Δοκιμή BMW i4 eDrive40

Η BMW μπήκε από πολύ νωρίς στο νόημα της ηλεκτροκίνησης, παρουσιάζοντας από τις αρχές 2011 κιόλας το πρωτότυπο i3 και βάζοντάς το στην παραγωγή δυο χρόνια αργότερα. Η διορατική ματιά των Βαυαρών είδε πως τα plug-in υβριδικά είχαν πρώτα το «ρεύμα», καθυστερώντας την παρουσίαση αμιγώς ηλεκτρικής γκάμας, Την τελευταία διετία, ωστόσο, ρεφάρουν και πρωταγωνιστούν.

Η i4, το iX και η iX3 συνθέτουν το EV παζλ της ελληνικής εκπροσώπησης, με την πρώτη να αποτελεί το πρώτο ηλεκτρικό Gran Coupe της βαυαρικής φίρμας. Οι τιμές στη χώρα μας ξεκινούν από τις 54.850 ευρώ για τη βασική έκδοση και προχωρούν στις 58.728 ευρώ για το πακέτο M Sport. Όσοι θέλουν την απόλυτη ηλεκτρική εμπειρία M, θα χρειαστεί να καταβάλλουν τουλάχιστον 69.750 ευρώ για την i4 M50 των 544 ίππων. Εμφανισιακά, πάντως, η i4 eDrive40 M Sport είναι πανομοιότυπη και -συγχρόνως με τον πλουσιότερο εξοπλισμό- δικαιολογεί μέχρι σεντ το παραπάνω κόστος, συγκριτικά με την εναρκτήρια i4.

Εμφάνιση M3 σε αεροδυναμική εκτέλεση

Σχεδιαστικά, και κοιτώντας την i4 από μπροστά, έχεις μια εικόνα που σε μεταφέρει νοερά σε εκείνη της M3. Τα φωτιστικά σώματα και η κάθετα τοποθετημένη μάσκα παραπέμπουν ξεκάθαρα στο sport sedan (και τη M4). Οι πινελιές σε BMW i Blue στην σχεδόν κλειστή μάσκα, ο διαχύτης πίσω, οι κοντοί πρόβολοι, οι λεπτές κολόνες, οι πόρτες με παράθυρα χωρίς πλαίσια και η γραμμή οροφής που ρέει ομαλά προς τα πίσω διαμορφώνουν μία καλλίγραμμη και αεροδυναμική (Cd: 0.24), σιλουέτα. Πολύ καλαίσθητες και οι προαιρετικές 18άρες ζάντες (στάνταρ 17 ιντσών), αλλά ανάλογα ακριβές (2.845 ευρώ η τετράδα).

To πακέτο M αναβαθμίζει το παρουσιαστικά της ηλεκτρικής Gran Coupe, με τον επιθετικό εμπρός προφυλακτήρα, τις μαύρες ενθέσεις στο πλάι (τα «μπαστούνια του χόκεϊ», χαμηλά στις πόρτες) και τον πίσω προφυλακτήρα. Η αλήθεια, πάντως, είναι πως το i Blue φινίρισμα, οι κανονικοί προφυλακτήρες και οι αεροδυναμικοί τροχοί ταιριάζουν περισσότερο στο χαρακτήρα της eDrive40. Συνεπώς, προσωπική μας επιλογή θα ήταν η i4 όπως την είχαμε για δοκιμή: χωρίς το πακέτο M, στο Alpine White χρώμα και τις συγκεκριμένες ζάντες.

Οδηγοκεντρική και «κυρτή» εσωτερικά

Στην καμπίνα επιβατών κυριαρχεί η curved διάταξη των δυο οθονών, που απαρτίζουν τον ψηφιακό πίνακα οργάνων και τον έλεγχο του συστήματος iDrive 8. Η εντυπωσιακή διαρρύθμιση έχει μεταφερθεί αυτούσια από το iX, αποτελούμενη από μια οθόνη 12,3 ιντσών (για το καντράν) και μια ακόμα 14,9 ιντσών (για το infotainment), ακριβώς δίπλα της.

Ηλεκτρική ή όχι, η BMW παραμένει BMW. Εξ ου και η παραδοσιακή κλίση του ταμπλό προς τη μεριά του οδηγού, τιμώντας μια κληρονομιά 40 και πλέον ετών. Η εργονομία είναι το επόμενο που σε εντυπωσιάζει, καθώς τα κορυφαία υλικά είναι αυτονόητα. Η ευχρηστία και η περιήγηση μέσα στους διαδρόμους της ψηφιακότητας, όχι τόσο. Παρόλα αυτά, το iDrive 8 είναι ίσως η πιο user friendly εκδοχή του βαυαρικού λογισμικού. Εξυπακούεται πως χρειάζεται προσαρμογή, αλλά βρίσκεις τα πατήματά σου πολύ γρήγορα και μαθαίνεις να πλοηγείσαι στις επιμέρους λειτουργίες δίχως περισπασμούς- και σίγουρα ασύγκριτα πιο εύκολα από ό,τι πιστεύεις, την πρώτη φορά που βλέπεις να ενεργοποιείται η υπερπαραγωγή των οθονών.

Σε πιο πρακτικά ζητήματα, οι χώροι για έως πέντε επιβάτες βρίσκονται σε καλό επίπεδο. Όπως το infotainment, έτσι και εδώ η πρώτη εντύπωση διαψεύδεται θετικώς. Η κλίση της οροφής δεν περιορίζει το χώρο για τα κεφάλια πίσω, παρέχοντας αέρα για ύψη μέχρι 1.87-1.90 μέτρα. Από εκεί και πάνω, απολύτως αναμενόμενα για τετράθυρο κουπέ, η i4 ζητεί την κατανόηση των «ψηλέων». Το αντίθετο ισχύει για τις αποσκευές, που βολεύονται σε 470 λίτρα καλοσχηματισμένου και απολαμβάνοντος μεγάλου ανοίγματος από την πόρτα, πορτμπαγκάζ. Το ότι είναι κάπως ρηχό, επίσης αναμενόμενο (λόγω μπαταρίας και ηλεκτροκινητήρα).

Γκάζι κατά βούληση και σεμιναριακή απόκριση

Ένας ηλεκτροκινητήρας 340 ίππων που αποδεικνύεται «εργοστάσιο». Η ακαριαία επιτάχυνση είναι συνώνυμο των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, οπότε είσαι προετοιμασμένος. Η BMW ανακοινώνει 5,7 δλ. για το 0-100 χλμ./ώρα, ωστόσο ο τρόπος που στέλνει η eDrive40 τα 2.125 κιλά της στον ορίζοντα, φέρνουν τον πραγματικό χρόνο περισσότερο στα 5,3-5,4 δλ. Περιττό να αναφέρουμε το πόσο άνετα συναντά τον ηλεκτρονικό περιοριστή των 190 χλμ./ώρα, όπου σταματά για την προστασία της μπαταρίας. Το εκπληκτικό με το δεξί πεντάλ της i4 έγκειται στον τρόπο που μεταφέρει τις εντολές του δεξιού σου ποδιού.

Ακόμα και με το πρόγραμμα Eco Pro επιλεγμένο, η απόκριση θα έκανε πολλά άλλα sport modes να απενεργοποιηθούν από ντροπή. Όταν, δε, επιλεγεί το Comfort ή (ακόμα καλύτερα) το Sport στην i4, μιλάμε για μετρονόμο. Καμία ενοχλητική νευρικότητα, καμία υπερπροσπαθεία για υπερβάλλοντα ζήλο. Όσο πατάς, την ώρα που πατάς, τόσο επιταχύνει. Εξαιρετική δουλειά από τους μηχανικούς της BMW, σε ένα αυτοκίνητο που -μην ξεχνιόμαστε- ξεπερνά τους 2,1 τόνους. Πολύ καλή η παρέα και του (προαιρετικού) IconicSounds Electric, που ενορχηστρώνει τον ήχο του αυτοκινήτου τόσο στο εσωτερικό όσο και εξωτερικά.

Η ροπή των 430 Nm είναι αυτή που αναλαμβάνει το 99% των μετακινήσεων, κάνοντας καταπληκτική δουλειά. Σε ανηφόρα ή κατηφόρα, άδεια ή φουλ φορτωμένη, η eDrive40 απλά αδιαφορεί. Όχι μόνο αυτό, αλλά το κάνει δίχως να σε βάζει σε σκέψης για ρευματοκλοπή. Η μέση τιμή κατανάλωσης κυμάνθηκε στις 19,7 kWh/100 χλμ., με αρκετή οδήγηση σε εθνικό δίκτυο. Εντός πόλης, όπου η ανάκτηση ενέργειας μεγαλουργεί, μπορείς να κατέβεις και στις 17 kWh/100 χλμ. Με τέτοιο, μικτό στυλ οδήγησης, η αυτονομία φτάνει απροβλημάτιστα μέχρι τα 460-480 χλμ. Η μπαταρία των 83,9 kWh (80,7 καθαρή ενέργεια) φορτίζει σε 8,25 ώρες σε φορτιστή 11 kW από το 0-100%, ενώ με χρήση ταχυφορτιστή DC 200 kW ανεβαίνει από το 10 στο 80% σε μόλις 31 λεπτά.

Καταπληκτική σε κύλιση, μετρημένη στις ατασθαλίες

Το οδηγικό πακέτο της «μικρής» i4 περιλαμβάνει τα πάντα: εξαιρετική ποιότητα κύλισης, άνεση 5άρας, στρίψιμο 3άρας, κάλυψη ευθειών σε ρυθμό Z4 M40i. Ευθύς εξαρχής δηλώνουμε πως το πρόγραμμα Comfort, είναι το καλύτερο. Με αυτό επιλεγμένο, τα (επίσης προαιρετικά) ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ σε διατηρούν ατσαλάκωτο ακόμα κι όταν περνάς από «σπασίματα», που νομίζεις ότι θα αφήσουν κάτω το μισό αυτοκίνητο. Οι ανωμαλίες του οδοστρώματος αφήνουν παγερά αδιάφορο το σασί και την ανάρτηση (δυο συνδέσμων μπροστά, πέντε πίσω), είτε πρόκειται για μεμονωμένες είτε για συνεχείς. Οι τροχοί της i4 απλά τις «σιδερώνουν» και συνεχίζουν.

Πάντα σε Comfort καταστάσεις, έχεις στα χέρια σου ένα πολύ σωστά ζυγισμένο και αρκούντως ακριβές τιμόνι. Η ηλεκτρική BMW χαρακτηρίζεται από εξαιρετική ευστάθεια στην ευθεία και εντυπωσιακή ικανότητα μεταφοράς της ταχύτητας σε καμπή, ακόμα κι αν μιλάμε για ενδείξεις στο πολύ άνω μέρος του ταχύμετρου. Οι κλίσεις είναι ελάχιστες και η πρόσφυση πανταχού παρούσα, γεμίζοντάς σε αυτοπεποίθηση για μίμηση BMW M συνθηκών. Από αυτές, λάμπουν δια της απουσίας τους οι πλαγιολισθήσεις. Παρότι από BMW 340 ίππων θα περίμενες να ανταποκρίνεται σε «χορευτικά» αιτήματα, τα ηλεκτρονικά συστήματα -ακόμα κι αν τα απενεργοποιήσεις μερικώς- σπεύδουν να παρέμβουν, έχοντας ως προτεραιότητα και την προστασία της μπαταρίας.

Στο Sport όλα σφίγγουν, δίχως χειροπιαστά αποτελέσματα. Ή, για να το θέσουμε ορθότερα, δίχως αποτελέσματα που να δικαιολογούν τη χρήση του, έναντι του Comfort. Ναι, ο κινητήρας «αρπάζει» καλύτερα. Ναι, οι κλίσεις μειώνονται περαιτέρω. Ναι, το τιμόνι γίνεται ακόμα πιο άμεσο. Αλλά η διαφορά σε σχέση με το Comfort και το τίμημα που καλείσαι να πληρώσεις (μειωμένη άνεση, βαρύτερο τιμόνι, κυρίως το πρώτο), δεν αρκούν για να καλύψουν τη χρήση του Sport.

Αφήσαμε για το τέλος τα φρένα, που επωφελούνται από μια εξαίσιας λειτουργίας ανάκτηση ενέργειας. Από το αρχικό πάτημα μέχρι σχεδόν την ακινητοποίηση του αυτοκινήτου, η αίσθηση παραμένει σε κορυφαία επίπεδα. Στο τέλος τα χαλάει λίγο, όπου σε αναγκάζει να πατάς παραπάνω και απότομα για να σταματήσεις (στα φανάρια, φερ’ ειπείν) μέχρι να μάθεις τα «χούγια» του μεσαίου πεντάλ.

(+) Σχεδίαση, εσωτερικό, τεχνολογία, επιδόσεις, κατανάλωση, αυτονομία, ποιότητα κύλισης, οδική συμπεριφορά, άνεση, ποιότητα κατασκευής, τεχνολογία

(-) Υπερ του δέοντος σφιχτή ρύθμιση στο Comfort, αίσθηση πεντάλ φρένων, παρεμβατικότητα ESC

Καύσιμο
Ηλεκτρικό
Ταχύτητες
1
Ισχύς ηλεκτροκινητήρα (PS)
340
Ροπή ηλεκτροκινητήρα (Nm)
430
0-100 χλμ./ώρα (δλ.)
5,7
Τελική ταχύτητα (χλμ./ώρα)
190
Μεικτή (kWh/100 χλμ.)
16,1-19,1
Εμπρός ανάρτηση
Δυο συνδέσμων, αντιστρεπτική δοκός
Πίσω ανάρτηση
Πέντε συνδέσμων, αντιστρεπτική δοκός
Εμπρός φρένα
Αεριζόμενοι δίσκοι
Πίσω φρένα
Αεριζόμενοι δίσκοι
Υποβοήθηση τιμονιού
Ηλεκτρική
Μήκος (χλστ.)
4.783
Πλάτος (χλστ.)
1.852
Ύψος (χλστ.)
1.448
Μεταξόνιο (χλστ.)
2.856
Βάρος (κιλά)
2.125
Χώρος αποσκευών (λίτρα)
470
ESP
 
Αερόσακοι
7
Αυτόνομη πέδηση
 
Διατήρηση Λωρίδας
 
Έλεγχος τυφλών σημείων
 
Αναγνώριση πινακίδων
 
Αυτόματα φώτα
 
Αυτόματοι υαλοκαθαριστήρες
 
Ψηφιακός πίνακας οργάνων
 
Σύστημα πολυμέσων
 
Κάμερα οπισθοπορείας
 
Ηλεκτρικά παράθυρα
4
Ηλεκτρικοί καθρέπτες
 
Air condition
 
Κλιματισμός
 
Ηχοσύστημα
 
Ζάντες Αλουμινίου
 
Τιμή από
54.850 ευρώ
Get it on Google Play Download on the App Store