1 στον κόσμο.
Μεγαλοστελέχη εδραιωμένων αυτοκινητοβιομηχανιών έχουν «φωτογραφήσει» το μέλλον από καιρό, χαρακτηρίζοντας τους Κινέζους ως «νέους Ιάπωνες και Κορεάτες». Αμφότεροι ξεκίνησαν αντιγράφοντας -πολλές φορές ξεπερνώντας τα νομικά όρια- ευρωπαϊκά και αμερικανικά μοντέλα, στοχεύοντας στο value for money και πρεσβεύοντας το δόγμα «πολύ αυτοκίνητο για λίγα λεφτά». Και σήμερα βρίσκονται στην κορυφή των προτιμήσεων, διαθέτοντας πλειάδα ανταγωνιστικών μοντέλων και σε αρκετές περιπτώσεις καθορίζοντας τις εξελίξεις του κλάδου.
Οι Κινέζοι επίσης έκαναν όνομα ως «πλαστογράφοι», δεχόμενοι σωρηδόν μηνύσεις και αγωγές από BMW, Mercedes, Land Rover, Ford και πολλούς ακόμη. Χαρακτηριστικά παραδείγματα τα Landwind X6 (κόπια παλιού Ford Explorer) και Shuanghuan SCEO. Το δεύτερο έχει αφήσει Ιστορία, όντας κράμα Toyota Land Cruiser – BMW X5 και συλλέγοντας μηνύσεις τόσο από Ιάπωνες, όσο κυριότερα Γερμανούς. To ίδιο ισχύει για το Noble, προέλευσης China Motors, που συνοδεύεται από τον χαρακτηρισμό «κινεζικό Smart». Σε αυτή την περίπτωση, οι Κινέζοι κέρδισαν την δικομαχία με την Daimler.
Σήμερα, ωστόσο, τα πράγματα είναι διαφορετικά. Φυσικά δεν λείπουν οι περιπτώσεις αντιγραφών, με πιο πρόσφατη αυτή του Ora Cat που άνοιξε «ιστορίες» με τη VW. Στο σύνολο, όμως, τα κινεζικά αυτοκίνητα έχουν αρχίσει να προσεγγίζουν την παγκόσμια φιλοσοφία. Τρικύλινδροι τούρμπο κινητήρες, crossover όλων των διαστάσεων και ειδών, κονδύλια με «τα τσουβάλια» στην εξέλιξη ηλεκτρικών. Δεν είναι τυχαίο πως στην αχανή κινεζική επικράτεια, δραστηριοποιούνται περισσότεροι από 480 κατασκευαστές ηλεκτρικών! Από εκεί ήρθε και το πρώτο παράσημο, με το NIO EP9, που στέφθηκε το 2016 ως το ταχύτερο αυτοκίνητο παραγωγής στην πίστα του Nurburgring. Σήμερα μπορεί να έχει ξεπεραστεί στη γενική κατάταξη, όμως στα ηλεκτρικά παραμένει πρώτο.
Υπάρχουν πολλά παραδείγματα, που πιστοποιούν τα άλματα προόδου των Κινέζων στα αυτοκίνητα. Δείτε το Wuling Asta.(κι όχι Astra): ένα SUV 4,6 μέτρων με 1.500άρη τούρμπο κινητήρα, απόδοσης 145 ίππων και 250 Nm, στην τιμή των 13.000 ευρώ. Ή το WEY VV7 GT: ένα πολυτελές κουπέ SUV 235 ίππων και 360 Nm ροπής, στο ύφος και το μέγεθος BMW X6, αλλά σε τιμή Σειράς 1. Φυσικά, άξιο μνείας και το Geely FY11 της κεντρικής φωτογραφίας, που βασίζεται στο Volvo XC40 (να θυμίσουμε, η Volvo ανήκει στη Geely), αποδίδει 240 ίππους και 350 Nm, διαθέτοντας ένα υπερσύγχρονο εσωτερικό.
Οι Κινέζοι πλέον δεν επιχειρούν να μπουν από το φωταγωγό στην Ευρώπη. Χτυπούν την πόρτα τόσο δυνατά, ώστε αποσπούν πια 5 αστέρια στις δοκιμές του Euro NCAP! Για τα Lynk & Co 01 και NIO ES8 ο λόγος, με το πρώτο να φτάνει στο 96% της προστασίας ενηλίκων και το δεύτερο στο 92% των συστημάτων ασφαλείας. Η απόβασή τους στη Γηραιά Ήπειρο γίνεται τμηματικά μεν, με «γέφυρα» τη Ρωσία, όμως δεν παύει να είναι γεγονός. Προς το παρόν, οι νόρμες εκπομπών ρύπων κρατούν τα κινεζικά αυτοκίνητα υπό μερικό περιορισμό. Η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση ωστόσο -την οποία οι Κινέζοι δουλεύουν εδώ και χρόνια- θα ανοίξει διάπλατα τις εμπορικές πύλες της Ε.Ε., ιδίως από τη στιγμή που ο έτερος σκόπελος των crash tests μοιάζει να ανήκει στο παρελθόν.
Τα κινεζικά αυτοκίνητα, λοιπόν, έρχονται. Πόσο θα σας «έψηνε» η προοπτική της αγοράς κάποιου, όταν περάσουν τα σύνορα της χώρας μας;