Τα τελευταία 2-3 χρόνια όποτε ακούμε για απαγορεύσεις στα αυτοκίνητα, η συζήτηση περιστρέφεται γύρω από τους θερμικούς κινητήρες. Σε μια από τις μεγαλύτερες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες ωστόσο, δεν κάνουν διακρίσεις. Όλα τα αυτοκίνητα, και για την ακρίβεια όλα τα οχήματα, τελούν υπό αυστηρό περιορισμό κυκλοφορίας.
Ο λόγος για το Παρίσι, που ήταν από τις πρώτες μεγαλουπόλεις στην εφαρμογή απαγορεύσεων εισόδου οχημάτων. Αρχικά ήταν τα μη ηλεκτρικά και plug-in υβριδικά, αλλά τελικά οι Γάλλοι είδαν ότι ο «κακός» της υπόθεσης δεν είναι μόνο οι κινητήρες εσωτερικής καύσης. Και τα εξηλεκτρισμένα οχήματα πιάνουν χώρο, πολύ μάλιστα, συμβάλλοντας στη διαμόρφωση κυκλοφοριακής συμφόρησης. Οπότε η δήμαρχος της πόλης, Anne Hidalgo, σε συνεργασία με τον αξιωματούχο του Υπουργείου Μεταφορών, Bastion Thibault, είπαν να πάψουν τις διακρίσεις. Εφεξής κανένα όχημα, ανεξαρτήτως κινητήρα ή αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, δεν θα εισέρχεται στο ιστορικό κέντρο της πόλης, αν δεν έχει λόγο να βρίσκεται εκεί.
Σύμφωνα με τα στοιχεία των Γάλλων, καθημερινά κυκλοφορούν στο Παρίσι πάνω από 400.000 οχήματα. Τα μισά και βάλε, δεν κάνουν στάση. Κοινώς, βολτάρουν. Από εδώ και πέρα, η κατάσταση αλλάζει. Όποιος δεν κατοικεί, εργάζεται ή χρειάζεται να επισκεφθεί το Παρίσι για επαγγελματικό ή ιατρικό σκοπό, θα απαγορεύεται να εισέρχεται! Η τοπική αυτοδιοίκηση θα δημιουργήσει ζώνες περιορισμένης κυκλοφορίας, ώστε να αποσυμφορηθούν οι περιοχές που ταλαιπωρούνται από το κυκλοφοριακό. Η είσοδος σε αυτές τις ζώνες θα γίνεται κατόπιν χορήγησης σχετικών αδειών, ενώ όποιος μπαίνει παράνομα θα τιμωρείται με πρόστιμο 135 ευρώ.
Το μέτρο προγραμματίζεται να τεθεί σε ισχύ μετά από ένα εξάμηνο (άρα προς την άνοιξη του 2025), προκειμένου να γίνει όσο το δυνατόν ομαλότερα η μετάβαση και προσαρμογή στις νέες συνθήκες. Στη δοκιμαστική περίοδο οι οδηγοί θα δέχονται συμβουλές και παρατηρήσεις από τους αστυνομικούς. Μετά, θα πάρουν «φωτιά» οι κάμερες και τα πρόστιμα.