Ήταν αρχές της δεκαετίας του 1980 όταν η ισπανική μάρκα SEAT θέλησε να απογαλακτιστεί από τη Fiat και να κάνει τα πρώτα της βήματα στον πραγματικό, αυτοκινητικό κόσμο, χωρίς τη βοήθεια της ιταλικής μάρκας. Τότε λοιπόν πήρε την απόφαση να παρουσιάσει και το SEAT Ibiza, ένα αυτοκίνητο το οποίο κατάφερε να γίνει πραγματικότητα χάρη στη συνδρομή πολλών…
Το ισπανικό μοντέλο έκανε την εμφάνισή του το 1984 και σχεδιαστής του ήταν ο Giugiaro, ενώ σημαντική ήταν η συμμετοχή της γερμανικής Karmann στην διαδικασία παραγωγής. Η προσπάθεια των Ισπανών να μεταποιήσουν το προφίλ της εταιρίας, μέσα από το νεότευκτο supermini τους, ήταν πρόδηλη. Στο τότε VAG -μέλος του οποίου δεν ήταν η SEAT- υπήρχε ένας φημισμένος κατασκευαστής σπορ μοντέλων σε οικονομική δυσπραγία. Ο ένας, λοιπόν, ήθελε κύρος. Ο άλλος έψαχνε χρήματα. Πώς θα μπορούσαν να διασταυρωθούν οι ανάγκες τους;
Δείτε ακόμη: Fiat Punto GT: Το «βρωμόγκαζο» της καρδιάς μας!
Η εξέλιξη των κινητήρων του Ibiza, ανατέθηκε στην πασίγνωστη και ουδόλως εξαιρετέα Porsche! Συγκεκριμένα, η φίρμα από το Τσουφενχάουζεν σχεδίασε το σύστημα τροφοδοσίας των 1.2, 1.5, 1.7 και 1.7 Turbo. Τα μοναδικά μοτέρ χωρίς την συνδρομή των μηχανικών που σχεδίασαν την 911 και είχαν τότε στα σκαριά την 959, ήταν ο 900άρης βενζινοκινητήρας και ο 1.7 ντίζελ της Fiat.
Η απόδοση των 8βάλβιδων κινητήρων ήταν σε πολύ καλά επίπεδα για τα στάνταρ της εποχής, με τον 1.200άρη να φτάνει τα 71 άλογα (63 με καρμπιρατέρ), τον 1.500άρη τα 100 (86 χωρίς ψεκασμό) και 109 στην σπάνια τούρμπο εκδοχή του (αποκλειστικά για την αγορά της Ελβετίας), ενώ ο μεγαλύτερος 1.7 έφτανε έναν ίππο πριν (108). Η υψηλότερη τελική που σημείωσε το Ibiza by Porsche, ήταν τα 184 χλμ./ώρα του 1.700αριού (στοιχεία δεν υπάρχουν για το τούρμπο), ενώ πιο σπορ έκδοση -πλην Turbo- ήταν το SXi με τα χαρακτηριστικά κίτρινα προβόλια ομίχλης και τα αυτοκόλλητα στις πόρτες.
Προφανώς η SEAT θέλησε να εκμεταλλευτεί εμπορικά τα «γαλόνια» της Porsche, θέλοντας να βάλει το λογότυπο της γερμανικής μάρκας στα μοτέρ της. Η οποία, όμως, τότε δεν είχε Cayenne και Macan να πουλάνε σαν τρελές. Κάτι που σήμαινε ότι έψαχνε χρήμα όπως οι χρυσοθήρες τα βουνά στην Άγρια Δύση. Τελικά οι δύο εταιρείες συμφώνησαν να μπει η επιγραφή «System Porsche» στα μοτέρ της SEAT, κάτι για το οποίο όμως οι Ισπανοί πλήρωσαν αδρά. Και αυτό γιατί για κάθε αυτοκίνητο που πωλούνταν έπρεπε να δίνει στους Γερμανούς εφτά μάρκα! Που να φαντάζονταν αργότερα οι ιθύνοντες της SEAT πως θα κατέληγαν στον ίδιο όμιλο μαζί με την Porsche…
Διαβάστε επίσης: Daihatsu Charade Gtti: To downsizing πριν γίνει μόδα
Για την ιστορία να πούμε πως το SEAT Ibiza πρώτης γενιάς έμεινε στην παραγωγή για εννέα χρόνια και πούλησε λίγο περισσότερα από 1.300.000 αυτοκίνητα.