Η πρώτη κίνηση που κάνει κάθε οδηγός όταν ακινητοποιεί πλήρως το αυτοκίνητό του στο παρκάρισμα, είναι να σηκώσει το χειρόφρενο, εφόσον πρόκειται για το παραδοσιακό χειροκίνητο. Αν πάλι διαθέτει ηλεκτρικό χειρόφρενο, τότε το ενεργοποιεί μέσω του σχετικού διακόπτη ή μπαίνει αυτόματα σε λειτουργία (ανάλογα το μοντέλο). Για περισσότερη σιγουριά ειδικά σε δρόμους με έντονη κλίση, πρέπει να επιλέγεται και ταχύτητα (1η ή όπισθεν), έτσι ώστε να αποτραπεί τυχόν κύλιση σε περίπτωση αστοχίας του χειρόφρενου ή αν δεν πιάνει καλά.
Ο ιδανικός συνδυασμός
Όταν παρκάρουμε το αμάξι με ταχύτητα, τότε αυτό ακινητοποιείται μέσω της μετάδοσης. Τα γρανάζια της επιλεγμένης σχέσης κομπλάρουν τους τροχούς, για αυτό δεν τσουλάει. Αν ο οδηγός μπαίνοντας στο αυτοκίνητο ξεχαστεί και πατήσει το πεντάλ του συμπλέκτη ενώ δεν έχει σηκωμένο το χειρόφρενο, τότε αμέσως θα τσουλήσει μπροστά ή πίσω, ανάλογα με την κλίση του δρόμου και τη θέση του οχήματος. Οπότε αν σε κοντινή απόσταση βρίσκεται άλλο αυτοκίνητο, μηχανάκι κ.λπ., το «τσούγκρισμα» είναι σχεδόν σίγουρο.
Ο σκοπός του παρκαρίσματος με ταχύτητα στο κιβώτιο είναι η πρόληψη. Όταν συνδυάζεται η ταχύτητα με το χειρόφρενο, τότε έχουμε το ιδανικό ταίριασμα και δεν υφίσταται κανένα πρόβλημα. Καμία επιβάρυνση για το σασμάν, παρά μόνο αν χρειαστεί να επέμβει. Το χειρόφρενο αναλαμβάνει να κρατάει σταματημένο το αυτοκίνητο -για αυτό υπάρχει κυρίως άλλωστε- αφήνοντας το κιβώτιο σε ρόλο βοηθού, αν ο μη γένοιτο «λυθεί» το χειρόφρενο.
Ταχύτητα αντί χειρόφρενου;
Τι γίνεται όμως όταν η ταχύτητα στο παρκάρισμα, από «κομπάρσος» αναλάβει ρόλο «πρωταγωνιστή»; Όταν δηλαδή το κιβώτιο συγκρατεί το βάρος του αυτοκινήτου, αντί για το χειρόφρενο που μπορεί να μην πιάνει; Αυτό δεν θα φανεί σε ένα επίπεδο δρόμο αλλά σε μια ανηφόρα/κατηφόρα με έντονη κλίση. Αν το τραβήξουμε μέχρι πάνω και το όχημα τσουλάει, τότε στην καλύτερη περίπτωση θέλει σφίξιμο από το μηχανικό και πρόκειται για μια πολύ απλή διαδικασία.
Αν το αμάξι ακινητοποιηθεί κάποιες λίγες φορές μόνο με ταχύτητα, μέχρι να φτιαχτεί το χειρόφρενο, τότε δεν υπάρχει πρόβλημα. Στην περίπτωση όμως που ο οδηγός το κάνει σε μόνιμη βάση, τότε θα επέλθει φθορά στα δόντια του κιβωτίου. Με τον καιρό θα υπάρξει ένα μικρό «φάγωμα» στην επιφάνειά τους, που σημαίνει ότι μετέπειτα θα αρχίσουν να μπαίνουν πιο δύσκολα οι ταχύτητες. Αυτό κατά επέκταση θα προκαλέσει μεγάλη και δαπανηρή ζημιά στο κιβώτιο. Οπότε μόλις αντιληφθείτε ότι το αυτοκίνητο δεν παραμένει ακινητοποιημένο με μόνο το χειρόφρενο και θέλει ταχύτητα, τότε αμέσως επίσκεψη στο συνεργείο για να αποφευχθούν τα χειρότερα.