Όλοι οι κινητήρες για να μπορούν να λειτουργήσουν σωστά και να έχουν τη μέγιστη δυνατή απόδοση και μακροζωία πρέπει να έχουν και την κατάλληλη λίπανση. Η επιλογή του σωστού λιπαντικού είναι μείζονος σημασίας σε όλα τα αυτοκίνητα και πρέπει να γίνεται με βάση τον τύπο του οχήματος και του κινητήρα, το στιλ οδήγησης, την κατάσταση του κινητήρα, τις καιρικές συνθήκες κ.ο.κ.
Δείτε ακόμη: Πατάμε συμπλέκτη όταν βάζουμε μπροστά; Τι μας λένε αυτά τα λαμπάκια;
Συχνότητα αλλαγής λιπαντικού
Αυτή εξαρτάται από δύο βασικούς παράγοντες: τον τύπο του λιπαντικού και τις συνθήκες οδήγησης, ενώ συνιστάται η αλλαγή του λιπαντικού να γίνεται τουλάχιστον μια φορά τον χρόνο. Ωστόσο, όταν το αυτοκίνητο κινείται συνεχώς στην πόλη και συνέχεια σε χαμηλές ταχύτητες τότε καλό είναι η αλλαγή του λιπαντικού να γίνεται κάθε 6 μήνες (πάντα με βάση τις προδιαγραφές του κατασκευαστή). Επίσης καλό είναι να ελέγχεται η στάθμη του λιπαντικού κάθε 1.000 χιλιόμετρα και αν η κατανάλωση λαδιού είναι κάτι περισσότερο από 1 λίτρο, τότε πιθανώς να υπάρχει κάποια δυσλειτουργία ή διαρροή. Σε κάποια μοντέλα δικαιολογείται από τον κατασκευαστή μια ορισμένη κατανάλωση λαδιού. γι’αυτό ανατρέξτε στο εγχειρίδιο χρήσης. Στην περίπτωση που ο κινητήρας καίει λάδια τότε τα καυσαέρια που εκπέμπει έχουν άσπρο καπνό και αποπνικτική οσμή. Σε ενδεχόμενο διαρροής ελέγξτε την τάπα του κάρτερ, τις φλάντζες, το μπλοκ του κινητήρα και του στροφάλου και στο ενδεχόμενο που έχουν «τρέξει» λάδια επισκεφθείτε άμεσα συνεργείο.
Ποτέ δεν «ανακατεύουμε» διαφορετικά λιπαντικά
Ο συνδυασμός δύο διαφορετικών λαδιών δε συνίσταται. «Ανακατεύοντας» δύο διαφορετικά λιπαντικά, αναμειγνύονται στην ουσία διαφορετικές φόρμουλες, διαφορετικά πρόσθετα. Το αποτέλεσμα είναι η μείωση της απόδοσης του λιπαντικού και η μεταβολή του ιξώδους με αποτέλεσμα να επιβαρύνεται η λειτουργία του κινητήρα.
Τι σημαίνουν οι κωδικοί στα λιπαντικά;
Η S.A.E. (Society of Automotive Engineers) κατατάσσει τα λιπαντικά ανάλογα µε το ιξώδες που εμφανίζουν σε διάφορες θερμοκρασίες. Το ιξώδες δείχνει πόσο «παχύρρευστο» ή «λεπτόρρευστο» είναι ένα υγρό. Ένα παχύ λάδι διαθέτει μεγάλο ιξώδες. Πιο σημαντικό ίσως χαρακτηριστικό και από το ίδιο το ιξώδες είναι η συμπεριφορά του µε την αλλαγή θερμοκρασίας. Το ιξώδες μειώνεται πάντοτε µε την αύξηση της θερμοκρασίας, αλλά για να εκτιμηθεί ποσοτικά η αλλαγή αυτή χρησιμοποιείται ο δείκτης ιξώδους (V.I.). Οι αλφαριθμητικοί κωδικοί που αναγράφονται λοιπόν επάνω στις συσκευασίες δεν είναι τίποτα άλλο από την κατάταξή τους ανάλογα µε τη μεταβολή του ιξώδους που παρουσιάζουν. Το γράμμα W αναφέρεται στο χειμώνα. Για παράδειγμα ένα λιπαντικό που πληροί την προδιαγραφή 10W40 σημαίνει πως είναι κατάλληλο για θερμοκρασίες περιβάλλοντος από τους -10 έως τους 40 βαθμούς Κελσίου.
Είδη λιπαντικών
Ορυκτέλαια: Προέρχονται από τα υπολείμματα του αργού πετρελαίου και έχουν πολύ χαμηλό κόστος (γύρω στα 3 ευρώ/λίτρο) αλλά αντίστοιχα παρέχουν μέτρια λίπανση και μικρή διάρκεια ζωής.
Ημισυνθετικά: Είναι ίσως τα πιο διαδεδομένα αφού συνδυάζουν καλή απόδοση σε λογικές τιμές (περίπου στα 7 ευρώ το λίτρο) και αποτελούν μείγματα συνθετικού και ορυκτέλαιου. Τα ημισυθνετικά λάδια προσφέρουν πολύ καλύτερη λίπανση από τα ορυκτέλαια αλλά δεν φτάνουν τα πιο εξελιγμένα συνθετικά.
Διαβάστε επίσης: Τι κάνουν αυτά τα μαύρα καλώδια στους δρόμους; (+video)
Συνθετικά: Η βάση τους παράγεται βιομηχανικά σε εργαστηριακές συνθήκες και αποτελείται συνήθως από εστέρες, αλλά και άλλες ενώσεις. Τα συνθετικά λάδια έχουν καλύτερη απόδοση και αντοχή, αλλά κοστίζουν περισσότερα χρήματα (συνήθως πάνω από 11 ευρώ το λίτρο) από τα ημισυνθετικά αλλά δεν «ταιριάζουν» σε όλους τους τύπους των κινητήρων (ειδικά στους πιο παλιάς τεχνολογίας).