Σύμφωνα με τον σχεδιασμό του υπουργείου Υποδομών, που εγκρίθηκε πρόσφατα, από την αρμόδια διυπουργική μεγάλων έργων, θα υπάρξει στη χώρα μας αυτοκινητόδρομος χωρίς διόδια.
Ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ), μήκους περίπου 300 χιλιομέτρων θα είναι ο πρώτος αυτοκινητόδρομος χωρίς διόδια στην Ελλάδα, σύμφωνα τουλάχιστον με τον σχεδιασμό του υπουργείο Υποδομών.
Ο συγκεκριμένος αυτοκινητόδρομος θα ξεκινά από το Καστέλι Κισσάμου και θα καταλήγει στη Σητεία. Προκειμένου όμως να γίνει χωρίς την ύπαρξη διοδίων, η κυβέρνηση ετοιμάζεται να υιοθετήσει μια διαφορετική συνταγή –έχει δοκιμαστεί στο παρελθόν στην Ε.Ε.- με σύμμαχο την ευρωπαϊκή εμπειρία. Εξάλλου έχοντας και ως δεδομένη τη διστακτικότητα του τραπεζικού συστήματος να χρηματοδοτήσει αυτοκινητοδρόμους, λόγω του αμαρτωλού παρελθόντος, οι επιλογές δεν είναι και πολλές.
Διαβάστε επίσης: Τέλη κυκλοφορίας 2017 – Τι θα πληρώσουμε φέτος
Αυτό που θα ισχύσει λοιπόν στο συγκεκριμένο έργο προβλέπει πως το δημόσιο με εθνικούς πόρους ή δάνεια θα πληρώνει την συμβολή του τμηματικά κατά την περίοδο λειτουργίας, μέχρι και τη λήξη της σύμβασης, υιοθετώντας πολύ αυστηρούς όρους αποπληρωμής που γίνονται με βάση την διαθεσιμότητα αλλά και την ποιότητα των υπηρεσιών. Κάτι εντελώς διαφορετικό από ότι ίσχυε μέχρι τώρα στα δημόσια έργα στην Ελλάδα. Οι συμβάσεις σχεδόν ποτέ δεν τηρούνταν, υπήρχαν υπερβάσεις προϋπολογισμών, κακής ποιότητας κατασκευές και αποκλίσεις από τα χρονοδιαγράμματα.
Με το νέο μοντέλο, οι παραπάνω… συνήθειες όχι μόνο αλλάζουν αλλά και τιμωρούνται, καθώς οι εργολάβοι θα πληρώνουν «πέναλτι» για κάθε καθυστέρηση ή αστοχία, που σημαίνει πως θα λαμβάνουν λιγότερα χρήματα από αυτά που προέβλεπε η αρχική συμφωνία.
Μένει λοιπόν να δούμε αν θα γίνει πράξη ο πρώτος αυτοκινητόδρομος στη χώρα μας χωρίς διόδια ή αν θα παραμείνει εξαγγελία.