Από το 2010, που εμφανίστηκε το Dacia Duster, μέχρι σήμερα ο 1.500άρης dCi αποτελεί την κατεξοχήν επιλογή του αγοραστικού κοινού, διεθνώς. Για την ακρίβεια, ο ντίζελ της Renault αποτελεί την best seller «καρδιά» του υπερ-επιτυχημένου ρουμανικού SUV. Όμως η πάροδος των ετών -και το αντίστοιχο «σφίξιμο» στις νόρμες εκπομπών ρύπων- καθιστούν επιβεβλημένη την εξέλιξη.
Αυτή έρχεται με τη μορφή του νέου Blue dCi, ο οποίος είναι σύννομος με τις προδιαγραφές Euro 6d-TEMP και υπόσχεται αυξημένη δύναμη, με παράλληλη μείωση της κατανάλωσης καυσίμου και των εκπομπών CO2. Αυτό που δεν χρειαζόταν αλλαγές, είναι ο καταπληκτικός λόγος τιμής-αξίας του Duster. Η βασική δικίνητη έκδοση Sportive τιμάται στις 17.280 ευρώ και διαθέτει πλήρες πακέτο εξοπλισμού, από το οποίο δεν λείπει απολύτως τίποτα. Η αντίστοιχη τετρακίνητη ξεκινάει από την πιο βασική έκδοση Ambiance με λιγότερα στοιχεία εξοπλισμού, όμως κοστολογείται στις 17.490 ευρώ.
Η κορυφαία Prestige της δοκιμής φτάνει τις 18.980 ευρώ, με τον οδηγό να απολαμβάνει αυτόματος κλιματισμό, σύστημα ανίχνευσης τυφλού σημείου, σύστημα εξωτερικής εποπτείας με ισάριθμες κάμερες (μία εκ των οποίων οπισθοπορείας), cruise control και χρωμιωμένα καλύμματα σε καθρέπτες και σχάρες οροφής. Η τετρακίνητη, που διαθέτει στάνταρ σύστημα ελέγχου κατάβασης (δεν διατίθεται στο 4×2), ανεβαίνει στις 20.280 ευρώ.
Ευρύχωρο εσωτερικό με γεροδεμένη συναρμογή
Από την στιγμή που η αναβάθμιση αφορά τα τεκταινόμενα κάτωθεν του καπό, τα υπόλοιπα στοιχεία του Duster κρίθηκαν επαρκέστατα. Εξάλλου, το φρεσκάρισμά του έγινε μόλις πέρσι. Οι διαστάσεις είναι ίδιες, με το μήκος στα 4.341 χλστ., το μεταξόνιο στα 2.674 χλστ., το πλάτος στα 1.804 χλστ. και το ύψος στα 1.693 χλστ.
Οπότε η καμπίνα των επιβατών συνεχίζει να διακρίνεται για την απλότητα στον σχεδιασμό, που χαρακτηρίζεται από τις ευθείες γραμμές, την πολύ καλή εργονομία, την αναβαθμισμένη ποιότητα υλικών και την στιβαρή συναρμογή τους, μα πρωτίστως, τους άνετους χώρους για 4 και 5 επιβάτες. Το πορτμπαγκάζ των 445 λίτρων είναι άνω του μέσου όρου, με τον χώρο φόρτωσης να διαθέτει πλήρως εκμεταλλεύσιμο σχήμα, ενώ και τα 27,2 λίτρα συνολικού διαθέσιμου όγκου για μικροαντικείμενα, διευκολύνουν αφάνταστα την παραμονή στο εσωτερικό του Duster.
Βελτιωμένες επιδόσεις και αναβαθμισμένη ποιότητα λειτουργίας
Χωρίς περαιτέρω αναμονή, φτάνουμε στον πρωταγωνιστή. Ο νέος ντίζελ 1.5 Blue dCi διαθέτει νέο ψυγείο, υψηλότερη πίεση ψεκασμού του καυσίμου στα 2.000 bars και νέα κλιμάκωση στο κιβώτιο ταχυτήτων. Παράλληλα επιτεύχθηκε αύξηση της απόδοσης κατά 5 ίππους (115 συνολικά, στις 3.750 σ.α.λ.), περισσότερη ροπή (260 Nm στις 2.000 σ.α.λ.) και πιο γρήγορη επιτάχυνση. Ενδεικτική είναι η μέτρηση για τα πρώτα 100 χλμ./ώρα, που τώρα έρχονται σε 10,5 δλ. (από 11,8) με παράλληλη αύξηση της τελικής στα 179 χλμ./ώρα (από 171). Σε συνδυασμό με το διαφορετικό γρανάζωμα και τα μαλακά καθίσματα, το ταξίδι μετατρέπεται σε αγχολυτική διαδικασία. Το Duster 1.5 Blue dCi κρατά με χαρακτηριστική και αθόρυβη άνεση 130 χλμ./ώρα, έχοντας το στροφόμετρο στην περιοχή των 2.200 σ.α.λ. Ο νέος κινητήρας εντυπωσιάζει με την μικρή ποσότητα κραδασμών που παράγει, ενώ και υπό πίεση περνάει σαφώς λιγότερο θόρυβο από όσο περιμένεις στο εσωτερικό.
Ουσία της παρουσίας του, βεβαίως, είναι οι τιμές της μέσης κατανάλωσης. Το Blue dCi κατορθώνει να είναι σημαντικά ταχύτερο του διαχρονικού dCi των 110 ίππων (εδώ η αναλυτική δοκιμή του, τόσο σε δικίνητο όσο και σε τετρακίνητο), εμφανίζοντας πρακτικά πανομοιότυπα νούμερα κατανάλωσης κατά την διάρκεια της δοκιμής (5,9 λίτρα/100 χλμ. το καινούργιο, έναντι 5,6 του προηγούμενου). Οπότε αποστολή εξετελέσθη, με απόλυτη επιτυχία.
Άνεση εντός και εκτός δρόμου
Λογική κι αναμενόμενη συνέπεια της ποιοτικής λειτουργίας του νέου μοτέρ, είναι η αναβάθμιση στην άνεση. Την στιγμή μάλιστα, που το απερχόμενο μοντέλο ήταν ήδη σε πολύ καλό επίπεδο. Η ανάρτηση διαθέτει ιδανική ρύθμιση για τους γεμάτους ανωμαλίες ελληνικούς δρόμους, αφού περνά πάνω από λακκούβες, μπαλώματα και λοιπές κακοτεχνίες δίχως οι επιβάτες να το αντιλαμβάνονται. Με το πολύ ελαφρύ τιμόνι υπό γωνία, το Duster θα πάρει λογικές κλίσεις, πάντα ελεγχόμενα και με την υποστροφή σε πρώτο πλάνο όταν ξεπεραστεί το όριο της πρόσφυσης. Τα φρένα θέλουν λίγο εξοικείωση, καθώς το πεντάλ έχει αυξημένη νεκρή διαδρομή, όμως όταν το συνηθίσεις διαπιστώνεις πως το βάρος των 1.320 κιλών του αμαξώματος δεν τα προβληματίζει.
Κάτι που ισχύει για την συμπεριφορά ολόκληρης της κατασκευής, όταν τελειώσει η άσφαλτος. Μπορεί να απουσιάζουν εξεζητημένα ηλεκτρονικά και σύστημα τετρακίνησης, όμως το τρίπτυχο ανάρτησης-κινητήρα-κιβωτίου τα καταφέρνουν περίφημα σε χωματόδρομους, ακόμα και αρκετά κακοτράχαλους. Το δικίνητο της μετάδοσης επιβάλλει την δέουσα προσοχή σε ολισθηρά εδάφη, αλλά εάν ο οδηγός δεν μπερδευτεί και νομίσει πως οδηγεί 4×4, το Duster δεν θα δυσκολευτεί να τον διασκεδάσει εκτός δρόμου.