Τα διάφορα ηλεκτρονικά συστήματα ενεργητικής ασφαλείας με τα οποία εφοδιάζονται όλα τα σύγχρονα αυτοκίνητα είναι πλέον πάρα πολλά, ωστόσο το πρώτο από αυτά που τοποθετήθηκε ευρέως ήταν το ABS και κατόπιν το ESP. Το ABS (Anti-lock Braking System) τοποθετείται υποχρεωτικά σε όλα τα αυτοκίνητα που πωλούνται στην Ε.Ε. από το 2007, ενώ το ESP (Electronic Stability Program) ή ESC (Electronic Stability Control) ή DSC (Dynamic Stability Control) ή ASC, VDC, VSC κ.ο.κ. ανήκει στο βασικό εξοπλισμό υποχρεωτικά από το 2014.
Διαβάστε ακόμα: Σωστή προθέρμανση κινητήρα
Το σύστημα αντιμπλοκαρίσματος των τροχών ABS παρεμβαίνει αυτόματα μόλις διαγνωστεί από τους αισθητήρες ότι υπάρχει κίνδυνος μπλοκαρίσματος των τροχών. Σε ένα φρενάρισμα πανικού, ο οδηγός πρέπει να πατήσει πολύ δυνατά το πεντάλ χωρίς να μειώσει καθόλου δύναμη. Έτσι μπορεί να πραγματοποιήσει ελιγμούς και να αποφύγει πιθανή σύγκρουση. Η λειτουργία του ABS γίνεται αντιληπτή από τους ελαφρούς κραδασμούς στο πεντάλ του φρένου, όπου σε καμία περίπτωση δεν σηκώνουμε το πόδι από το φρένο.
Το ABS συνδυάζεται με διάφορα επιμέρους ηλεκτρονικά συστήματα υποβοήθησης πέδησης, όπως είναι ο ηλεκτρονικός κατανεμητής πίεσης των φρένων και το σύστημα βοήθειας φρεναρίσματος έκτακτης ανάγκης. Αυτά συμβάλλουν στην βέλτιστη πίεση των φρένων και τη μέγιστη δυνατή μικρότερη απόσταση ακινητοποίησης. Βέβαια εδώ μεγάλο ρόλο παίζει η κατάσταση και ποιότητα του οδοστρώματος και τα ελαστικά.
Διαβάστε ακόμα: Φρένα: Τι είναι και πως δουλεύει το ABS (+video)
Το ESP συνδυάζεται με το ASR (σύστημα αντιολίσθησης τροχών), το οποίο παρεμβαίνει στα φρένα των κινητήριων τροχών και στον κινητήρα για να μειώσει το σπινάρισμα. Από την άλλη πλευρά το σύστημα ελέγχου δυναμικής συμπεριφοράς ESP παρεμβαίνει στα φρένα ενός ή περισσότερων τροχών και στον κινητήρα προκειμένου να διατηρήσει το αυτοκίνητο στην επιθυμητή πορεία. Ωστόσο, ο οδηγός θα πρέπει να έχει στο νου του ότι το ESP δεν μπορεί να κάνει θαύματα όταν ξεπεραστούν τα όρια των νόμων της φυσικής.
Στα περισσότερα αυτοκίνητα το ESP μπορεί να απενεργοποιηθεί μερικώς για να ξεκολλήσει π.χ. από χιόνι ή λάσπη, όμως τίθεται αυτόματα σε λειτουργία μετά τα 30-50 χλμ./ώρα για λόγους ασφαλείας. Σε πιο σπορ αυτοκίνητα δίνεται η δυνατότητα πλήρους απενεργοποίησης του ESP για οδήγηση σε γρήγορους ρυθμούς. Παράλληλα υπάρχουν και διαβαθμίσεις απενεργοποίησης του ESP σε έως τρία διαφορετικά στάδια.
Διαβάστε ακόμα: Οικονομική οδήγηση και μέτρηση κατανάλωσης