Πάνε πολλά χρόνια από τότε που το όνομα «Sportage» ήταν συνώνυμο των σκληροτράχηλων 4×4. Για την ακρίβεια, 26 ολόκληρα. Στο μεσοδιάστημα εξελίχθηκε σε ένα σύγχρονο SUV και έναν από τους εμπορικούς πυλώνες της Kia, όντας εκ των πιο επιτυχημένων μοντέλων της κορεατικής φίρμας.
Δείτε ακόμη: Kia Stonic από 14.590 ευρώ και με 3,9% επιτόκιο
Η 4η γενιά του βρίσκεται μπήκε στο ισάριθμο έτος της καριέρας της, με το καθιερωμένο facelift να αναλαμβάνει την επικαιροποίηση του μικρομεσαίου SUV και την σύμπνοιά του με τις τάσεις του ανταγωνισμού. Η τετρακίνητη εκδοχή του, σε συνδυασμό με τον νέο 1.600άρη ντίζελ, υπόσχεται την ενίσχυση του περιπετειώδους χαρακτήρα διατηρώντας το κοστολόγιο χρήσης σε πολύ ανταγωνιστικά επίπεδα.
Σε αυτό της κτήσης, η έκδοση Upgrade της δοκιμής τιμάται στις 28.000 ευρώ και από τον εξοπλισμό της λείπουν μόνο το σύστημα πλοήγησης και το πακέτο ασφαλείας (και τα δυο στάνταρ στην κορυφαία GT Line, των 33.000 ευρώ για AWD και 28.000 για την δικίνητη). 7 αερόσακοι, αυτόματος διζωνικός κλιματισμός, ζάντες αλουμινίου 17 ιντσών, σύστημα πολυμέσων, hill assist, start-stop, cruise control και αυτόματη ενεργοποίηση φώτων είναι παρόντα. Η φθηνότερη Inmotion Clima αποτελεί το «διαβατήριο» για το τετρακίνητο Sportage, στις 26.000 ευρώ, ενώ η κορυφαία GT Line με το αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη DCT φτάνει τις 35.500 ευρώ.
Φρέσκια και επιβλητική εμφάνιση
Το παρουσιαστικό του Sportage ήταν αρκούντως σύγχρονο, όμως οι προσεγμένες πινελιές ανανέωσης αναβαθμίζουν την οπτική εμπειρία. Οι προφυλακτήρες είναι νέοι, με τον εμπρός ειδικά να ξεχωρίζει για το επιθετικό ύφος των αεραγωγών και τους ανασχεδιασμένους προβολείς ομίχλης. Πίσω οι αλλαγές στον προφυλακτήρα είναι μικρότερες, όμως τα νέα γραφικά στα φωτιστικά σώματα προσδίδουν τον απαραίτητο αέρα φρεσκαρίσματος. Η λωρίδα που τα ενώνει και αποτελεί σήμα κατατεθέν του μοντέλου, φυσικά διατηρείται.
Δείτε ακόμα: Πιο πολυτελές Kia Sportage για την Κίνα
Το ίδιο ισχύει και για τα φώτα ημέρας LED σε σχήμα «ice cube», αλλά και τη χαρακτηριστική μάσκα «tiger nose», που χαρίζουν ταυτότητα στο κορεατικό SUV, εξυπηρετούν το στιλ και συμβάλουν σε μια σπορ κομψότητα.
Ευρύχωρο και πρακτικό εσωτερικό
Εντός των «τειχών», τα νέα είναι σαφώς λιγότερα. Οι ευθείες γραμμές και το επίπεδο μοτίβο συνεχίζουν να χαρακτηρίζουν το ταμπλό, όπως και τα μαλακά πλαστικά – αλλά μόνο στο πάνω μέρος του. Από το μέσο και κάτω τα σκληρά υλικά αναλαμβάνουν, δίχως να συνθέτουν το παραμικρό παράπονο από άποψης συναρμογής ή ποιότητας. Η κονσόλα είναι στραμμένη ελαφρά προς τον οδηγό, προσφέροντας αυξημένη ευκρίνεια στην κεντρική οθόνη και οδηγοκεντρικό χαρακτήρα. Θα θέλαμε, όμως, τα γραφικά να είναι έγχρωμα.
Μια ακόμα «απαίτηση» αφορά τα κουμπιά που συναντάμε σε αυτή, τα οποία είναι κάπως μπόλικα στο μάτι. Δεν επηρεάζουν ιδιαίτερα την χρηστικότητα, όμως αρχικά σε επιβαρύνουν οπτικά και ξεκλέβουν χρόνο μέχρι να βρεις ποιο κάνει τι.
Το μεταξόνιο των 2.670 χλστ. από την άλλη, όχι μόνο δεν περιορίζει, αλλά απογειώνει την άνεση στην καμπίνα. 5 επιβάτες, ακόμα και με ύψος περί τα 1,90μ., δεν θα δυσκολευτούν να βρουν τη βολή τους στα καθίσματα του Sportage. Για τις αποσκευές το πορτμπαγκάζ προσφέρει μεν 467 λίτρα, όμως η παρουσία του διαφορικού και της ρεζέρβας ανάγκης το κάνουν ρηχό, ενώ και οι θόλοι «εισβάλλουν» αρκετά.
Οικονομικός και πολιτισμένος ο νέος ντίζελ
Η σημαντικότερη είδηση στο ανανεωμένο Sportage, δεν είναι άλλη από την αντικατάσταση του 1.7 ντίζελ των 141 ίππων με τον νέο 1.600άρη CRDi των 136 ίππων (υπάρχει και σε 115 ίππους, αποκλειστικά ως δικίνητο). Η ισχύς αποδίδεται στις 4.000 σ.α.λ., όμως τα 320 Nm της ροπής δηλώνουν «παρών» από τις 2.000-2.250 σ.α.λ.
Η ελαστικότητα του μοτέρ, δε, είναι τέτοια που από τις 1.500 σ.α.λ. ήδη ο οδηγός μπορεί να αποφεύγει τη χρήση του σαφούς και με μικρές -για SUV- διαδρομές επιλογέα. Στις χαμηλές σχέσεις (μέχρι 3η) και επίπεδο οδόστρωμα, αρκεί να πατάς το δεξί πόδι όταν το στροφόμετρο σημαδεύει 1.300-1.500 σ.α.λ. Αναμενόμενα με μεγαλύτερη σχέση, ή όταν το αυτοκίνητο είναι φορτωμένο, απαιτείται κατέβασμα. Μοναδική παραφωνία η μακριά 6η, που σε ανηφορικό αυτοκινητόδρομο προϋποθέτει «γέμισμα» της 5ης ώστε να μην «κρεμάσει». Όμως σε γενικές γραμμές, ο νέος πετρελαιοκινητήρας καλύπτει με χαρακτηριστική άνεση τις ανάγκες μετακίνησης μιας μέσης οικογένειας. Και με έμφαση την οικονομία, καθώς η μέση τιμή της κατανάλωσης περιορίζεται στα 7,1 λίτρα/100 χλμ.
Διαβάστε επίσης: Δοκιμή Kia Ceed 1.4 T-GDI 140 PS
Σε περίπτωση που ο οδηγός θελήσει να επαληθεύσει τα 11,4 δλ. που ισχυρίζεται η Kia για την επίτευξη των 100 χλμ./ώρα από στάση, ή και τα 180 χλμ./ώρα της τελικής, θα δει την ένδειξη στο trip computer να ανεβαίνει κατά 1 λίτρο. Εάν αποφασίσει να αξιοποιήσει και το σύστημα τετρακίνησης εκτός δρόμου, τότε τιμές στην περιοχή των 9 λίτρων/100 χλμ. δεν θα πρέπει να προξενούν εντύπωση.
Άνετο και ενθουσιώδες στην οδήγηση
Ένα σύστημα τετρακίνησης που αυξάνει τον σπορτίφ χαρακτήρα εντός, μεγιστοποιώντας παράλληλα τον περιπετειώδη εκτός δρόμου.
Η κεντρική μονάδα στέλνει ισχύ στο πίσω διαφορικό εφόσον ανιχνεύσει απώλεια πρόσφυσης στον εμπρός άξονα, εξαλείφοντας την υποστροφή και δίνοντας μια ζωντάνια στην ουρά, που βοηθά τον οδηγό να ξεχάσει πως οδηγεί ένα SUV 4,5 μέτρων. Βέβαια αν υπερβάλει θα φροντίσει να του το υπενθυμίσει το ESP, όμως όταν είσαι προσεκτικός και κινείσαι με ροή ανάμεσα στις στροφές, το Sportage περισσότερο παραπέμπει σε ψηλωμένο Ceed παρά σε απόγονο του Sportage, που παρουσιάστηκε σχεδόν 3 δεκαετίες πριν.
Οι πολλαπλοί σύνδεσμοι συνδράμουν τα μάλα στην ισορροπία του πίσω μέρους, ωφελώντας αναλόγως τα ποιοτικά χαρακτηριστικά της ανάρτησης κατά το πέρασμα από ανωμαλίες. Κραδασμοί και θόρυβοι διατηρούνται εκτός εσωτερικού, έχοντας και την πολιτισμένη λειτουργία του μοτέρ ως σύμμαχο. Οι κλίσεις είναι μικρές, τηρουμένων των αναλογιών, και η αίσθηση που αποκομίζεις από το τιμόνι σου δίνει με σαφήνεια την θέση των εμπρός τροχών. Το ίδιο ισχύει και για την αίσθηση του μεσαίου πεντάλ, επιτρέποντάς σου να στηρίζεσαι στην αποτελεσματικότητα του δυνατού συστήματος πέδησης.
Δείτε εδώ όλες τις νέες δοκιμές
Εκτός δρόμου, τα πράγματα γίνονται ακόμα καλύτερα – αρκεί να βρίσκεσαι σε πατημένο χώμα. Οι γωνίες και τα πλασαρίσματα βρίσκονται στην ημερήσια διάταξη, όμως θα πρέπει να έχεις πάντα κατά νου πως η απόσταση από το έδαφος δεν ξεπερνά τα 172 χλστ. και τα ελαστικά 225/60 R17 είναι αμιγώς ασφάλτινα. Κατά συνέπεια, εδάφη με πολλές πέτρες -ειδικά φυτευτές- και βαθιά λούκια, θα πρέπει να αντιμετωπίζονται με την δέουσα προσοχή. Για αυτά, αλλά και τις ολισθηρές επιφάνειες, υπάρχει η δυνατότητα Lock, που κλειδώνει την κατανομή της ροπής στο 50-50 και σε βγάζει «ασπροπρόσωπο».
+ Σχεδίαση, οδική συμπεριφορά, σύστημα τετρακίνησης, ποιότητα κύλισης, χώροι, φρένα, κινητήρας, 7ετής εγγύηση, κατανάλωση
– Ρηχός χώρος αποσκευών, μακριά 6η σχέση