Στα SUV έχει κολλήσει, χρόνια τώρα, η ρετσινιά ότι δεν πάνε εκτός δρόμου. Κάτι που ισχύει για ορισμένα, αλλά βάζει στο ίδιο τσουβάλι πολλά ικανότατα μοντέλα. Υπάρχουν SUV, ακόμα και ηπιότερα crossovers, που πετυχαίνουν πολλά περισσότερα στο off roading από όσα περιμένουν ή μπορούν να κάνουν οι κάτοχοί τους. Οι περισσότεροι βέβαια δεν τα βγάζουν ούτε σε απλό χώμα, οπότε εν πολλοίς η συζήτηση αφορά φιλολογικό ενδιαφέρον. Σε κάποιες περιπτώσεις, ωστόσο, όχι μόνο αποκτά πρακτικό σκέλος, αλλά επισύρει και πρόστιμο!
Η Αμερική τηρεί πολύ αυστηρή στάση απέναντι στις περιηγήσεις σε βουνά και δάση. Πολλές περιοχές είναι προσβάσιμες μόνο κατόπιν άδειας από το δασαρχείο (που εκεί έχει εξουσία, εν αντιθέσει με εδώ), ενώ άλλες παραμένουν αποκλεισμένες επί μονίμου βάσεως (κι όχι στην αντιπυρική περίοδο, όπως στα μέρη μας). Γενικότερα, το πλαίσιο του off roading στις Η.Π.Α. συνοδεύεται από διάφορες παραμέτρους, προϋποθέσεις και περιορισμούς. Μια από αυτές τις παραμέτρους, ασχολείται με την κατηγοριοποίηση των οχημάτων. Στο Εθνικό Πάρκο Canyonlands, ας πούμε, υπάρχει σαφής διαχωρισμός μεταξύ AWD-4WD και σε ποιες διαδρομές μπορεί να πάει ένα αυτοκίνητο, αναλόγως του τύπου τετρακίνησης.
Η σαφήνεια, φυσικά, είναι σχετική. Οι κυριότερες διαφορές μεταξύ AWD και 4WD εντοπίζονται στη μονιμότητα της τετρακίνησης, του ποσοστού κατανομής της ροπής μεταξύ των αξόνων και την παρουσία σχετικών συστημάτων/μηχανικών μερών. Στην προκειμένη, οι Αμερικανοί λογίζουν ως 4WD οτιδήποτε έχει μπλοκέ διαφορικά, βοηθητικά κιβώτια και τα συναφή. Ακόμα κι αν το σύστημα AWD μπορεί να κλειδώσει την ισχύ στο 50-50, θεωρείται κατώτερο (ή λιγότερο κατάλληλο) ενός 4WD. Όπως γνωρίζουμε εδώ και δεκαετίες, το Symmetrical AWD της Subaru είναι ένα από τα καλύτερα συστήματα τετρακίνησης εκεί έξω. Κάτι που καθιστά το Crosstrek, ως ένα από τα ικανότερα SUV εκτός δρόμου. Αποδεδειγμένα, στο ίδιο το Εθνικό Πάρκο Canyonlands. Παρόλα αυτά, ο ιδιοκτήτης του δέχτηκε προειδοποίηση και κινδυνεύει με πρόστιμο 5.000 δολαρίων (4.560 ευρώ) επειδή αξιοποίησε τις δυνατότητες του αυτοκινήτου!
Σύμφωνα με την επιστολή που έφτασε στο σπίτι του κατόχου του Crosstrek, η διαδρομή που ακολούθησε (μαζί με αρκετές άλλες) είναι ανοιχτές μόνο σε «οχήματα μεγάλης απόστασης από το έδαφος και κίνησης στους τέσσερις τροχούς». Αυτό το «τέσσερις» προφανώς εννοεί σύστημα μόνιμης τετρακίνησης, εξ ου και δεν λέει «σε όλους τους τροχούς». Πρακτικά πάντως, δεν διαχωρίζει μηχανολογικά τα δυο ήδη. Όπως και να ‘χει όμως, αν το Subaru Crosstrek ξαναπάει σε αυτή ή κάποια από τις άλλες απαγορευμένες για AWD διαδρομές, θα δεχτεί ένα διόλου ελαφρύ «μπιλιετάκι».