Το ολοκαίνουργιο Kodiaq RS και η ανανεωμένη Octavia RS είναι τα τελευταία μέλη της σπορ οικογένειας της Skoda, δίνοντας συνέχεια σε μια παράδοση (ή πα-R-άδο-S-η) που ξεκίνησε το 2000 και την πρώτη Octavia RS, η οποία έφερε την αύρα (και την τεχνογνωσία) των αγωνιστικών Skoda στα αυτοκίνητα παραγωγής των Τσέχων. Πιο ισχυρά από ποτέ πια, τα Skoda RS βάζουν αμφότερα στόχο την κορυφή των κατηγοριών τους.
Ξεκίνημα αλφαβητικά, με το Kodiaq RS. Εξωτερικά, η ιδιαίτερα δυναμική εμφάνιση ξεχωρίζει από τη μαύρη μάσκα και το κόκκινο «V»στο «RS», τους Matrix LED προβολείς, τους επιθετικούς προφυλακτήρες, τις 20άρες Elias ζάντες και τις τραπεζοειδείς απολήξεις της εξάτμισης. Μοναδικό χαρακτηριστικό στο RS (σε σχέση με τα άλλα Kodiaq) είναι επίσης η λωρίδα LED που διατρέχει τη γρίλια στο background, μετατρέποντάς τη σε φωτιζόμενη το βράδυ. Στο εσωτερικό το πρώτο που παρατηρείς είναι τα μπάκετ της Recaro, με το κεντητό σήμα στο προσκέφαλο. Οι συνθετικές δερμάτινες επενδύσεις και οι ειδικές κόκκινες ραφές έλκουν τα βλέμματα, όπως και τα ανασχεδιασμένα γραφικά στις 10άρες οθόνες για infotainment (13 ίντσες προαιρετικά) και ψηφιακό καντράν.
Κάτω από το καπό τώρα, τα μεγάλα νέα. Ο νέος 2.0λιτρος βενζινοκινητήρας TSI Evo αντικαθιστά τον 2.0 TDI, ανεβάζοντας την απόδοση κατά 20 άλογα και φτάνοντας αισίως στα 265. Σε ροπή αναμενόμενα χάνει αρκετά, πέφτοντας από τα 500 στα 400 Nm, ωστόσο η επιτάχυνση παρουσιάζει αξιοσημείωτη βελτίωση. Το νέο Kodiaq RS θέλει 6,3 δλ. για να φτάσει στα 100 χλμ./ώρα από στάση (6,4 δλ. το 7θέσιο), κατεβάζοντας το χρόνο του ντίζελ κατά 0,6 δλ. Βελτιωμένη και η τελική ταχύτητα, που πλέον φτάνει τα 231 χλμ./ώρα (+10 χλμ./ώρα). Στάνταρ είναι και το σύστημα DCC (Dynamic Chassis Control) Plus, που ελέγχει ηλεκτρονικά την ανάρτηση, όπως και το Driving Mode Select για την ταχύτητα αλλαγής σχέσεων στο 7άρι DSG, την απόκριση του γκαζιού, το βάρος του τιμονιού, τη λειτουργία του συστήματος τετρακίνησης 4Motion κλπ.
Συνεχίζουμε με την Octavia RS, η οποία σε μεγάλο βαθμό φέρει τις ίδιες οπτικές αναβαθμίσεις. Στις 19 ίντσες οι ζάντες εδώ και χωρίς φωτιζόμενη μάσκα, αλλά σε σχέση με το Kodiaq RS είναι τα μόνα δύο στοιχεία που μπορεί να ζηλέψει. Την κίνηση επίσης αναλαμβάνει ο 2.0 TSI των 265 ίππων και 370 Nm, ωστόσο η κίνηση μεταφέρεται μόνο στον εμπρός άξονα (εξ ου και τα -30 Nm σε σχέση με το Kodiaq). Κάτι που χρήζει την Octavia RS MK4 ως το ισχυρότερο δικίνητο παραγωγής στα χρονικά της Skoda! Για την ακρίβεια απέχει μόλις 35 ίππους από την αγωνιστική Octavia WRC και σχεδόν 100 άλογα από την πρώτη Octavia RS, των 180 ίππων! Οι επιδόσεις δεν θα μπορούσαν να μην ήταν καταιγιστικές, με 0-100 χλμ./ώρα σε 6,4 δλ. (6,5 δλ. το Kombi) και ηλεκτρονικά περιοριζόμενη τελική στα 250 χλμ./ώρα. Στη διάθεση του οδηγού και εδώ τα ενεργά αμορτισέρ, αλλά και ηλεκτρονικά ελεγχόμενο μπλοκέ διαφορικό.
Αξίζει να αναφέρουμε πως τα Skoda RS συνιστούν και σεβαστή εμπορική επιτυχία για τη φίρμα από το Μλάντα-Μπόλεσλαβ, καθώς πάνω από 40.000 Kodiaq RS και περισσότερες από 350.000 Octavia RS (όλων των γενεών) έχουν πουληθεί μέχρι σήμερα.