Η ανάγκη για μείωση της κατανάλωσης καυσίμου των αυτοκινήτων και κατ’επεκταση των ρύπων, έχει οδηγήσει τις αυτοκινητοβιομηχανίες στην εύρεση διαφόρων λύσεων. Μία από τις πλέον διαδεδομένες που εφαρμόζεται σε σχεδόν όλα τα σύγχρονα αυτοκίνητα, από τα φθηνότερα πόλης μέχρι και τα μεγάλα πολυτελή, είναι το σύστημα Stop & Start του κινητήρα.
Το εν λόγω σύστημα σβήνει προσωρινά τον κινητήρα κατά τις φάσεις που το αυτοκίνητο σταματά, όπως στον ερυθρό σηματοδότη, στα μποτιλιαρίσματα κ.λπ., εξοικονομώντας έτσι καύσιμο και μειωμένες εκπομπές ρύπων. Βασική προϋπόθεση είναι ο οδηγός να σηκώσει το πόδι του από τον συμπλέκτη. Ο κινητήρας ξαναπαίρνει μπροστά αυτόματα, μόλις ο οδηγός πατήσει το πεντάλ του συμπλέκτη. Σε κάθε περίπτωση ανάβει μια σχετική ένδειξη στον πίνακα οργάνων.
Το Stop & Start (ή όπως αλλιώς το ονομάζει η κάθε εταιρεία) παρουσιάζει διαφορές στην λειτουργία του ανάλογα τη μάρκα και το μοντέλο. Για παράδειγμα σε κάποια μοντέλα τίθεται σε λειτουργία και με το που θα ασκηθεί δύναμη στο τιμόνι, αν ανοίξει η πόρτα του οδηγού, σε ορισμένα δεν λειτουργεί η υποβοήθηση σε τιμόνι και φρένα στην κατάσταση λειτουργίας Stop, σε άλλα σβήνει ο κινητήρας πριν την πλήρη ακινητοποίηση του αυτοκινήτου. Επιπλέον, η ομαλότητα της λειτουργίας του Stop & Start ποικίλει, αφού σε κάποια αυτοκίνητα δεν ενοχλεί και είναι άμεση, ενώ σε λιγότερα μπορεί ακόμα και να εκνευρίζει τον οδηγό. Γι’αυτό μέσω του σχετικού μπουτόν δίνεται η δυνατότητα απενεργοποίησής του.
Διαβάστε Εδώ πως να μειώσετε την κατανάλωση καυσίμου
Υπάρχουν όμως και περιπτώσεις που το Stop & Start δεν λειτουργεί αμέσως ή και καθόλου, όταν για παράδειγμα γίνεται χρήση κλιματισμού που απαιτεί αυξημένη ενέργεια, όταν η μπαταρία δεν έχει φορτίσει ή έχει πέσει η απόδοσή της, στην περίπτωση που υπάρχουν ακραίες εξωτερικές θερμοκρασίες, αν ο κινητήρας δεν έχει φτάσει την κατάλληλη θερμοκρασία κ.ο.κ.
Επίσης, συνιστάται να μην πραγματοποιείτε ανεφοδιασμό καυσίμου όταν ο κινητήρας είναι σε κατάσταση λειτουργίας Stop και να κλείνετε οπωσδήποτε τον διακόπτη μηχανής με το κλειδί.
Τέλος, τα αυτοκίνητα που εφοδιάζονται με συστήματα Stop & Start απαιτούν ενισχυμένες μπαταρίες με υψηλότερα αμπέρ, οι οποίες είναι σχεδιασμένες και για ανάκτηση ενέργειας πέδησης, κοστίζοντας περισσότερα χρήματα από τους πιο απλούς συσσωρευτές.