Όπως όλα τα αγαθά, έτσι και τα αυτοκίνητα μαζί με τα εξαρτήματά τους ακρίβυναν σημαντικά τα τελευταία 1-2 χρόνια. Οι τιμές των ελαστικών έχουν αυξηθεί τουλάχιστον κατά 30% με αποτέλεσμα αρκετοί να στρέφονται σε πολύ φθηνά λάστιχα, αμφιβόλου ποιότητας και απόδοσης, όπως έχουν άλλωστε δείξει και σχετικές δοκιμές. Το κακό είναι ότι ο νέος «μαύρος χρυσός» θα γίνει ακόμα πιο απρόσιτος για το ευρύ αγοραστικό κοινό, λόγω της προσθήκης ενός νέου πιο οικολογικού και ακριβότερου υλικού στη σύστασή τους.
Σημαντική ρύπανση από τα ελαστικά
Όσο και αν ακούγεται σε κάποιους περίεργο, τα ελαστικά μολύνουν το περιβάλλον από την τριβή τους. Κάτι που είναι πολύ φυσιολογικό, γιατί η επαφή τους με την άσφαλτο έχει ως αποτέλεσμα την αποκόλληση μικροσκοπικών σωματιδίων από καουτσούκ, τα οποία με τη σειρά τους κυκλοφορούν στον αέρα που αναπνέουμε. Μάλιστα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα το φαινόμενο αυτό είναι πιο έντονο, λόγω του είναι πολύ βαρύτερα από τα συμβατικά. Άλλο να πατάνε στην άσφαλτο 1,2 τόνοι και άλλο 2 τόνοι.
Όσο πιο βαρύ είναι ένα όχημα, τόσο πιο γρήγορη είναι η φθορά του ελαστικού και τόσο περισσότερα σωματίδια καουτσούκ απελευθερώνονται στην ατμόσφαιρα. Παράλληλα οι επιταχύνσεις και τα φρεναρίσματα επιταχύνουν τη φθορά των ελαστικών. Επειδή τα EV είναι βαρύτερα και έχουν πιο δυναμικές επιδόσεις από τα αντίστοιχα οχήματα εσωτερικής καύσης «τρώνε» πιο γρήγορα τα λάστιχά τους.
Θανατηφόρο ένα υλικό των ελαστικών
Κάθε χρόνο παράγονται παγκοσμίως περίπου 2 δισεκατομμύρια ελαστικά. Το μείγμα τους περιέχει περίπου 200 συστατικά και χημικές ουσίες, μερικά από τα οποία είναι εξαιρετικά τοξικά. Αν και πολλά θεωρούνται καρκινογόνα, οι μελέτες επικεντρώνονται σε ένα από αυτά, που ονομάζεται 6PPD. Πρόκειται για ένα αντιοξειδωτικό και αντιοζονιστικό χημικό που χρησιμοποιείται σε όλα τα ελαστικά για τη μείωση της φθοράς τους και την εμφάνιση ρωγμών που προκαλούνται από την έκθεση στο οξυγόνο, το όζον και τις διακυμάνσεις της θερμοκρασίας. Το 6PPD είναι υδατοδιαλυτό και θανατηφόρο για ορισμένα είδη ψαριών.
Οι αρχές είναι έτοιμες να απαιτήσουν από τους κατασκευαστές ελαστικών να βρουν μια λιγότερο τοξική εναλλακτική λύση στο 6PPD. Οι επερχόμενοι κανονισμοί εκπομπών Euro 7 της Ευρωπαϊκής Ένωσης θα επηρεάσουν τα ελαστικά για πρώτη φορά. Οι νέοι κανόνες στοχεύουν στη μείωση της ρύπανσης των ελαστικών με την ανάπτυξη καλύτερων και λιγότερο ρυπογόνων ελαστικών για να αντισταθμίσουν τις αυξημένες εκπομπές από τη φθορά των ελαστικών EV. Κάτι που απαιτεί υψηλότερης ποιότητας, πιο ακριβά υλικά για να κάνουν τα ελαστικά ανθεκτικότερα.
Αναζήτηση λύσης από μεγάλες εταιρείες
Σύμφωνα με το Reuters, η Michelin, η Continental και η Pirelli αναζητούν εναλλακτικές λύσεις έναντι του 6PPD, με τους δύο πρώτους να λένε ότι μπορεί να είναι απαραίτητη η συλλογική δράση του κλάδου για την εξεύρεση λύσεων. Η Michelin εκτιμά ότι τα ελαστικά εκπέμπουν περίπου 3 εκατομμύρια τόνους σωματιδίων παγκοσμίως κάθε χρόνο. Η επίτευξη μηδενικής ρύπανσης από τα ελαστικά είναι αδύνατη, όμως μπορεί υπάρξει σημαντική βελτίωση. Το θέμα είναι να μη γίνουν απλησίαστα τα ελαστικά, με αποτέλεσμα την αύξηση της κυκλοφορίας επικίνδυνων οχημάτων.