Πριν από 5 χρόνια η Skoda έκανε το ντεμπούτο της στην κατηγορία των μεσαίων SUV, με το Kodiaq. Η επιτυχία του ήταν τέτοια που έθεσε τα θεμέλια για δυο ακόμα μοντέλα σε μικρότερες κατηγορίες (τα Karoq και Kamiq), τα οποία εξελίχθηκαν σε best sellers για τους Τσέχους. Όλα, όμως, ξεκίνησαν από το «μεγάλο» της οικογενείας.
Το Kodiaq ανανεώθηκε προς τα τέλη του προηγούμενου έτους, αποκτώντας φρέσκια εμφάνιση και ακόμα περισσότερη τεχνολογία. Οι τιμές του στη χώρα μας ξεκινούν από τις 28.450 ευρώ για τη βασική έκδοση 1.5 TSI 150 PS Ambition, που είναι και η μοναδική με την επιλογή 6τάχυτου χειροκίνητου κιβωτίου. Η ίδια έκδοση με το 7άρι DSG, που είχαμε για δοκιμή, τιμάται στις 33.200 ευρώ και κρίνεται ως εξαιρετική, δεδομένου ότι μιλάμε για πληθωρικό SUV 4,7 μέτρων. Η Sportline ανεβαίνει στις 39.600 ευρώ, ενώ για τον ντίζελ 2.0 TDI η τιμή εκκίνησης βρίσκεται στις 33.500 ευρώ, φτάνοντας μέχρι τις 41.600 ευρώ για το αντίστοιχο Sportline. Το μοναδικό τετρακίνητο Kodiaq είναι το πετρελαιοκίνητο Ambition, στις 38.400 ευρώ.
Ο εξοπλισμός από την πρώτη έκδοση είναι αρκετά ικανοποιητικός, περιλαμβάνοντας αυτόνομη πέδηση (όχι όμως και διατήρηση λωρίδας), λειτουργίες συνδεσιμότητας Apple CarPlay και Android Auto, σύστημα πολυμέσων με οθόνη 8 ιντσών, διζωνικό κλιματισμό, ζάντες 17 ιντσών και πολλά ακόμα.
Εύστοχα φρεσκαρισμένο
Η εμφάνιση του Kodiaq ξεχωρίζει με τη μία σε σχέση με πριν, χάρις στη νέα εξαγωνική μάσκα και τις διπλές κάθετες γρίλιες. Η παρουσία χρωμίου αναβαθμίζει περαιτέρω το οπτικό αποτέλεσμα, έχοντας για συνοδεία λεπτότερα φανάρια με ιδιαίτερα καλαίσθητα LED ημέρας. Προαιρετικά διατίθενται προβολείς full-LED Matrix, ενώ το εφέ αλουμινίου στην μπροστινή και την πίσω ποδιά υπογραμμίζουν το στιβαρό προφίλ του μεγάλου Skoda.
Οι σχεδιαστές της τσεχικής φίρμας έδωσαν ιδιαίτερη σημασία στη βελτιστοποίηση της αεροδυναμικής, τροποποιώντας κατάλληλα πολλά σημεία του αμαξώματος, όπως προφυλακτήρες και θόλους τροχών. Τον ίδιο σκοπό εξυπηρετεί το διακριτικό spoiler στο τελείωμα της οροφής, προσδίδοντας συνάμα μια ελαφριά σπορ εσάνς στο μήκους 4.697 χλστ., πλάτους 1.882 χλστ., ύψους 1.681 χλστ. και 2.790 χλστ. μεταξονίου SUV.
Αναβάθμιση ποιοτικά και τεχνολογικά εντός, αχανείς χώροι
Ανανεωμένη παρουσιάζεται και η καμπίνα των επιβατών, όπου συναντάμε ποιοτικότερα υλικά, νέα χρώματα στις επενδύσεις και αυξημένη παρουσία τεχνολογίας. Τα υλικά ούτως ή άλλως βρίσκονταν σε πολύ καλό επίπεδο, οπότε δεν χρειάστηκαν σημαντικές αλλαγές. Η καλύτερη υφή στο σύνολο των επιφανειών και ο ambient φωτισμός, πάντως, είναι πέρα για πέρα ευπρόσδεκτα χαρακτηριστικά.
Το ίδιο ισχύει για τον προαιρετικό ψηφιακό πίνακα οργάνων 10,25 ιντσών και τη νέα οθόνη αφής 8 ιντσών (9,2 στις πλουσιότερες εκδόσεις), που παρέχει εύχρηστο έλεγχο στις περισσότερες λειτουργίες του αυτοκινήτου. Πολύ καλό και το ηχοσύστημα Bolero, ενώ η μόνο τρανταχτή έλλειψη εντοπίζεται στην κάμερα οπισθοπορείας (στο Ambition). Υπάρχουν μεν αισθητήρες παρκαρίσματος εμπρός-πίσω, αλλά για το μπόι του Kodiaq θα ήθελες στάνταρ τη θέαση προς τα μετόπισθεν.
Για τους χώρους, τώρα, τι αρνητικό μπορεί να βρει κανείς; Μέχρι 7 επιβάτες μπορούν να βολευτούν στις αγκάλες του Skoda, με τους 5 εξ αυτών να μην κάνουν την παραμικρή παραχώρηση (τα έξτρα δύο, ωστόσο, πιο πολύ σε παιδιά απευθύνονται). Το πορτμπαγκάζ είναι αχανές στην 5θέσια διάταξη, προσφέροντας 835 άκρως εκμεταλλεύσιμα λίτρα! Άμα κάνεις και ρίξεις τα καθίσματα, δε, έρχεσαι αντιμέτωπος με ένα «οικόπεδο» 2.065 λίτρων! Ακόμα και την έξτρα σειρά στη θέση της, απομένουν 270 λίτρα για τις αποσκευές. Η πρακτικότητα επίσης βρίσκεται σε κορυφαίο επίπεδο, με δυο ντουλαπάκια στη μεριά του συνοδηγού και ευμέγεθες υποβραχιόνιο.
Κατάλληλος ο 1.500άρης TSI, εξαιρετική συνεργασία με το DSG
Μόλις πατήσεις το start button, έρχεται στη ζωή ο γνώριμος τετρακύλινδρος υπερτροφοδοτούμενος των 1.5 λίτρων. Χωρίς ίχνος κραδασμών και θορύβων, σε βαθμό που όταν ζεσταθεί και καταλαγιάσει στο ρελαντί να νομίζεις πως δεν λειτουργεί! Μεγάλο ρόλο σε αυτή την αίσθηση παίζει και η ηχομόνωση, που φροντίζει για την προσφορά γαλήνης στους επιβάτες του Kodiaq.
Αρχικά μπορεί να ακουστούν «κάπως» τα 150 άλογα στις 5.000-6.000 σ.α.λ. και τα 250 Nm στις 1.500-3.500 σ.α.λ., βλέποντας το παράστημα του τσεχικού SUV. Τα έξοχα χαρακτηριστικά απόδοσης του 1.5 TSI, όμως, συν η συνεργασία του με το 7άρι αυτόματου διπλού συμπλέκτη, καθιστούν τον βενζινοκινητήρα ως ιδανική επιλογή για την κίνηση του Kodiaq. Το τράβηγμα είναι εντυπωσιακό από χαμηλά, ακόμα και σε ανηφορικές διαδρομές με μπόλικο βάρος, ενώ υπάρχει πάντα το DSG να κατεβάζει ή να διατηρεί σχέσεις όπου και όπως χρειάζεται. Στο Kodiaq συναντάμε μια από τις καλύτερες εκτελέσεις του διδύμου 1.5 TSI – DSG 7, με το κιβώτιο να μη βιάζεται να ανεβάσει, ούτε να κρατάει το επιλεγμένο γρανάζι παραπάνω από όσο πρέπει.
Αυτή ακριβώς η σεμιναριακή συνέργεια κινητήρα-κιβωτίου ενισχύει, πέρα από το ρυθμό κίνησης, και την ησυχία του ταξιδιού. Ο 1.5 TSI δεν λειτουργεί ποτέ σε παραπάνω στροφές από ό,τι χρειάζεται, διατηρούμενος στην περιοχή των 2.000-3.500 σ.α.λ. -εκεί που «ξελασπώνει» η ροπή, δηλαδή- για τη συντριπτική πλειονότητα των μετακινήσεων. Αν θελήσεις να εξαντλήσεις τη διαδρομή του δεξιού πεντάλ, θα εισπράξεις έναν χρόνο 9,8 δλ. για το 0-100 χλμ./ώρα και μια αξιοσέβαστη τελική 205 χλμ./ώρα, με την κατανάλωση να παραμένει κάτω από τα 10 λίτρα/100 χλμ. – τιμή εντυπωσιακή για SUV 1.600+ κιλών και 1,70 μ. σε ύψος. Υπό νορμάλ συνθήκες, η ένδειξη του trip με δυσκολία θα ξεπεράσει τα 8,2 λίτρα/100 χλμ., εντυπωσιάζοντάς σε (και κυρίως την τσέπη σου) περαιτέρω.
Πρωτεύοντα ρόλο στην οικονομία του Kodiaq παίζει η τεχνολογία Active Cylinder Technology, που απενεργοποιεί τους μισούς κυλίνδρους όταν δεν απαιτείται η συνδρομή τους. Λειτουργία που δεν γίνεται αντιληπτή από τον οδηγό, παρά μόνο αν κοιτάξει τον πίνακα οργάνων, όπου εμφανίζεται σχετική ένδειξη.
Άνεση και ασφάλεια πάνω από όλα
Υπό οδηγική σκοπιά, το Kodiaq είναι ό,τι ακριβώς περιμένεις: στιβαρό, άνετο και ασφαλές. Η ανεξάρτητη σε όλους τους τροχούς ανάρτηση (πολλαπλών συνδέσμων πίσω) απορροφά πλείστες όσες ανωμαλίες, κάνοντας ευκολότερο το έργο του σασί και της ηχομόνωσης. Μόνο βαθιές «χαρακιές» ή λακκούβες που φέρνουν σε ανοιχτά φρεάτια θα περάσουν στην καμπίνα, επισφραγίζοντας το εξαιρετικό σύνολο που συνθέτουν ανάρτηση-κινητήρας-κιβώτιο-πλαίσιο.
Άνεση και ποιότητα κύλισης τοποθετούνται στην κορυφή των προτεραιοτήτων, με τις σπορ εκφάνσεις να αφήνονται για τα Sportline και RS. Όχι ότι δεν μπορείς να κινηθείς γρήγορα με το Kodiaq σε στροφές, αλλά δεν αργείς να καταλάβεις πως το αυτοκίνητο δεν αρέσκεται σε αυτούς τους ρυθμούς. Το τιμόνι είναι κατά τι αργό και βαραίνει σχετικά απότομα όταν πιέσεις, ενώ η υποστροφή είναι η μοναδική αντίδραση που επιφέρει το πέρασμα των ορίων. Οι κλίσεις, αντίθετα, διατηρούνται σε χαμηλά -αναλογικά με το μέγεθος- επίπεδα, αλλά η πλευρική στήριξη από το κάθισμα θα σπεύσει να σου κόψει τη φόρα. Κάτι που, παραδόξως, δεν βιάζεται να κάνει το ESP. Τα φρένα στέκονται στο ύψος των περιστάσεων, ωστόσο «φορτισμένες» καταστάσεις απαιτούν δυνατό πάτημα για να μεταφραστεί η δουλειά τους σε ανάλογο επιβραδυντικό έργο.
Αν αποφασίσεις να αφήσεις την άσφαλτο, το Kodiaq θα σε ακολουθήσει με χαρά. Αρκεί να έχεις υπόψη πως δεν είναι τετρακίνητο, ούτε υπάρχουν προγράμματα για εκτός δρόμου οδήγηση. Με αυτά και την προστασία των ελαστικών κατά νου, τα 192 χλστ. που χωρίζουν αμάξωμα και έδαφος σου δίνουν τη δυνατότητα να πας αρκετά μακριά στο χώμα.
(+) Τιμή, εξοπλισμός, κινητήρας, κατανάλωση, χώροι για επιβάτες και αποσκευές, ποιότητα, κιβώτιο, ποιότητα κύλισης
(-) Απουσία κάμερας οπισθοπορείας από το βασικό εξοπλισμό, αίσθηση τιμονιού