Tα χρειώδη να παρακολουθεί κάποιος από το μέτωπο της αυτοκίνησης, γνωρίζει πως τα τρικύλινδρα μοτέρ υπάρχουν πλέον παντού. Από σούπερμινι και compact crossover, μέχρι hot hatches και SUV.
Οι 3 κύλινδροι και η υπερτροφοδότηση έχουν θέσει στο περιθώριο τους ατμοσφαιρικούς τετρακύλινδρους, ενώ έχουν πάρει τα ηνία και από τους τούρμπο σε κάποια εμπορικά segments. Στα μικρά και σουπερμίνι, για παράδειγμα, η κυριαρχία των τρικύλινδρων είναι καθολική. Κάτι που δεν ενοχλεί, βέβαια, καθώς υπάρχουν περιπτώσεις -όπως το Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 140 PS– που προσφέρουν απόδοση και επιδόσεις μεγαλύτερων κατηγοριών. Όταν πρωτοπαρουσιάστηκε, δε, είχε από τις υψηλότερες ειδικές αποδόσεις παγκοσμίως, με 140 ίππους στο λίτρο. Την ίδια περίοδο, όμως, παρουσιάστηκε άλλο ένα σύνολο «σύνολο των 3» υψηλής απόδοσης.
Δείτε ακόμα: Τι προσφέρουν οι 3κύλινδροι turbo κινητήρες;
Το 2014 η BMW άφησε τον κόσμο με το στόμα ανοιχτό, φέρνοντας στην παραγωγή του πρωτότυπο Vision EfficientDynamics. Η ονομασία του: i8. Κατά τους Βαυαρούς, το supercar του μέλλοντος. Κινητήρας εσωτερικής καύσης και ηλεκτρικό ρεύμα σε συνέργεια, συνδυάζοντας κορυφαία νούμερα ισχύος με ελάχιστες εκπομπές ρύπων και περιορισμένη κατανάλωση καυσίμου. Η συνολική απόδοση έφτανε τους 362 ίππους, τα πρώτα 100 χλμ./ώρα έρχονταν σε 4,4 δλ., η τελική περιοριζόταν ηλεκτρονικά στα 250 χλμ./ώρα και η μέση τιμή της κατανάλωσης έδειχνε το εξωφρενικό 2.1 λίτρα/100 χλμ. (σε κύκλο NEDC, τότε δεν υπήρχε WLTP).
Πρωτεύοντα ρόλο στην επίτευξη των ανωτέρω αριθμών παίζει ο ηλεκτροκινητήρας των 131 ίππων, που αντλεί ενέργεια από μια μπαταρία ιόντων-λιθίου 7,1 kWh. Το i8 μπορεί να κινηθεί μόνο με το ρεύμα μέχρι τα 120 χλμ./ώρα και για αποστάσεις που αγγίζουν τα 53 χιλιόμετρα. Το 2017 οι Γερμανοί παρουσίασαν την ανανεωμένη εκδοχή του, η οποία απέκτησε και Roadster εκδοχή. Η χωρητικότητα της μπαταρίας αυξήθηκε στις 11,6 kWh, η ιπποδύναμη ανέβηκε στα 143 άλογα και έφτασε συνολικά τα 374 (αμετάβλητη η ροπή των 250 Nm), οι εκπομπές ρύπων κατέβηκαν στα 42 γρ. CO2/χλμ. (από 49) και η κατανάλωση βρέθηκε κάτω από το φράγμα των 2 λίτρων/100 χλμ. (1.9). Όλα αυτά με τις επιδόσεις απαράλλαχτες.
Όπως απαράλλαχτο έμεινε και το θερμικό κομμάτι της εξίσωσης. Ο ηλεκτροκινητήρας αναλαμβάνει την κίνηση των εμπρός τροχών. Ως γνήσια BMW, οι πίσω παραμένουν καθήκον του κινητήρα εσωτερικής καύσης. Ο οποίος είναι ο TwinPower Turbo των 1.5 λίτρων, κατανεμημένων σε 3 κυλίνδρους. Η απόδοσή του φτάνει τους 231 ίππους στις 5.800 σ.α.λ., με την ροπή να βρίσκεται στα 320 Nm στις 3.700 σ.α.λ. Τα 1.499 κ.εκ. μοιράζονται σε 3 θαλάμους καύσης, με 82 χλστ. διάμετρο και 94,6 χλστ. διαδρομή έκαστος. Η συμπίεση ανέρχεται στο 9,5:1 και η κατανάλωση φτάνει στα 8,2 λίτρα/100 χλμ.
Διαβάστε επίσης: Γίνεται να «κάψει» ένας V8 λιγότερο από έναν 4κύλινδρο τούρμπο;
Αυτοί οι αριθμοί αρκούν για να κατατάξουν τον τρικύλινδο TwinPower στην κορυφή του κόσμου για την κατηγορία του! Και για να αντιληφθούμε καλύτερα το μέγεθος του επιτεύγματος και της τεχνολογικής προόδου, ο ατμοσφαιρικός 3λιτρος εν σειρά εξακύλινδρος M54B30 που συναντούσαμε στα μοντέλα «30i» της BMW μέχρι τα μέσα των 00’s, αποδίδει 231 ίππους στις 5.900 σ.α.λ. και 300 Nm ροπής στις 3.500 σ.α.λ. Η κατανάλωση δεν μπορεί να συγκριθεί, καθώς ο κινητήρας έμπαινε σε πολλά μοντέλα. Όμως η απόδοση σήμερα είναι πανομοιότυπη (με την ροπή μεγαλύτερη κιόλας), από το μισό ακριβώς μοτέρ!
Οι EcoBoost δεν μένουν παραπονεμένοι, καθώς ο δεύτερος ισχυρότερος κινητήρας του είδους -και ασύγκριτα πιο προσιτός σε απόκτηση- είναι ο επίσης 1.500αρης των 200 ίππων, που βρίσκουμε κάτω από το καπό του Ford Fiesta ST.