To Ford Escort Cosworth θεωρείται από πολλούς ως ο «λευκός καρχαρίας» των rally replicas. Όχι για τον τρόπο που κατασπάραζε τους αντιπάλους, εξάλλου αρκετές εκδόσεις των Subaru Impreza STI και Mitsubishi Lancer Evo της εποχής είναι ταχύτερες. Αλλά για τον τρόπο που κατασκευάστηκε.
Για να δούμε το Tommi Makinen Edition, χρειάστηκε να περάσουν 6 γενιές Evo. Το Impreza 22B ήταν ειδική έκδοση του STI, ενώ οι Delta Integrale Evoluzione προέκυψαν μετά τις HF και 4WD. Το «Cossie» αντίθετα, δεν εξελίχθηκε. Δεν αποτελεί την σπέσιαλ έκδοση κάποιου ήδη πολύ γρήγορου Escort. Σχεδιάστηκε, κατασκευάστηκε, βγήκε στους δρόμους και άφησε εποχή εξαρχής ως Cosworth. Το μνημειώδες αμάξωμα είναι αποκλειστικά σχεδιασμένο για αυτό, με την τοποθέτησή του σε απλά Escort για την δημιουργία ιμιτασιόν να είναι τόσο δύσκολη, ώστε ελάχιστοι επέλεξαν να μπουν στη διαδικασία.
Ήταν τόσο δημοφιλές δε, που στην Αγγλία πολλές εταιρίες δεν το ασφάλιζαν καθώς ήταν πρώτο στη λίστα με τα αγαπημένα αυτοκίνητα των κλεφτών. Μια δημοτικότητα που έχει εκτιναχθεί σήμερα, καθιστώντας το Escort Cosworth ως ένα από τα πιο περιζήτητα rally replica classics στους κύκλους των συλλεκτών. Για αυτό και πετυχαίνουμε μοντέλα με ελάχιστο αριθμό χιλιομέτρων, που πωλούνται για εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ και δολαρίων.
Το Ash Black που βλέπουμε έχει διατηρηθεί σε απολύτως εργοστασιακή και σχεδόν καινουργή κατάσταση, καταφέρνοντας να οδηγηθεί για μόλις 76 μίλια (122 χλμ.) από το 1996! Τα πάντα πάνω του, από τις 16άρες ζάντες της Ronal μέχρι την εξάτμιση, είναι όπως όταν βγήκε από τη γραμμή παραγωγής. Ο 2.0λιτρος τετρακύλινδρος υπερτροφοδοτούμενος αποδίδει 220 άλογα στις 6.250 σ.α.λ. και 304 Nm ροπής στις 3.500 σ.α.λ., με την κατανομή του συστήματος τετρακίνησης να είναι καθαρά πισωκίνητη, στέλνοντας το 66% της ισχύος στον ανάλογο άξονα. Τα πρώτα 100 χλμ./ώρα έρχονται εντός 5,7 δλ., ενώ η τελική φτάνει τα 232 χλμ./ώρα.
Το εν λόγω Escort, λοιπόν, άλλαξε πρόσφατα χέρια για το απίστευτο ποσό των 163.125 λιρών (189.396 ευρώ)!