Οι παλιές καλές εποχές όπου οι τιμές των αυτοκινήτων ήταν πραγματικά χαμηλές έχουν περάσει στην ιστορία. Ειδικά εδώ και ένα χρόνο περίπου, οι απανωτές αυξήσεις που ανακοινώνουν οι κατασκευαστές μετρούν ποσά αρκετών χιλιάδων ευρώ, ακόμα και σε κατηγορίες που απευθύνονται στο ευρύ αγοραστικό κοινό.
Σήμερα μοντέλα πόλης φτάνουν τις 20.000 ευρώ σε βασικές εκδόσεις και τα ξεπερνούν κατά πολύ, αν ο πελάτης θελήσει ανώτερα επίπεδα κινητήρων και εξοπλισμών. Όταν για παράδειγμα με τα ίδια χρήματα πριν από μια 10ετία μπορούσε να αγοράσει κανείς αυτοκίνητα από τη μεσαία κατηγορία (Ford Mondeo, Toyota Avensis, VW Passat, Opel Insignia κ.λπ.).
Στις πιο κάτω κατηγορίες, όπως στα μίνι και στα μικρά, γινόταν «πάρτι» τιμών. Με 8.000-12.000 ευρώ προσφέρονταν πάρα πολλά αυτοκίνητα, σε συνδυασμό με το όφελος τη απόσυρσης και τις εκπτώσεις που παρείχαν οι αντιπροσωπείες. Σίγουρα από πλευράς εξοπλισμού και τεχνολογίας δεν έχουν καμία σχέση τα αυτοκίνητα πόλης προ 10ετίας με τα σημερινά. Βέβαια οι τιμές τους έχουν σε ορισμένες περιπτώσεις διπλασιαστεί, χωρίς να έχει γίνει κάτι αντίστοιχο σε μισθούς ή να έχουν φθηνύνει άλλα προϊόντα ή υπηρεσίες (το αντίθετο μάλιστα).
Ας πάρουμε ως παράδειγμα δύο πολύ δημοφιλή παλαιότερα μοντέλα, το Fiat Punto και το Opel Corsa (το δεύτερο παραμένει best seller). Να υπενθυμίσουμε ότι βασίζονταν στην ίδια πλατφόρμα «small platform», συν του ότι μοιράζονταν και κινητήρες, όπως τον ντίζελ 1.3 Multijet της Fiat. Από εκεί και πέρα οι διαφορές τους ήταν τεράστιες, τόσο σχεδιαστικά όσο και μηχανικά.
Πριν από 10 χρόνια, τον Φεβρουάριο του 2013, το Fiat Punto 1.2 Pop 3d πωλούνταν από μόλις 10.600 ευρώ (με την έκπτωση των 1.200 ευρώ). Στον εξοπλισμό του διέθετε 2 αερόσακους, ηλεκτρικά παράθυρα, ηλεκτρικούς καθρέπτες, air condition, τιμόνι υποβοηθούμενο και ρυθμιζόμενο και κεντρικό κλείδωμα θυρών. Ο 8βάλβιδος 1.200άρης αξιόπιστος κινητήρας Fire με τους 69 ίππους σίγουρα δεν ενθουσίαζε με τις επιδόσεις του (0-100 χλμ./ώρα σε 14,4 δλ.), όμως για την πόλη επαρκούσε μια χαρά. Δυστυχώς για το Fiat Punto από το 2018 που σταμάτησε η παραγωγή του δεν υπήρξε διάδοχος. Όμως η Fiat ετοιμάζει ένα νέο supermini, χρησιμοποιώντας κοινή βάση με τα Peugeot 208, Opel Corsa και το μελλοντικό Citroen C3.
Το Opel Corsa της ίδιας χρονικής περιόδου προσέφερε ακόμα περισσότερη δύναμη και εξοπλισμό, με λιγότερα λεφτά. Συγκεκριμένα η τιμή του ξεκινούσε από τις 10.250 ευρώ (με την έκπτωση των 2.000 ευρώ) και εξοπλίζονταν με ESP, 2 αερόσακους ηλεκτρικά παράθυρα εμπρός, ηλεκτρικούς καθρέπτες, τιμόνι υποβοηθούμενο και ρυθμιζόμενο, κεντρικό κλείδωμα θυρών, air condition και ράδιο CD. Την κίνησή του αναλάμβανε το 1.200άρι μηχανικό σύνολο των 1.2 λτ. με τους 85 ίππους και τις επαρκείς επιδόσεις (0-100 χλμ./ώρα σε 13,6 δλ.).
Σήμερα ένα καινούργιο αυτοκίνητο πρέπει να έχει στάνταρ τουλάχιστον 6 αερόσακους, αυτόματο φρενάρισμα, σύστημα διατήρησης λωρίδας, infotainment με μεγάλη οθόνη αφής και ένα σωρό άλλα καλούδια. Οι απαιτήσεις αυξήθηκαν εφόσον οι κατασκευαστές ανέβαζαν συνεχώς το πήχη, όμως οι καταναλωτές «παραμιλούν» με τις τόσο αυξημένες τιμές. Κερδισμένοι είναι όσοι πουλάνε μεταχειρισμένα αυτοκίνητα λίγων ετών, αφού οι τιμές τους έχουν πέσει ελάχιστα από όσο είχαν αγοραστεί καινούργια. Σε ορισμένες περιπτώσεις όχι μόνο δεν έχασαν αξία, αλλά έχουν κερδίσει.