Δύσκολη μέρα για τους απανταχού λάτρεις της οδήγησης και των αγνών sportscars, καθώς ανακοινώθηκε επίσημα πως τα Toyota GR86 και Subaru BRZ δεν πρόκειται να είναι κοντά μας για πολύ καιρό ακόμα. Και μάλιστα όχι για την καθιερωμένη αιτία των εκπομπών ρύπων, αλλά λόγω ασφάλειας.
Τα δυο ιαπωνικά κουπέ θα αποσυρθούν από την αγορά της Ευρώπης σταδιακά μέχρι το τέλος του 2024, λόγω της αναθεωρημένης τροπολογίας «GSR II» περί προσφερόμενου επιπέδου ασφαλείας από τα νέα αυτοκίνητα. Η νόρμα που θυμίζει όνομα από Mitsubishi Lancer Evo, εστιάζει στην υποχρεωτική παρουσία διαφόρων εφαρμογών προς βελτίωση της ενεργητικής και παθητικής ασφάλειας. Στην ουσία το GSR (General Safety Regulation) II καταπιάνεται με τα επικουρικά συστήματα, τα οποία θα πρέπει να είναι στάνταρ προκειμένου να εξασφαλίζεται έγκριση για κάθε νέο τετράτροχο. Τα συστήματα αυτά περιλαμβάνουν προηγμένη αυτόματη πέδηση (η κανονική, αλλά με αναγνώριση πεζών και ποδηλατών), αναγνώριση κόπωσης του οδηγού, διατήρηση λωρίδας, καταγραφέα δεδομένων («μαυρό κουτί» κοινώς), υποβοήθηση διατήρησης ταχύτητας, κάμερα οπισθοπορείας, ειδικό παρμπρίζ για πεζούς-ποδηλάτες σε περίπτωση σύγκρουσης και βελτιωμένους προεντατήρες ζωνών ασφαλείας.
Το «Toyobaru» διαθέτει κάποια από αυτά, αλλά τα περισσότερα δεν περιλαμβάνονται ούτε στον προαιρετικό εξοπλισμό. Κατά συνέπεια τόσο το GR86 όσο και το BRZ μετράνε αντίστροφα, έχοντας ήδη σταματήσει η διάθεση νέων κομματιών σε αρκετές αγορές. Σε άλλες, δε, έχει ήδη τερματιστεί η πορεία τους. Στη Μεγάλη Βρετανία, ας πούμε, Toyota και Subaru δεν παίρνουν παραγγελίες για τα δυο μοντέλα, ενώ για το GR86 εξαντλήθηκε και το στοκ. Μάλιστα ακόμα και αυτή η λύση (του στοκ δηλαδή) σύντομα θα πάψει να είναι διαθέσιμη, καθώς γενικότερα δεν θα επιτρέπεται η πώληση νέων αυτοκινήτων που δεν πληρούν τις GSR II προϋποθέσεις.
Σύμφωνα με τις δηλώσεις στελεχών της Toyota στο Toyota UK Magazine, ο ανασχεδιασμός του GR86 (και κατ’ επέκταση του BRZ) ώστε να αποκτούσε τις απαραίτητες εφαρμογές θα επέφερε δυο αρνητικά: αφενός θα εκτόξευε το κόστος κατασκευής, άρα και την τιμή, αφετέρου θα αλλοίωνε δραστικά τον χαρακτήρα του αυτοκινήτου. «Δεν θα ήταν το sportscar που όλοι ξέρουμε και αγαπάμε», αναφέρει ένα χαρακτηριστικό απόσπασμα.