H ιστορία του Lada Niva είναι λίγο-πολύ γνωστή: παρουσιάστηκε το 1977 για να αποτελέσει το πολυεργαλείο της σοβιετικής κοινωνίας, άντεξε την κατάρρευση της Ένωσης και συνεχίζει ακάθεκτο την εμπορική του πορεία μέχρι σήμερα. Στο μεσοδιάστημα άλλαξε κινητήρα και κιβώτιο (από 1.6 λίτρα και 4 ταχύτητες ανέβηκε στα 1.7 και τις 5, πάντα χειροκίνητα), αντικατέστησε τα καρμπιρατέρ με ψεκασμό, άλλαξε όνομα (πλέον λέγεται 4×4, όχι Niva), απέκτησε 5θυρη έκδοση, δέχτηκε μικρής έκτασης αισθητικές ανανεώσεις και η πιο πρόσφατη προσθήκη ήταν οι κινητήρες Euro6, μετά την έκδοση Urban του 2015.
Φήμες, πρωτότυπα και ψηφιακές απεικονίσεις μας έχουν δείξει πως κάποια στιγμή ενδέχεται να υπάρξει αντικαταστάτης, όμως μέχρι τότε το Niva -ή 4×4- παραμένει το πολυθρύλητο μεταλλικό και αθάνατο «κουτί» που έχουμε αγαπήσει εδώ και 42 χρόνια. Αυτό που δεν ξέραμε είναι ότι ο αντικαταστάτης του ρωσικού «σκυλιού» υπάρχει, αλλά δεν είδε ποτέ το φως του ήλιου.
Δείτε ακόμα: Θαυμάστε τη ρώσικη Rolls-Royce σε όλο της το μεγαλείο (+video)
Πίσω στο 2009, η AutoVAZ -η εταιρία που κατέχει τα δικαιώματα της Lada– ήταν έτοιμη να παρουσιάσει μια ολιστικά αναβαθμισμένη εκδοχή του ιστορικού off roader. Οι αλλαγές ξέφευγαν από τα στενά όρια ενός facelift και περιελάμβαναν αναβαθμίσεις στην ανάρτηση, μεγαλύτερα φρένα, ανασχεδιασμένο εσωτερικό, πλουσιότερο επίπεδο εξοπλισμού, αυξημένη παρουσία μονώσεων, νέα μάσκα και φανάρια, καπό με μεγαλύτερη εισαγωγή αέρα και μικρότερο πίσω προφυλακτήρα, προκειμένου να μειωθεί ο πρόβολος και να αυξηθεί η γωνία αποχώρησης. Οι Ρώσοι στόχευαν στον μερικό εκπολιτισμό του σκληροτράχηλου αυτοκινήτου, δίχως να απολέσει το παραμικρό από τις εκτός δρόμου δυνατότητες και την απαράμιλλη αντοχή του στις κακουχίες. Το αυτοκίνητο σχεδιάστηκε, εξελίχτηκε, κατασκευάστηκε και έφτασε μέχρι το στάδιο της προ-παραγωγής. Τις πύλες του εργοστασίου στο Τολιάτι, όμως, δεν τις πέρασε ποτέ…
Ένα χρόνο πριν το προγραμματισμένο ντεμπούτο του -παρολίγον- νέου Niva, η AutoVAZ χτυπήθηκε από την λαίλαπα της οικονομικής κρίσης. Μάλιστα το χρηματοπιστωτικό πλήγμα ήταν τόσο ισχυρό, που η ρωσική αυτοκινητοβιομηχανία διεσώθη χάρις στην παρέμβαση της κυβέρνησης και την εξαγορά του 25% των μετοχών από τη Renault (το ίδιο πήγε να συμβεί στην GAZ, την οποία τελικά έσωσαν οι Αμερικανοί). Το αυτοκίνητο και τα πλάνα για αντικαταστάτη παρέμειναν κλειδωμένα σε κάποια σκοτεινή αποθήκη, από την οποία έβγαιναν αποσπασματικά κάποιες από τις αναβαθμίσεις και ενσωματώνονταν στο κλασικό Niva.
Διαβάστε επίσης: Πόσο κάνει το Lada Vesta Sport των 145 ίππων;
Από αυτή την αποθήκη προέρχονται και οι εξαιρετικά σπάνιες φωτογραφίες που βλέπουμε σήμερα. Ο αριθμός των αυτοκινήτων που υπάρχουν παραμένει άγνωστος, όμως πηγές από την Ρωσία αναφέρουν πως δεν ξεπερνά τα 5! Κάτι που σημαίνει πως, αν θελήσει η AutoVAZ, μπορεί να πουλήσει για εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ σε συλλέκτες το νέο Niva που δεν είδαμε ποτέ.