Το πιο «σκληροτράχηλο» από την τετρακίνητη οικογένεια του Fiat Panda είναι το Panda Cross, τόσο σε εκτός δρόμου δυνατότητες όσο και από πλευράς αισθητικής. Κάτω από το όμορφο περιτύλιγμά του δεν κρύβει την συγγένειά του με το Panda 4×4 Climbing παραμένοντας έτσι αρκετά ικανό, ευχάριστο και λειτουργικό αυτοκίνητο τόσο σε εντός πόλης όσο και σε εκτός δρόμου χωμάτινες διαδρομές. Παράλληλα, είναι και το πιο ακριβό, αφού κοστίζει από 19.050 ευρώ (από 16.900 το Climbing 4×4 1.3 diesel), ωστόσο με την τρέχουσα προωθητική ενέργεια πέφτει σημαντικά, στις 16.190 ευρώ.
Σκληροτράχηλο με νεανική φινέτσα
Εμφανισιακά το Fiat Panda 4×4 Cross ξεχωρίζει σημαντικά από τις υπόλοιπες εκδόσεις του Panda με τις διάφορες λεπτομέρειες να διαμορφώνουν ένα έντονα νεανικό και καλαίσθητο προφίλ. Αρχικά την σκληροτράχηλη εικόνα του συνθέτουν τα πρόσθετα προστατευτικά τμήματα περιμετρικά του αμαξώματος και στα φωτιστικά σώματα, οι ποδιές στους προφυλακτήρες, τα LED φώτα ημέρας εμπρός και οι πιο ψηλά τοποθετημένοι προβολείς ομίχλης ενώ τις διαφορές του με την υπόλοιπη γκάμα συμπληρώνουν οι σκουρόχρωμες ζάντες αλουμινίου των 15 ιντσών.
Με μικρές αλλαγές το ευχάριστο εσωτερικό του
Αντίθετα με το εξωτερικό του, το Fiat Panda 4×4 Cross δεν εμφανίζει μεγάλες διαφορές σε σχέση με τα υπόλοιπα Panda και ιδιαίτερα με εκείνο του Panda 4×4. Έτσι οι μόνες αλλαγές εντοπίζονται στις νέες επενδύσεις παραμένοντας νεανικό και ευχάριστο ακολουθώντας το τετράγωνο μοτίβο που ακολουθεί όλη η γκάμα του Panda. Η ποιότητα κατασκευής είναι καλή, με τα σκληρά πλαστικά να παρουσιάζουν ικανοποιητικό φινίρισμα και συναρμογή. Οι χώροι παραμένουν αμετάβλητοι και εξυπηρετούν τις μεταφορικές ανάγκες 4 επιβατών με τον χώρο αποσκευών των 225 λίτρων να είναι από τους μεγαλύτερους της κατηγορίας των μίνι.
Ένα Panda που πάει -σχεδόν- Pandού
Η αυξημένη απόσταση από το έδαφος και η μεγάλη σε σχέση με τα υπόλοιπα διαδρομή της ανάρτησης καθώς και τα ελαστικά M+S που το εφοδιάζουν, σκιαγραφούν τον εκτός δρόμου χαρακτήρα της έκδοσης η οποία σαφέστατα στηρίζεται σε μεγάλο βαθμό στο σύστημα τετρακίνησης on demand που το εφοδιάζει. Εκείνη κατανέμεται αυτόματα μέσω ενός περιστροφικού διακόπτη 3 επιλογών. Στην επιλογή Auto γίνεται αυτόματη κατανομή της ροπής μεταξύ των δύο αξόνων ανάλογα με την πρόσφυση που προσφέρει το έδαφος. Στην πόλη ή τον αυτοκινητόδρομο το Panda Cross κινείται με το 98% της ροπής να πηγαίνει στους μπροστινούς τροχούς, ενώ όταν η επιφάνεια κίνησης γίνεται ολισθηρή, το ηλεκτροϋδραυλικό σύστημα ελέγχου μεταφέρει σε μόλις ένα δέκατο του δευτερολέπτου όλο το ποσοστό της ροπής στους πίσω τροχούς, ανάλογα με τις ανάγκες.
Στην επιλογή Off-road το σύστημα τετρακίνησης είναι μόνιμα ενεργοποιημένο μέχρι τα 50 χλμ./ώρα, για βέλτιστη χρήση εκτός δρόμου, με κατανομή της ροπής ανάμεσα στους τέσσερις τροχούς. Το σύστημα αποτρέπει την ενεργοποίηση του ASR φρενάρει τους τροχούς που χάνουν πρόσφυση (ή γλιστρούν περισσότερο από τους άλλους) και μεταφέρει την κίνηση στους τροχούς με την μεγαλύτερη πρόσφυση.
Για βέλτιστο έλεγχο σε απότομες κατωφέρειες ή κατά την κίνηση σε κατηφορικές διαδρομές με πολύ μεγάλες ανωμαλίες, η επιλογή Hill Descent Control (HDC) διατηρεί σταθερή την ταχύτητα του αυτοκινήτου, επενεργώντας ανεξάρτητα στο φρένο του κάθε τροχού. Η απόσταση του αμαξώματος από το έδαφος είναι 158 χιλιοστά, ενώ οι γωνίες προσέγγισης είναι 24 μοίρες, φυγής 34 μοίρες, ράμπας 21 μοίρες και μπορεί να σκαρφαλώσει σε κλίσεις πάνω από 70% και να κινηθεί σε πλάγια κλίση 55%. Σε ασφάλτινες συνθήκες το Panda παρουσιάζει σχετικά έντονες κλίσεις αμαξώματος, όμως παραμένει ασφαλές και προβλέψιμο σε κάθε περίπτωση. Η αίσθηση που λαμβάνει ο οδηγός από το σύστημα διεύθυνσης είναι μέτρια δεν ισχύει όμως το ίδιο και για το σύστημα πέδησης που είναι και αποτελεσματικό.
Ικανός για τον σκληροτράχηλο χαρακτήρα του ο ντίζελ 1.3 80 PS
O γνωστός 1.3 λίτρων MultiJet ΙΙ βρίσκεται και κάτω από το καπό του Panda 4×4 Cross ο οποίος για την περίσταση αποδίδει 80 ίππους και 190 Nm ροπής. Στην πράξη ο κινητήρας αυτός είναι σε θέση να κινήσει σβέλτα το μίνι SUV παρουσιάζοντας θετικό τράβηγμα από χαμηλά και ελαστικότητα σε όλο το διαθέσιμο φάσμα στροφών κάτι που οφείλεται και στην κλιμάκωση του 5τάχυτου κιβωτίου με την πρώτη ιδιαίτερα κοντή (προς όφελος του τραβήγματος σε εκτός δρόμου διαδρομές). Η κατανάλωσή του για άλλη μια φορά κυμαίνεται σε πολύ χαμηλά επίπεδα με τον κατασκευαστή να ανακοινώνει 4,7 λτ./100 χλμ., ενώ στη δοκιμή κυμάνθηκε στο ένα λίτρο περίπου παραπάνω σε αστικές κυρίως διαδρομές. Μόνο αρνητικό του αποτελούν τα αυξημένα επίπεδα θορύβου που φτάνουν στο εσωτερικό και σε αρκετές περιπτώσεις ενοχλούν.
(+) Εμφάνιση, κατανάλωση, εκτός δρόμου ικανότητες, ευκολία στη χρήση
(-) Τιμή, θόρυβος κινητήρα, αυξημένες κλίσεις αμαξώματος σε στροφές, αίσθηση συστήματος διεύθυνσης