Η Ευρώπη δεσμεύεται για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, κι ας δίνει πια τη μελλοντική εναλλακτική των e-fuel, η Αμερική κινείται στην ίδια κατεύθυνση, πολλές από τις μεγάλες αγορές του κόσμου ομοίως. Μια αλλαγή φιλοσοφίας, ωστόσο, που καλείται να αντιμετωπίσει θεμελιώδεις δυσκολίες. Μια από αυτή, σύμφωνα με το αφεντικό της Stellantis, είναι η έλλειψη στην ίδια, την «πηγή ζωής» των EV: το λίθιο.
Ο CEO του γαλλο-ιταλοαμερικανικού κολοσσού ήταν ο κεντρικός ομιλητής του Freedom of Mobility Forum, δίνοντας μια αρκετά δυσοίωνη -αλλά απολύτως πραγματιστική- εικόνα της κατάστασης, σχετικά με την ηλεκτροκίνηση. Ο Carlos Tavares αναφέρθηκε στις τιμές των EVs, που ακόμα δεν έχουν πέσει στα επιθυμητά επίπεδα και δεν προβλέπεται να το κάνουν σύντομα, καθότι υπάρχουν σοβαρές ανορθογραφίες στη διαθεσιμότητα πολύτιμων μετάλλων: «Τα ηλεκτρικά δεν είναι προσιτά λόγω του κόστους και της σπανιότητας των πρώτων υλών. Ξέρουμε ότι χρειαζόμαστε λίθιο. Επίσης ξέρουμε ότι δεν παράγουμε όσο χρειαζόμαστε. Αυτή τη στιγμή κυκλοφορούν 1,3 δις αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης στον πλανήτη, και θα πρέπει να τα αντικαταστήσουμε σχεδόν όλα με κατασκευές μηδενικών ρύπων, αν θέλουμε να πετύχουμε καθαρή κινητικότητα», ανέφερε χαρακτηριστικά ο επικεφαλής της Stellantis.
Στη συνέχεια, ωστόσο, διεύρυνε την κουβέντα για το πρόβλημα στην προμήθεια πρώτων υλών, επισημαίνοντας και τα γεωπολιτικά συμφέροντα που μεσολαβούν στη βιομηχανία της ηλεκτροκίνησης: «Οι απαιτήσεις σε λίθιο θα αυξηθούν κατακόρυφα. Κάτι που σημαίνει ότι όχι μόνο υπάρχει πιθανότητα να μην υπάρχει αρκετό για όλον τον πλανήτη, αλλά και ότι η συγκέντρωση των κοιτασμάτων λιθίου σε συγκεκριμένες περιοχές θα προκαλέσει γεωπολιτικά ζητήματα». Πίσω από τις λέξεις του Tavares κρύβεται η Κίνα, η οποία κινεί τα παγκόσμια νήματα στα αποθεματικά λιθίου, ανεβοκατεβάζοντας κατά βούληση τις τιμές και επηρεάζοντας τη χρηματιστηριακή αξία δεκάδων εταιριών.
Σύμφωνα με τον Tavares, το κόστος κατασκευής ενός ηλεκτρικού αυτή τη στιγμή είναι 40% υψηλότερο από ενός συμβατικού αυτοκινήτου με θερμικό κινητήρα. Κόστος που, κατά τον ίδιο, θα πρέπει να απορροφήσουν οι αυτοκινητοβιομηχανίες προκειμένου να γίνει πιο προσιτή η αγορά ενός EV. Πότε και πώς θα επιτευχθεί αυτό; Προς το παρόν, άγνωστο.