Η Fiat χρειαζόταν κάτι επίκαιρο και φρέσκο, προκειμένου να «ξεκολλήσει» από το Fiat 500Χ και να εισέλθει πιο δυναμικά στην κατηγορία των B-SUV όπου ο ανταγωνισμός πλέον είναι πραγματικά αμείλικτος. Έτσι, το 2023 γεννήθηκε το καινούργιο 600, ένα σύγχρονο αυτοκίνητο που είναι προσαρμοσμένο στα δεδομένα της εποχής, αλλά θυμίζει παράλληλα στον κόσμο, τις ιστορικές στιγμές του παρελθόντος. Δεν είναι πια ένα απλό μικρό όχημα πόλης, αλλά ένα θελκτικό compact SUV σχεδόν 4,2 μέτρων που προσφέρεται σε εκδόσεις με υβριδικούς κινητήρες αλλά και ως αμιγώς ηλεκτρικό.
Η αμιγώς ηλεκτρική εκδοχή που έχουμε στα χέρια μας βγαίνει σε 2 εκδόσεις, τη Red και τη La Prima με τιμές 37.190 ευρώ και 40.890 ευρώ αντίστοιχα (με την έκπτωση προωθητικής ενέργειας των 1.800 ευρώ). Με την κρατική επιδότηση Κινούμαι Ηλεκτρικά ΙΙΙ μειώνονται σημαντικά σε 28.192 ευρώ και 31.890 ευρώ αντίστοιχα. Κάτι ιδιαίτερα βοηθητικό για όποιον θέλει ένα αυτοκίνητο φινετσάτο, με πλούσιο εξοπλισμό άνεσης και ασφάλειας, μηδενικό αποτύπωμα, εύχρηστο και κατά την άποψη μας ιδιαίτερα όμορφο. Όλες οι εκδόσεις, συνοδεύονται από 5 χρόνια εγγύησης και οδικής βοήθειας.
Έρωτας με την πρώτη ματιά
Η διαδικασία σχεδιασμού του νέου 600 ξεκίνησε το 2020 και δεν ήταν καθόλου εύκολη. Οι Ιταλοί έπρεπε να διατηρήσουν το στυλ και τη φήμη του πρότυπου αυτοκινήτου που ο διάσημος σχεδιαστής και μηχανικός στην ιστορία της Αυτοκίνησης, Ντάντε Τζιακόζα, είχε σχεδιάσει και παρουσιάστηκε το μακρινό 1955. Όπως και το μικρότερο αδερφάκι του, 500e, το Fiat 600e σε προσελκύει με την πρώτη ματιά και σε καλωσορίζει με ένα πλατύ χαμόγελο, καθώς η μάσκα του θυμίζει ένα πρόσχαρο πρόσωπο. Σου κλείνει «πονηρά» το μάτι και σε προσκαλεί για ατελείωτες βόλτες στην πόλη φιλοξενώντας αυτή τη φορά όλη την οικογένεια, καθώς τo γεμάτο θελκτικές καμπύλες κομψό αμάξωμά του αγγίζει τα 4,2 μέτρα σε μήκος (4.171 χλστ.). Διαθέτει πιο δυναμικό εμπρός μέρος, ανανεωμένο νίκελ λογότυπο «600» (εμπρός και στα πλαϊνά) και πιο σύγχρονη φωτιστική υπογραφή LED. Οι εξωτερικές του γραμμές τονίζονται ακόμα περισσότερο από μια σειρά χαρακτηριστικών όπως οι χρωμιωμένες πινελιές, οι διακοσμητικές λεπτομέρειες στα πίσω φώτα και τα μαύρα γυαλιστερά ένθετα.
Οι πανέμορφες 18άρες ζάντες Diamond Cut, τα πλαστικά προστατευτικά στους μεγάλους θόλους και πόρτες, αλλά και η κατάλληλα διαμορφωμένη ποδιά στο κάτω τμήμα των προφυλακτήρων τονίζουν τα SUV χαρακτηριστικά του. Σε συνδυασμό και με τη «μπόλικη» απόσταση των 200 χλστ. από το έδαφος, είναι έτοιμο για ξεκάθαρη B-SUV χρήση. Όλα αυτά σε ένα στιλάτο πακέτο που οι Ιταλοί ως γνωστόν είναι «μαέστροι». Το ευτυχές γεγονός είναι ότι οι σχεδιαστές της Fiat κατάφεραν να συνδυάσουν επιτυχημένα ένα ιστορικό όνομα με μια ταιριαστή σχεδίαση. Η πλατφόρμα που πατάει δεν είναι άλλη, από την «e-CMP 2» του ομίλου Stellantis, η γνωστή «υπεύθυνη» του Jeep Avenger αλλά και άλλων B-SUV του ομίλου. Τέλος το γράμμα e σε σιέλ απόχρωση, είναι τοποθετημένο πίσω δεξιά υποδηλώνοντας την ηλεκτρική ταυτότητα του μοντέλου που το διαφοροποιεί από αυτό με τα υβριδικά μηχανικά σύνολα.
Ευχάριστο εσωτερικό με καλούς χώρους
Η γνώριμη εικόνα του μικρού αδερφού 500e συνεχίζεται και στο εσωτερικό του 600e, όπου οι ικανοποιητικοί χώροι, τα εργονομικά χαρακτηριστικά και οι καμπύλες σου φτιάχνουν τη διάθεση. Στο κέντρο συναντάμε το infotainment με οθόνη 10,25 ιντσών που περιλαμβάνει όλες τις απαραίτητες για την εποχή μας λειτουργίες, όπως την ασύρματη σύνδεση των κινητών τηλεφώνων με λειτουργικό iOS και Android, επιτρέποντας ασφαλέστερη χρήση κατά την οδήγηση. Το σύστημα πολυμέσων U-Connect 5 εκτός των άλλων προσφέρει επίσης ασύρματη λειτουργία Mirroring με δύο συσκευές κινητών, αλλά και συμβατότητα με δίκτυα 5G. Ο παραμετροποιήσιμος πίνακας οργάνων είναι τεχνολογίας TFT με διάσταση 7 ίντσες.
Η θέση οδήγησης είναι αναπαυτική, ρυθμίζεται ηλεκτρικά σε όλες τις κατευθύνσεις, διαθέτει μασάζ, (έκδοση La Prima) ενώ το τιμόνι θα «βρει τη θέση του» χάρη στο ρυθμιζόμενο ύψος και βάθος. Συναντάμε πληθώρα φυσικών διακοπτών για τις βασικές λειτουργίες και έτσι δεν χρειάζεται να ψάχνουμε σε μενού και υπομενού για τα στοιχειώδη. Ο παραδοσιακός λεβιές ταχυτήτων έχει δώσει τη θέση του σε μια αρκετά βαθιά και χρηστική θήκη, η οποία κλείνει με μαγνητικό καπάκι, όπως είναι στα tablets, έχοντας την επιλογή και της μερικής κάλυψης, για την τοποθέτηση π.χ. ενός ψηλού θερμός. Το δε ντουλαπάκι μπροστά στο συνοδηγό είναι «απύθμενο»! Το αυτόματο κιβώτιο μονής σχέσης λειτουργεί μέσω μιας τετράδας κουμπιών (P, R, N, D/Β) ενώ λίγο πιο πίσω υπάρχει το κουμπί για το ηλεκτρικό χειρόφρενο και το αντίστοιχο για τα 3 προφίλ οδήγησης Eco, Normal και Sport. Θήκες για μικροαντικείμενα θα μπορούσαν να υπάρχουν περισσότερες, ειδικά για τους πίσω, όπου δεν υπάρχει καμία στις πόρτες.
Η ποιότητα των σκληρών πλαστικών που έχουν επιλεγεί είναι σε γενικές γραμμές αρκετά καλή, ενώ αυτά δεν θα «ενοχλήσουν» τους επιβάτες με τριγμούς και άλλους περίεργους θορύβους. Με μήκος 4.171 χλστ., πλάτος 1.781 χλστ., ύψος 1.523 χλστ. και μεταξόνιο 2.562 χλστ., 4+1 επιβάτες θα βολευτούν στα άνετα καθίσματα με τους χώρους για το κεφάλι και τα πόδια των πίσω να κρίνονται ικανοποιητικοί, αρκεί ο μεσαίος να μην έχει ανοιχτές πλάτες. Τα 360 λίτρα του πορτμπαγκάζ δεν ξεφεύγουν από το μέσο της κατάταξης στα Β-SUV, αλλά το διπλό πάτωμα προσθέτει πόντους στην αξιοποίησή τους. Κάτω από το δάπεδο υπάρχει το κιτ επισκευής ελαστικού, τα καλώδια φόρτισης και χώρος για μικροαντικείμενα.
Άμεση επιτάχυνση και οικονομία στην πόλη
Την κίνηση του 600e αναλαμβάνει ένας σύγχρονος ηλεκτροκινητήρας μόνιμου μαγνήτη (τοποθετημένος εμπρός), αποδίδει 156 ίππους και 260 Nm ενώ έχει εξελιχθεί περαιτέρω από τους μηχανικούς της Fiat για να είναι πιο οικονομικός σε κατανάλωση ενέργειας, συγκεκριμένα, κατά 50% σε σχέση με αυτόν της προηγούμενης γενιάς. Η μπαταρία που τροφοδοτεί το μηχανικό σύνολο είναι ιόντων λιθίου ονομαστικής ενεργειακής χωρητικότητας 54 kWh -πραγματικής 50,8 kWh- και είναι ενσωματωμένη εντός του πατώματος του οχήματος. Η φόρτιση μπορεί να γίνει σε παροχή ισχύος 7,4 kW και 11 kW αντίστοιχα και θα απαιτηθούν περίπου οκτώ ώρες και σχεδόν έξι ώρες, στην πρώτη και δεύτερη περίπτωση για μια πλήρη φόρτιση. Όσον αφορά την ταχυφόρτιση με συνεχές ρεύμα DC, μπορεί να δεχτεί μέχρι 100 kW, ενώ χρειάζονται 27 λεπτά της ώρας για το 20%-80%. Η αυτονομία κατά «WLTP» φτάνει τα 402 χλμ. σε μεικτή χρήση ή 603 χλμ. όταν αυτοκίνητο χρησιμοποιείται αποκλειστικά εντός πόλης. Στην πραγματικότητα βέβαια αυτά τα νούμερα απέχουν παρασάγγας. Με προσεκτική χρήση και με το Eco επιλεγμένο τις περισσότερες φορές είδαμε κατανάλωση περί τις 16-17 kWh/100 χλμ. κάτι που μεταφράζεται σε 330 χλμ. αυτονομίας. Με πιο γρήγορους ρυθμούς και «κουμπωμένο» το Sport (πλήρης ισχύς 156 PS) το νούμερο πέφτει στα 300 χλμ. Τα 0-100 χλμ./ώρα έρχονται σε μόλις 8,9 δλ. με την τελική ταχύτητα να περιορίζεται στα 150 χλμ./ώρα.
Η επιτομή της ευκολίας και της ευχαρίστησης στο δρόμο
Είτε κινείσαι στην πόλη, είτε σε ανοιχτό δρόμο, το ηλεκτρικό αυτοκίνητο είναι μια ιδιαίτερα ευχάριστη εμπειρία, απαλλάσσοντας το αριστερό πόδι και το δεξί χέρι από τις κουραστικές αλλαγές ταχυτήτων. Ειδικά εάν διαθέτει λειτουργία i-pedal, η οδήγηση γίνεται παιχνιδάκι. Δυστυχώς το 600e δεν υποστηρίζει αυτή την ευκολία. Επιλέγοντας το B, η ανάκτηση ενέργειας κατά την πέδηση γίνεται πιο έντονη μεν αλλά θα χρειαστεί απαραίτητα η χρήση του πεντάλ του φρένου για την πλήρη ακινητοποίηση του οχήματος. Η ανάρτηση είναι σχετικά άνετη και ανταποκρίνεται ικανοποιητικά στον ρόλο της να απορροφά τη συντριπτική πλειονότητα των ανωμαλιών, εξασφαλίζοντας καλή ποιότητα κύλισης και άνεση.
Ο ημιάκαμπτος άξονας πίσω περνάει ελάχιστους κραδασμούς στην καμπίνα, διατηρώντας ατάραχη την ισορροπία του πλαισίου. Σε συνεχιζόμενα τραχύ οδόστρωμα νιώθεις τα αμορτισέρ να μην προλαβαίνουν να αποσβέσουν τους συντονισμούς, περνώντας κατά περίσταση και ένα τρέμουλο στο ελαφρύ τιμόνι. Η απόκριση του μπροστινού συστήματος στις εντολές του οδηγού βρίσκεται σε καλά επίπεδα, όπως και οι κλίσεις του στιβαρού πλαισίου. Στον τομέα της πέδησης, έχεις στη διάθεση σου τέσσερα ιδιαίτερα αποτελεσματικά δισκόφρενα, όμως η αίσθηση του πεντάλ θέλει συνήθεια καθώς με το πρώτο πάτημα, αυτό βυθίζεται αρχικά χωρίς να εμπλέκονται τα φρένα και μετά αρχίζει να «πιάνει».