Το σύγχρονο Fiat 500 έκανε μια δυναμική επανείσοδο όταν παρουσιάστηκε το νέο μοντέλο το 2007, ενώ εδώ και λίγο καιρό πρωταγωνιστεί με τη νέα, αμιγώς ηλεκτρική γενιά, η οποία είναι δημοφιλέστερη πρόταση στην κατηγορία της στην Ευρώπη. Οι επιλογές των αμαξωμάτων είναι τρεις και πρόκειται για το «κλασικό» 3θυρο hatchback, το «ανοιχτό» cabrio και το μοναδικό 3+1. Το «+1» υποδηλώνει τη μία ακόμα μικρή πόρτα που υπάρχει στη δεξιά πλευρά του αυτοκινήτου και βελτιώνει την πρακτικότητα. Οι τιμές του ξεκινούν από 28.350 ευρώ, μαζί με την έκπτωση των 250 ευρώ και την επιδότηση των 8.000 ευρώ του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά ΙΙ».
Ακαταμάχητος σχεδιασμός
To «500αράκι» ανέκαθεν αποτελούσε σημείο αναφοράς ως προς τον πολύ ελκυστικό και ρετρό σχεδιασμό του. Μια παράδοση που συνεχίζει επάξια και το νέο ηλεκτρικό 500, το οποίο ακολουθεί τις γραμμές του συμβατικού μοντέλου, αλλά σε πιο σύγχρονη μορφή, δίχως όμως ακρότητες που θα αλλοίωναν το μοναδικό του στιλ. Οι καμπύλες επιφάνειες και τα στρογγυλά σχήματα κυριαρχούν από άκρη και άκρη. Μπροστά ξεχωρίζουν τα ημικυκλικά κύρια φωτιστικά σώματα με το φωτεινό τόξο LED στο καπό, τα οβάλ LED στον προφυλακτήρα και τα φλας στα εμπρός φτερά που προεξέχουν. Το 500e 3+1 είναι ολόιδιο σχεδιαστικά με το Hatchback και δεν διαφέρει και σε διαστάσεις (μήκος 3.632 χλστ.). Όμως στη δεξιά πλευρά του αυτοκινήτου υπάρχει η επιπλέον μικρή πόρτα που ανοίγει με αντίθετη φορά από την μπροστινή, εξασφαλίζοντας πιο εύκολη είσοδο στο πίσω κάθισμα.
Μίνιμαλ και ευχάριστο εσωτερικό
Οι καμπύλες κυριαρχούν και στο εσωτερικό του ηλεκτρικού 500 με το μινιμάλ σχεδιασμό. Την απαραίτητη «high-tech» νότα προσθέτει το εύχρηστο σύστημα πολυμέσων με την οθόνη των 10,25 ιντσών και ο προσαρμόσιμος πίνακας οργάνων TFT των 7 ιντσών. Το infotainment U-Connect 5 εκτός των άλλων προσφέρει ασύρματη λειτουργία Mirroring με δύο συσκευές κινητών, αλλά και συμβατότητα με δίκτυα 5G.
Ο οδηγός κάθεται αναπαυτικά στο κάθισμα και θα βρει εύκολα την κατάλληλη θέση χάρη και στη δυνατότητα ρύθμισης του τιμονιού σε ύψος και απόσταση, ενώ θήκες για μικροαντικείμενα υπάρχουν αρκετές. Στο κέντρο χαμηλά του ταμπλό είναι τοποθετημένα τα τέσσερα πλήκτρα για την επιλογή της μετάδοσης κίνησης (P, R, N, D). Πιο πίσω και ανάμεσα από τα εμπρός καθίσματα υπάρχει η κονσόλα με αποθηκευτικό χώρο, πτυσσόμενη ποτηροθήκη, ο διακόπτης του ηλεκτρικού χειρόφρενου και τα χειριστήρια για την ένταση του ήχου και την επιλογή των οδηγικών προφίλ του e-Mode (Normal, Range και Sherpa). Σε επίπεδο κατασκευής, τα σκληρά πλαστικά που έχουν χρησιμοποιηθεί διαθέτουν στιβαρή συναρμογή και ικανοποιούν με την υφή τους.
Όσον αφορά τους χώρους, το πολύ χαμηλό κεντρικό τούνελ διευκολύνει, συν την πίσω «+1» πόρτα. Μαζί με την ανάκληση του καθίσματος του συνοδηγού το άνοιγμα μεγιστοποιείται και η είσοδος στο πίσω κάθισμα -κυρίως για δύο παιδιά- γίνεται σαφώς πιο εύκολα. Για τις αποσκευές τα 185 λίτρα φτάνουν για τις καθημερινές ανάγκες, ενώ το ευρύ άνοιγμα και μικροί θόλοι διευκολύνουν την πρόσβαση.
Το ιδανικό αυτοκίνητο για την πόλη
Ένα από τα σημαντικότερα πλεονεκτήματα του συμβατικού 500 είναι η κορυφαία ευελιξία και ευκολία των χειρισμών, καθιστώντας το ιδανικό για τις αστικές μετακινήσεις. Το ηλεκτρικό 500 ανεβάζει και άλλο το επίπεδο σε ευχρηστία γιατί είναι εξαιρετικά εύκολο στην οδήγηση και άνετο, χάρη στην ύπαρξη του δυνατού ηλεκτροκινητήρα και του αυτόματου κιβωτίου με τη μία ταχύτητα. Το παρκάρισμα γίνεται «παιχνίδι», χάρη στις μαζεμένες του διαστάσεις και στο τιμόνι που κόβει πολύ και είναι ελαφρύ. Ταυτόχρονα, το ηλεκτρικό 500 είναι σταθερό και σε πιο γρήγορους ρυθμούς, χάρη στο δεμένο πλαίσιο και τις κατάλληλα ρυθμισμένες αναρτήσεις. Παρά την σχετικά σφιχτή τους ρύθμιση, φιλτράρουν αποτελεσματικά τις διάφορες ανωμαλίες των δρόμων και εξασφαλίζουν σίγουρο πάτημα στις στροφές υπό καθεστώς πίεσης.
Άμεση και αθόρυβη δύναμη με καλή αυτονομία
Όλη η σειρά του 500e εφοδιάζεται με τον ίδιο ηλεκτροκινητήρα και μπαταρία, συνδυασμός που πετυχαίνει σβελτάδα και καλή αυτονομία. Το τοποθετημένο στον εμπρός άξονα ηλεκτρικό μοτέρ αποδίδει 118 ίππους και 220 Nm ροπής, όση περίπου δύναμη έχουν 1.000άρια turbo μοτέρ βενζίνης. Όμως στο ηλεκτρικό η απόκριση είναι άμεση και συνεχής, αφού η δύναμη μεταδίδεται χωρίς καμία υστέρηση ή καθυστερήσεις από αλλαγές ταχυτήτων. Τα πρώτα 100 χλμ./ώρα έρχονται σε 9 δλ. και η μέγιστη ταχύτητα περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 150 χλμ./ώρα. Από πλευράς κατανάλωσης, απαιτεί 15,5 kWh/100 χλμ., που σημαίνει ότι με την μπαταρία ιόντων λιθίου των 42,0 kWh φτάνει περίπου τα 250 χιλιόμετρα αυτονομίας. Αυτή εξαρτάται από διάφορες παράγοντες (εξωτερική θερμοκρασία, χρήση κλιματισμού κ.λπ.), καθώς και από την επιλογή του e-Mode με τα προγράμματα Normal, Range και Sherpa.
Το Normal προσομοιάζει την αίσθηση ενός συμβατικού αυτοκινήτου εσωτερικής καύσης, που σημαίνει ότι η αυτονομία είναι λιγότερη. Στη μέση βρίσκεται το Range όπου ενεργοποιείται η λειτουργία «one-pedal-drive», δηλαδή φρενάρει το αυτοκίνητο με το άφημα του γκαζιού, ανακτώντας ενέργεια. Η μέγιστη αυτονομία επιτυγχάνεται με τη λειτουργία Sherpa. Σε αυτή την περίπτωση το 500e μπορεί και ακινητοποιείται πλήρως με το άφημα του γκαζιού, χωρίς να πατιέται φρένο. Κάτι πολύ βολικό στο συνεχόμενο «σταμάτα – ξεκίνα». Παράλληλα βελτιστοποιείται το επίπεδο φόρτισης της μπαταρίας και η λειτουργία του κλιματισμού, ενώ η μέγιστη ταχύτητα περιορίζεται στα 80 χλμ./ώρα.
Σχετικά με τη φόρτιση, μια πλήρης σε οικιακή πρίζα σούκο AC 2,3 kW διαρκεί 15 ώρες. Στον πιο ιδανικό επιτοίχιο φορτιστή AC 11 kW ο χρόνος μειώνεται σε 4 ώρες και 15 λεπτά. Σε ταχυφορτιστή DC 85 kW μπορεί να φορτίσει από 0-80% σε 35 λεπτά. Άλλωστε υπό κανονικές συνθήκες κανένας οδηγός δεν θα ρισκάρει να φτάσει την μπαταρία στο 0%, οπότε οι χρόνοι σε κάθε περίπτωση είναι πιο σύντομοι.
+ Σχεδιασμός, ευκολία στην οδήγηση, ευελιξία, επιδόσεις, ποιότητα κύλισης, απουσία θορύβου από τον κινητήρα
– Τιμή, χώροι για πίσω επιβάτες και αποσκευές