Ο εξηλεκτρισμός είναι η πιο πολυχρησιμοποιούμενη λέξη στη σύγχρονη αυτοκίνηση, περιγράφοντας μονομιάς την εξάπλωση των ηλεκτροκινητήρων. Κάτι που αφορά όχι μόνο τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αλλά και τα υβριδικά. Επίσης με ηλεκτρομοτέρ και μπαταρίες, ανεξάρτητα αν μιλάμε για mild, full ή plug-in hybrid τεχνοτροπία. Φυσικά οι δυο τελευταίες λύσεις περικλείουν ισχυρότερους κινητήρες και μεγαλύτερες συστοιχίες, απαιτώντας την ανάλογη προσοχή από μέρους μας.
Τα πλήρως και τα «πριζωμένα» υβριδικά θέλουν συγκεκριμένες ενέργειες, ενώ ταυτόχρονα ΔΕΝ θέλουν επίσης δεδομένες κινήσεις. Πράγματα που ξεφεύγουν από τα στενά όρια του μηχανοστασίου και φτάνουν μέχρι το δάπεδο του πορτμπαγκάζ, ακόμα και κάτω από τα πίσω καθίσματα.
Δεν βάζουμε χέρι σε πορτοκαλί καλώδια και «κεραυνούς»
Τα HEV και PHEV διαθέτουν συστήματα με μπαταρίες υψηλής τάσης, που σημαίνει πως οτιδήποτε και να συμβεί στο αυτοκίνητο (αν για παράδειγμα μείνει στο δρόμο), ο οδηγός δεν πειραματίζεται για κανέναν απολύτως λόγο. Καταρχάς, απαγορεύεται δια ροπάλου να αγγίζει τα εξαρτήματα με πορτοκαλί χρώμα ή με σήμανση υψηλής τάξης (με τον κεραυνό), συμπεριλαμβανομένων καλωδίων, συρμάτων και συνδέσεων. Στην περίπτωση που οι μονωτήρες και τα καλύμματα υποστούν βλάβη και αφαιρεθούν από μη εξειδικευμένο προσωπικό σε συνεργείο, τότε μπορεί να προκληθεί σοβαρός τραυματισμός ή θάνατος από ηλεκτροπληξία!
Αντίστοιχα, αν έχει καεί κάποια ασφάλεια, δεν ακουμπάμε τη μονάδα ελέγχου υβριδικής ισχύος που βρίσκεται στο χώρο του κινητήρα, λόγω υψηλής τάσης. Το ίδιο ισχύει και για τη φίσα του μοτέρ. Όσον αφορά την μπαταρία, συνήθως είναι τοποθετημένη κάτω από το δάπεδο του χώρου αποσκευών ή κάτω από το πίσω κάθισμα. Δεν υπάρχει κανένας λόγος να αφαιρεθούν τα καλύμματα για την όποια περιέργεια ή πειραματισμούς, γιατί αν την αγγίξει κανείς, μπορεί να προκληθεί σοβαρός τραυματισμός ή θάνατος. Επίσης, στο χώρο που βρίσκεται η μπαταρία, καλό είναι να μην τοποθετούνται μεγάλα βάρη (π.χ. πάνω από το δάπεδο του πορτ μπαγκάζ), γιατί ενδέχεται να προκαλέσει στρέβλωση της θήκης της μπαταρίας. Αυτό έχει συνέπεια να μειωθεί η απόδοσή της και να προκληθεί πρόβλημα ασφαλείας. Το ίδιο ισχύει και αν υπάρξει διαρροή υγρών προς την μπαταρία.
Δεν πλένουμε τον κινητήρα
Τα ευκόλως εννοούμενα θα πρέπει να παραλείπονται, αλλά ας είμαστε σίγουροι. Με τόσα καλώδια, τάσεις και Watt, εξυπακούεται ότι δεν βρέχουμε τον κινητήρα. Εδώ δεν έχουμε να κάνουμε με μοτέρ εσωτερικής καύσης, που απλά προσέχουμε τους πόλους τις μπαταρίες, τις φίσες, τους πολλαπλασιαστές και τα καλώδια στα φώτα. Αυστηρά και μόνο ξεσκόνισμα, δεν ρίχνουμε στάλα νερό, ούτε ψεκάζουμε με δοχείο. Το βραχυκύκλωμα και η ηλεκτροπληξία παραμονεύουν.
Δεν φράζουμε, ούτε πλένουμε, τον αεραγωγό ψύξης της μπαταρίας
Πολύ σημαντικό ρόλο για την εύρυθμη λειτουργία της μπαταρίας υψηλής τάσης, παίζει και ο αγωγός ψύξης της, που βρίσκεται συνήθως κάτω από το πίσω κάθισμα (στο κέντρο ή στις άκρες). Αν μπλοκαριστεί, τότε η υβριδική μπαταρία θα υπερθερμανθεί. Ο καθαρισμός γίνεται πάντα με στεγνό πανί και σε τακτική βάση, ώστε να μην εισέλθει νερό στον αγωγό. Αν κάνουμε το λάθος και μας πέσει νερό, δεν αποκλείεται αποκλείεται κίνδυνος ηλεκτροπληξίας. Γενικότερα, κάνουμε το αυτονόητο: αποφεύγουμε την επαφή με οτιδήποτε δεν έχει σχέση με τον κινητήρα εσωτερικής καύσης και επ’ ουδενί, δεν χρησιμοποιούμε νερό πουθενά, ούτε για δείγμα.