Όπως ίσως θα θυμόσαστε όσοι μας παρακολουθείτε, από τον Ιούλιο σας είχαμε ενημερώσει πως επίκειται μείωση στην τιμή των αυτοκινήτων που εισάγονται στην Ευρωπαϊκή Ένωση από την Ιαπωνία, όπως μπορείτε να δείτε εδώ.
Δείτε ακόμη: Είχε Άγιο και… Honda και γλίτωσε τον αποκεφαλισμό
Η εμπορική συμφωνία προβλέπει κατάργηση των επιπλέον δασμών στα εισαγόμενα από την Ιαπωνία αυτοκίνητα (οι οποίοι έφταναν στο 10%), ενώ το ίδιο θα ισχύσει και στα ανταλλακτικά (έφταναν στο 3%). Ως αντάλλαγμα, η Ιαπωνία θα καταργήσει και αυτή από την πλευρά της δασμούς σε τυριά και κρασιά τα οποία εξάγονται από την Ε.Ε. την Ιαπωνία.
Μετά τη νέα αυτή συμφωνία αναμένεται η εισαγωγή αυτοκινήτων στην Ε.Ε. που κατασκευάζονται στην Ιαπωνία να είναι πιο φθηνή κάτι που θα βοηθήσει και στη μείωση των τελικών τιμών τους.
Τι σημαίνει αυτό στην πράξη όμως; Για να απαντήσουμε σε αυτό πρέπει πρώτα να δούμε τι ισχύει αυτή την στιγμή ανάμεσα στην Ιαπωνία και στην Ευρωπαϊκή Ένωση, ξεκινώντας από τις εξαγωγές της μίας στην άλλη. Και οι δύο λοιπόν είναι οι μεγαλύτεροι εξαγωγείς αυτοκινήτων, καθώς τα ιαπωνικά μοντέλα έχουν το μεγαλύτερο μερίδιο στα εισαγόμενα αυτοκίνητα στην Ευρώπη, την στιγμή που τα ευρωπαϊκά αυτοκίνητα είναι τα περισσότερα αυτοκίνητα που εισάγονται στην Ιαπωνία.
Όμως εδώ έρχεται και η πρώτη διαφορά. Τα αυτοκίνητα που εισάγονται στην Ιαπωνία από την Ε.Ε. είναι κυρίως premium και ο μόνος ανταγωνισμός που έχουν ουσιαστικά στην εκεί αγορά είναι από τη Lexus. Από την άλλη όμως, στην Ευρώπη τα περισσότερα αυτοκίνητα που εισάγονται από την Ιαπωνία είναι μικρά, μικρομεσαία και SUV και ο ανταγωνισμός σε αυτές τις κατηγορίες από τις ευρωπαϊκές μάρκες είναι τεράστιος.
Αυτό πάντως δεν ενοχλεί τις δύο αγορές, καθώς τα προϊόντα που εξάγουν η μία στην άλλη δεν είναι άμεσα ανταγωνιστικά. Μία σταδιακή μείωση των δασμών λοιπόν, στην πράξη ευνοεί τις εταιρείες που βασίζονται στις εισαγωγές τους. Αυτές είναι οι Mitsubishi, Mazda, Suzuki, Subaru, Lexus και λιγότερο η Honda (που πλέον έχει μεταφέρει την παραγωγή των Jazz και CR-V στην Ιαπωνία). Όσον αφορά στις Toyota και Nissan, αυτές έχουν μεταφέρει πλέον μεγάλο μέρος της παραγωγής τους επί ευρωπαϊκού εδάφους, επομένως δεν εξαρτώνται από τις εισαγωγές τους. Για παράδειγμα το 64% των Toyota που πωλούνται στην Ευρώπη είναι κατασκευασμένα στην Ευρώπη (το νούμερο αφορά το πρώτο εξάμηνο του 2018).
Διαβάστε επίσης: 60% των οδηγών δεν γνωρίζει την υποχρεωτική κυκλική πορεία
Όσον αφορά στις ευρωπαϊκές μάρκες, αυτές κυριαρχούν στις mainstream κατηγορίες, επομένως ακόμη και αν τα ιαπωνικά μοντέλα επωφεληθούν από την μείωση των δασμών, δεν είναι άμεσα ανταγωνιστικά και δεν θα μπορέσουν να ανακόψουν τις πωλήσεις των Ευρωπαίων κατασκευαστών. Αντιθέτως, Toyota, Nissan και Honda είναι πολύ πιο εκτεθειμένες στον κίνδυνο, καθώς όλο και περισσότεροι Ιάπωνες κατασκευαστές παρουσιάζουν υβριδικές εκδόσεις μοντέλων Made In Japan που θα έχουν πλεονέκτημα, απέναντι σε μοντέλα των ιαπωνικών εταιρειών που κατασκευάζονται επί ευρωπαϊκού εδάφους.