Τα νέα αυτοκίνητα υβριδικής τεχνολογίας είναι πλέον πολλά και καλύπτουν άπαντες, τόσο εκείνους που θέλουν ένα μικρό οικονομικό πόλης, όσο και τους οδηγούς που επιλέγουν μεγαλύτερα και πολύ ακριβότερα μοντέλα. Βασικό τους πλεονέκτημα έναντι των μη «εξηλεκτρισμένων», δηλαδή των αμιγώς βενζίνης ή πετρελαίου που δεν συνδυάζονται με ηλεκτροκινητήρα ή ηλεκτρογεννήτρια, είναι η χαμηλότερη κατανάλωση καυσίμου και κατά επέκταση οι μειωμένες εκπομπές CO2, με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Όμως για να υπάρξει μεγάλο όφελος, ο οδηγός θα πρέπει να αλλάξει… συνήθειες και να προσαρμοστεί με τη λειτουργία του υβριδικού συστήματος για να δει την κατανάλωση να πέφτει, ακόμα και στα πιο απλής τεχνολογίας mild hybrid.
Κατηγορίες υβριδικών

Τα υβριδικά χωρίζονται σε τρεις κατηγορίες: τα mild hybrid, τα full hybrid και τα plug-in hybrid. Τα MHEV διαθέτουν ηλεκτρομοτέρ χαμηλής ισχύος, τα οποία σε ορισμένα μοντέλα (όπως του ομίλου Stellantis) επιτρέπουν αμιγώς ηλεκτρική κίνηση στο παρκάρισμα, σε πολύ χαμηλές ταχύτητες και για σύντομες αποστάσεις. Τα HEV εφοδιάζονται με πολύ πιο ισχυρά ηλεκτρικά μοτέρ, σε σημείο που σε πολλές περιπτώσεις ξεπερνούν σε δύναμη τους βενζινοκινητήρες. Οι αυτοφορτιζόμενες μπαταρίες τους έχουν μεγαλύτερη ενεργειακή χωρητικότητα (π.χ. μεταξύ 1,4-1,8 kWh) και παρέχουν σημαντικά πιο διευρυμένη ηλεκτρική κίνηση από τα MHEV, σε αστικές πάντα συνθήκες. Τα πιο ακριβά PHEV ενσωματώνουν δυνατά ηλεκτρομοτέρ και μεγαλύτερες μπαταρίες (πλέον και άνω των 20 kWh), εξασφαλίζοντας αμιγώς ηλεκτρική κίνηση που ξεπερνά ακόμα και τα 100 χλμ. (ανάλογα το μοντέλο) και σε ταχύτητες έως περίπου τα 130 χλμ./ώρα. Όμως για να επιτευχθεί αυτό απαιτείται φόρτιση από πρίζα, όπως στα αμιγώς ηλεκτρικά.
Πώς επιτυγχάνεται σημαντική μείωση της κατανάλωσης;

Ο οδηγός θα πρέπει να αλλάξει στιλ οδήγησης και κυρίως το πώς και πότε πατάει ή αφήνει το πεντάλ του γκαζιού, έτσι ώστε να εκμεταλλευτεί πλήρως την επιπλέον ισχύ από το ηλεκτρικό μοτέρ και το ρεύμα από την μπαταρία υψηλής τάσης. Η εκκίνηση του οχήματος πρέπει να γίνεται ομαλά, προοδευτικά και όχι με απότομο και άσκοπο πάτημα του γκαζιού. Εξάλλου υπάρχει αρκετή και άμεση έξτρα παροχής ροπής από το ηλεκτρομοτέρ. Το υβριδικό αυτοκίνητο επιταχύνει με τη βοήθεια του ηλεκτροκινητήρα, που σημαίνει ότι το θερμικό μοτέρ τίθεται σε λειτουργία εν κινήσει με αποτέλεσμα να εξοικονομείται πολύτιμο καύσιμο. Όταν αυτή η ενέργεια πραγματοποιείται συνέχεια στις αστικές διαδρομές, τότε η μείωση στην κατανάλωση είναι ιδιαίτερα υπολογίσιμη. Ούτως ή άλλως το πιο πολύ καύσιμο καίγεται στην πόλη, όταν ξεκινάει το αυτοκίνητο από στάση και στις ενδιάμεσες επιταχύνσεις. Ειδικά στο μποτιλιάρισμα, ένα υβριδικό μοντέλο μπορεί να διανύσει αρκετά συνολικά χιλιόμετρα με το ρεύμα (ακόμα και πάνω από τα μισά υπό συνθήκες), χωρίς να γίνεται η χρήση του κινητήρα εσωτερικής καύσης.
Προσοχή θα πρέπει να δείξει ο οδηγός όχι μόνο στο πάτημα του γκαζιού, αλλά και στο άφημα, ούτως ώστε να εκμεταλλεύεται την αναγεννητική πέδηση. Κάθε άφημα του γκαζιού συνεπάγεται απεμπλοκή του κινητήρα εσωτερικής καύσης και φόρτιση της υβριδικής μπαταρίας. Ο βενζινοκινητήρας σταματά να λειτουργεί προσωρινά, αφού γίνεται χρήση του ρεύματος από την μπαταρία υψηλής τάσης. Παράλληλα στα HEV και PHEV, ο κινητήρας εσωτερικής καύσης αναλαμβάνει το ρόλο και γεννήτριας για να φορτίσει την μπαταρία, προκειμένου να υπάρχει το απαιτούμενο ρεύμα.

































