Εκατομμύρια αυτοκίνητα με γυρισμένα χιλιόμετρα

Τα γυρισμένα κοντέρ συνιστούν τη μεγαλύτερη «πληγή» στην αγορά των μεταχειρισμένων, εδώ και δεκαετίες. Η πρόοδος της τεχνολογίας υποτίθεται θα έκανε δυσκολότερο το έργο των επιτήδειων, αλλά όπως αποδεικνύεται όταν υπάρχει θέληση για κέρδος, θα βρεθεί ο τρόπος.

Μια αποκαλυπτική έρευνα στην Αμερική δείχνει πως όχι μόνο δεν μειώνεται ο αριθμός των παραποιημένων χιλιομετρικών στοιχείων, αλλά ίσα-ίσα αυξάνεται! Σύμφωνα με το Carfax, στους δρόμους των Η.Π.Α. κυκλοφορούν πάνω από 2 εκατομμύρια αυτοκίνητα, των οποίων οι ενδείξεις στα οδόμετρα δεν συνάδουν με την πραγματική τους χρήση. Σχεδόν 2,14 εκατ. οχήματα με γυρισμένα κοντέρ υπολογίζεται πως βρίσκονταν σε κυκλοφορία το 2024, σημειώνοντας αύξηση 82.000 μονάδων σε σχέση με το 2023 και +18% σε σύγκριση με το 2021. Άκρως ανησυχητικοί αριθμοί, που οδηγούν σε εξίσου υπέρογκα νούμερα οικονομικών ζημιών. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των Αμερικανών, κάθε αγοραστής που πέφτει στην παγίδα χάνει κατά μέσο όρο 4.000 δολάρια (3.844 ευρώ). Αναλόγως μοντέλου και χρονολογίας, ωστόσο, η απώλεια μπορεί να ξεπεράσει και τις 10.000 δολάρια (9.611 ευρώ).

Για να το θέσουμε διαφορετικά, πληρώνει 10 χιλιάρικα παραπάνω από ό,τι θα έπρεπε βάσει πραγματικών χιλιομέτρων και ετών κυκλοφορίας του αυτοκινήτου! Διότι αλλιώς κοστολογείς ένα Ford Ranger του 2018 με 50.000 χλμ., ας πούμε, κι αλλιώς το ίδιο ακριβώς αυτοκίνητο με 150.000 χλμ. Πώς μπορούμε να αποφύγουμε τέτοιες κακοτοπιές, είναι το θέμα. Και παρότι βρισκόμαστε στο 2025, σίγουρη λύση/προστασία δεν υφίσταται. Κάποιοι κατασκευαστές (πχ. Alfa Romeo στην Tonale) προσφέρουν ηλεκτρονικό πιστοποιητικό NFT (Non Fungible Token), το οποίο -εφόσον το επιθυμεί ο αγοραστής- δημιουργεί ένα λεπτομερές και αδιάβλητο ημερολόγιο χρήσης/συντήρησης του αυτοκινήτου. Τα μικροτσίπ HSM (Hardware Secure Module) παρέχουν υψηλό προστασίας και εξελίσσονται διαρκώς, προκειμένου να μειωθεί το κόστος τους και να υιοθετηθούν από όλες τις αυτοκινητοβιομηχανίες, αλλά και αυτά «σπάνε».

Η παραβίαση των ταχύμετρων είναι δύσκολο να εντοπιστεί μέσω διαγνωστικού ελέγχου, καθώς οι περισσότερες συσκευές OBD δεν μπορούν να ανιχνεύσουν ψηφιακά ίχνη παραποίησης. Επομένως, όσοι κοιτάνε για μεταχειρισμένο αυτοκίνητο, ανεξάρτητα αν προέρχεται από ιδιώτη ή έμπορα, θα πρέπει να κάνουν κάνουν και εμπιστευτούν τα βασικά. Κοντολογίς, το βιβλίο σέρβις και τα μάτια τους. Δικαιολογίες του τύπου «το έχασα» ή «το έκλεψαν» (το service book) είναι πραγματικά αστείες και μαρτυρούν ότι σίγουρα κάτι δεν πάει καλά. Επίσης, λίγα αναγραφόμενα χιλιόμετρα και φθορές σε τιμόνι/καθίσματα/διακόπτες, δεν πάνε μαζί. Ακόμα και όντως λίγα χιλιόμετρα να έχει, εξίσου σημαντικό είναι πού τα έκανε. Πιο ταλαιπωρημένο είναι ένα αυτοκίνητο με 40.000 χλμ. στην πόλη, παρά ένα με 100.000 χλμ. σε ταξίδια.

Get it on Google Play Download on the App Store