Πίσω στο 2012, οι πύλες ενός εργοστασίου στο Τρολχάταν της Σουηδίας έκλεισαν οριστικά. Μια κίνηση που σήμανε το τέλος της SAAB, εκ των πρωτοπόρων της σουηδικής αυτοκινητοβιομηχανίας και της υιοθέτησης τούρμπο παγκοσμίως. Το τελευταίο μοντέλο που κατασκεύασε η ιστορική μάρκα ήταν το 9-5 2ης γενιάς, με την έκδοση Aero να διαθέτει έναν twinturbo V6 2.8 λίτρων, 300 ίππους και σύστημα τετρακίνησης.
Δείτε ακόμα: 4×4 ή AWD; Γιατί όλα τα 4κίνητα δεν είναι ίδια (+video)
Το τελευταίο SAAB που συναρμολογήθηκε ποτέ ήταν ένα 9-5 Aero, αλλά λίγο διαφορετικό. Κι αυτό γιατί η πετρελαιοκίνητη «αεροπορική» έκδοση (το «Aero» αποτελεί απευθείας αναφορά στην δραστηριότητα της SAAB ως κατασκευαστή μαχητικών αεροσκαφών) εξοπλιζόταν με έναν 2λιτρο twinturbo πετρελαιοκινητήρα 190 ίππων. Το 9-5 Aero ΤΤiD έστελνε στους τροχούς τα 400 Nm ροπής αποκλειστικά μέσω 6τάχυτου χειροκίνητου κιβωτίου, ενώ προσέφερε την επιλογή μεταξύ μπροστοκίνησης και συστήματος τετρακίνησης XWD. Οι επιδόσεις ήταν καθόλα ικανοποιητικές για αυτοκίνητο 1.600 κιλών του 2012, με τα 100 χλμ./ώρα από στάση να έρχονται σε 8,8 δλ. και την τελική να φτάνει τα 230 χλμ./ώρα.
Ο εξοπλισμός του ήταν υπερπλήρης, με περιμετρικό ραντάρ παρκαρίσματος και κάμερα οπισθοπορείας, σύστημα εισόδου/εκκίνησης χωρίς κλειδί, σύστημα πολυμέσων με οθόνες και για τους πίσω επιβάτες, ανάγνωση DVD, πλοηγό, σύστημα Head-up Display, κλιματισμό 4 ζωνών, προβολείς Xenon και σύστημα ελέγχου πιέσεων στα ελαστικά. Ακόμα και με τα σημερινά στάνταρ δηλαδή, μιλάμε για μια εξαιρετικά ολοκληρωμένη λιμουζίνα.
Διαβάστε επίσης: Έτσι μεταφέρουν δέματα στην Σουηδία (+video)
Τα αναφέρουμε όλα αυτά καθώς ένα τέτοιο 9-5 πωλείται, το οποίο τυγχάνει να είναι και το τελευταίο που συναρμολογήθηκε στο σουηδικό εργοστάσιο. Η τιμή του ορίζεται στις 200.000 κορώνες (λίγο πάνω από 21.000 ευρώ) και αξίζει να αναφέρουμε πως δεν μιλάμε για δημοπρασία, αλλά για αγγελία πώλησης. Που σημαίνει ότι στην τιμή ενός σημερινού μικρομεσαίου και καλοεξοπλισμένου crossover, μπορεί να αγοράσει κανείς το τελευταίο SAAB της Ιστορίας.