Για χρόνια υπάρχει μια παραφιλολογία, που αγγίζει τα όρια του αστικού/επιστημονικού μύθου: μπορεί ένα αυτοκίνητο, με μεγάλη παραγωγή κάθετης δύναμης, να κινηθεί ανάποδα;
Αρχικά, το όλο ζήτημα ανέκυψε από συζητήσεις μηχανικών της Formula 1. Σύντομα επεκτάθηκε, άρχισε να αποτελεί θέμα έντονων διαφωνιών στα «πηγαδάκια» των βενζινοαίματων, και η πρόοδος των supercars –μαζί με την έλευση των hypercars- έφεραν τα πάνω-κάτω και στα αυτοκίνητα παραγωγής. Την τελευταία φορά που ακούστηκε κάτι παρόμοιο, ήταν με το Brabham BT62. Μία κατ’ ουσία αγωνιστική κατασκευή, με αεροδυναμική κατευθείαν από τα αγωνιστικά των πρωταθλημάτων αντοχής – αλλά χωρίς τους περιορισμούς που θέτουν οι εκεί κανονισμοί. Το BT62 ζυγίζει 972 κιλά και παράγει πάνω από 1.200 κιλά downforce κοντά στα 300 χλμ./ώρα. Θεωρητικά δηλαδή, σε αυτή την ταχύτητα θα μπορούσε να κινηθεί ανάποδα σε ένα τούνελ!
Δείτε ακόμα: Πάει με 3 ρόδες το Citroen DS; (+video)
Το GMA T.50 είναι το απαύγασμα της ιδιοφυΐας του Gordon Murray και ο πραγματικός διάδοχος της McLaren F1. Ο Άγγλος γκουρού, ετοιμάζει την κορυφαία έκδοση του νέου του «τέκνου», με προσανατολισμό στη χρήση πίστας. Όπως και το Brabham BT62, δηλαδή. Το T.50s, όπως λέγεται, θα αποδίδει τουλάχιστον 730 άλογα από τον ατμοσφαιρικό 3.9 V12, θα διαθέτει παχύτερες αντιστρεπτικές, σκληρότερη ανάρτηση και χαμηλότερη απόσταση από το έδαφος κατά 40 χλστ., μειωμένο βάρος κατά 90 κιλά (μόλις 892 στο σύνολο) και εντελώς αναθεωρημένο αεροδυναμικό πακέτο.
Στο τελευταίο συναντάμε shark fin, παρόμοιο με αυτό της Mercedes-AMG Project ONE, τεράστια αεροτομή, μεγαλύτερο διαχύτη/splitter/side skirts, επίπεδο πάτωμα και ενεργά βοηθήματα. Η λειτουργία High Downforce θέτει τα πάντα στο μάξιμουμ και βάζει τον ανεμιστήρα του ground effect στις 7.000 σ.α.λ., που είναι και το ανώτατο όριο. Σε αυτή την κατάσταση, σύμφωνα με τον Murray, το T50s παράγει το απίστευτο ποσό των 1.500+ κιλών κάθετης δύναμης!
Μάλιστα, το κάνει στα 282 χλμ./ώρα – την χαμηλότερη ταχύτητα που επιτυγχάνει αυτοκίνητο τόσο downforce! Όπως δηλώνει κι ο δημιουργός του, «το T50s θα μπορούσε να κινηθεί ανάποδα μόλις με 282 χλμ./ώρα»!
Διαβάστε επίσης: Το αυτοκίνητο των 2G πλευρικής επιτάχυνσης (+video)!
Προφανώς δεν έχει επιχειρήσει κανείς κάτι τέτοιο, καθώς θα εγείρονταν ανυπέρβλητα προβλήματα με την λίπανση του κινητήρα και την τροφοδοσία καυσίμου. Παρόλα αυτά, το επερχόμενο T50s θα μπορούσε να το κάνει με την μικρότερη δυνατή ταχύτητα. Για να έχουμε ένα μέτρο σύγκρισης, τα μονοθέσια της Formula 1 έχει υπολογιστεί πως παράγουν 5 G κάθετης δύναμης στην τελική τους ταχύτητα. Με δεδομένο πως το ελάχιστο βάρος είναι 740 κιλά μαζί με τον οδηγό και οι κορυφαίοι συνδυασμοί φτάνουν μέχρι τα 350 χλμ./ώρα, μιλάμε για τουλάχιστον 3.700 κιλά downforce σε αυτές τις ταχύτητες!