Σε κάθε αυτοκίνητο, ο κινητήρας αποτελεί το πιο ζωτικής σημασίας τμήμα του, αφού οποιαδήποτε βλάβη ή δυσλειτουργία σημαίνει μέχρι ακινησία και αρκετά λεφτά για επισκευή. Σε κάποιες περιπτώσεις μπορεί να φταίει ένα ελαττωματικό εξάρτημα, ή φυσιολογική φθορά λόγω χρήσης. Όμως σε πολλές καταστάσεις βασικός υπαίτιος των προβλημάτων είναι ο ίδιος ο οδηγός.
Το χαρακτηριστικό «κροτάλισμα» το ακούγαμε πολύ παλιά μόνο από τα diesel μηχανικά σύνολα των ταξί και μετέπειτα και από χιλιάδες επιβατικά αμάξια πετρελαίου που κυκλοφόρησαν, μετά από την άρση απαγόρευση της πετρελαιοκίνησης. Ύστερα άρχισαν να κάνουν την εμφάνισή τους τα 3κύλινδρα ατμοσφαιρικά και κυρίως turbo βενζίνης (και κάποια πετρελαίου), τα οποία και αυτά παράγουν ένα ξερό και διακεκομμένο κρότο. Σε κάθε περίπτωση όμως αυτό είναι ένα φυσιολογικό «κροτάλισμα», λόγω δομής των μηχανικών συνόλων.
Υπάρχει και το μη φυσιολογικό «κροτάλισμα» που μαρτυρά ότι κάτι δεν πάει καλά με τον κινητήρα και δεν οφείλεται λόγω της 3κύλινδρης κεφαλής. Αυτό δεν είναι άλλο από τα ανεπιθύμητα πειράκια ή αλλιώς γνωστά ως προανάφλεξη, ή κρουστική καύση. Μπορούν να εμφανιστούν σε οποιοδήποτε κινητήρα βενζίνης, ανεξαρτήτως κυλίνδρων, καθώς και στα πιο ευαίσθητα στο κακής ποιότητας καύσιμο σύγχρονα μοτέρ, με την τεχνολογία άμεσου ψεκασμού, η οποία είναι ευρέως διαδεδομένη.
Ο οδηγός το αντιλαμβάνεται εύκολα, αφού ακούγονται χτύποι από τον κινητήρα, μοιάζοντας με τον ήχο που βγάζει ένας ντίζελ. Γιατί όμως μπορεί να συμβεί μια τέτοια δυσλειτουργία; Ο λόγος αποδίδεται στην κακή ανάφλεξη του καύσιμου μίγματος σε διάφορα σημεία του θαλάμου καύσης. Αφενός οφείλεται σε βενζίνη χαμηλής ποιότητας και αφετέρου σε σφάλμα στους χάρτες ανάφλεξης και την προπορεία του καυσίμου (αβάνς). Στους παλιούς, ατμοσφαιρικούς κινητήρες τα πειράκια σπάνια θα προκαλέσουν σοβαρές ζημιές, όχι όμως και στους πιο καινούργιους turbo downsized, διότι δουλεύουν σε υψηλές πιέσεις και με πολύ μικρές ανοχές σε οποιαδήποτε είδους αστοχία, είτε μιλάμε για αβάνς, ή για ακρίβεια ψεκασμού, είτε για χρονισμό των βαλβίδων.
Οπότε καλό είναι ο οδηγός ενός νέου αυτοκινήτου με turbo downsized μηχανικό σύνολο να βάζει καλής ποιότητας «ενισχυμένο» καύσιμο, γιατί έτσι το μοτέρ αποδίδει καλύτερα και καταναλώνει λιγότερο. Συν του ότι στο θάλαμο καύσης και στα επιμέρους εξαρτήματα δεν επικάθονται ιζήματα που μακροχρόνια μειώνουν την ισχύ και μόνο προβλήματα προκαλούν. Ένα άλλο μεγάλο σφάλμα των οδηγών είναι να κινούνται με μεγάλη επιλεγμένη ταχύτητα στο σασμάν και με τον κινητήρα να λειτουργεί σε πάρα πολύ χαμηλές στροφές, γιατί πιστεύουν ότι μειώνουν την κατανάλωση.
Έτσι όμως ο κινητήρας «πνίγεται» και αργεί να ανεβάσει ρυθμούς στο πάτημα του πεντάλ του γκαζιού, διότι το καύσιμο που ψεκάζεται δεν αναφλέγεται όπως πρέπει, με αποτέλεσμα να κατακάθεται στα τοιχώματα του θαλάμου καύσης. Συνεπώς. αργά ή γρήγορα θα αρχίσει να χτυπάει πειράκια. Για αυτό οι αλλαγές των ταχυτήτων πρέπει να γίνονται σε στροφές που έχει «ροπιάσει» και δεν κομπιάζει να ανεβάσει ρυθμούς. Οπότε για να αποδίδει σωστά το μοτέρ θα πρέπει να «τρέφεται» με καλής ποιότητας καύσιμο, ο οδηγός να μην το «ξελιγώνει» πηγαίνοντάς το λίγο πιο πάνω από το ρελαντί και φυσικά να τηρεί την προγραμματισμένη συντήρηση.