Ο ανεφοδιασμός με καύσιμο γίνεται χρόνια τώρα με τον ίδιο τρόπο. Ανοίγει η τάπα του ρεζερβουάρ, μπαίνει το ακροφύσιο της αντλίας και μετά ρέει το καύσιμο προς το ντεπόζιτο. Μια απλή διαδικασία που απαιτεί ελάχιστο χρόνο, ανάλογα με το πόσα λίτρα θα μπουν στη δεξαμενή. Ωστόσο εδώ και χρόνια υπάρχει ένα βασικό ερώτημα που ταλανίζει τους οδηγούς. Να σβήνει ο κινητήρας κατά τον ανεφοδιασμό, ή δεν τίθεται θέμα ασφαλείας αν παραμένει αναμμένος;
Υπάρχει πιθανότητα έκρηξης;
Το να προκληθεί πυρκαγιά κατά τη διάρκεια του ανεφοδιασμού με καύσιμο και με τον κινητήρα σε λειτουργία, είναι κάτι πολύ απίθανο, αλλά όχι ανέφικτο. Εκτός αν ο οδηγός είναι τόσο ανόητος, που πάει να ανάψει τσιγάρο δίπλα από την αντλία, την στιγμή που βγαίνουν οι αναθυμιάσεις από την εξαιρετικά εύφλεκτη βενζίνη. Υπό κανονικές συνθήκες θα πρέπει να υπάρξουν πολλές συγκυρίες, όπως αδέσποτοι σπινθήρες, βλάβες σε ηλεκτρικά συστήματα, επαφές ή καυτά εξαρτήματα. Η θερμοκρασία αυτανάφλεξης της βενζίνης είναι 280 βαθμοί Κελσίου, την οποία ξεπερνούν κατά πολύ τα εξαρτήματα της εξάτμισης. Για παράδειγμα οι καταλυτικοί μετατροπείς φτάνουν θερμοκρασίες έως και πάνω από 500 βαθμούς Κελσίου (για αυτό ποτέ να παρκάρουμε «ζεστό» αυτοκίνητο σε ξερά χόρτα).
Φωτιά από άκαυστο μείγμα;
Δεδομένου ότι οι καταλύτες βρίσκονται στο κάτω μέρος των αυτοκινήτων, μπορεί κάποιοι να σκεφτούν ότι είναι νούμερο ένα κίνδυνος κατά τον ανεφοδιασμό. Βέβαια είναι εξαιρετικά δύσκολο οι ατμοί της βενζίνης από την αντλία να έρθουν σε επαφή με τον καταλύτη ή έστω την απόληξη της εξάτμισης. Επειδή τα πρατήρια υγρών καυσίμων βρίσκονται σε ανοιχτούς χώρους, τα ρεύματα αέρα εξατμίζουν αμέσως τις αναθυμιάσεις. Στο ενδεχόμενο που το αυτοκίνητο έχει ελαττωματικά μπουζί, το άκαυστο καύσιμο θα πάει στον καταλύτη (θα τον καταστρέψει γρήγορα) και διασπαστεί με την πάροδο του χρόνου. Όταν συμβεί αυτό, τα καυτά σωματίδια που θα φεύγουν με ορμή από το σωλήνα της εξάτμισης μπορεί να έρθουν σε επαφή με άλλα εύφλεκτα υλικά.
Σπινθήρες από στατικό ηλεκτρισμό;
Σπινθήρες μπορούν να προκληθούν από στατικό ηλεκτρισμό, αλλά υπό προϋποθέσεις. Για παράδειγμα, κατά την είσοδο και έξοδο από το όχημα, συχνά τρίβονται τα ρούχα πάνω στις ταπετσαρίες του καθίσματος και αυτό μπορεί να δημιουργήσει στατικό ηλεκτρισμό. Αν αγγίξουμε το μεταλλικό ακροφύσιο της αντλίας (π.χ. σε self service πρατήρια), το σώμα μας μπορεί να μεταφέρει την ηλεκτρική αυτή ενέργεια και να προκληθεί μικροσκοπικός σπινθήρας. Οπότε σε τέτοιο ενδεχόμενο, πριν ακουμπήσουμε την αντλία, πιάνουμε ένα άλλο μεταλλικό τμήμα του αυτοκινήτου για να λειτουργήσει σαν γείωση.
Για αυτό σε κάθε περίπτωση είναι προτιμότερο να σβήνει ο κινητήρας κατά τον ανεφοδιασμό, ακόμα και αν οι πιθανότητες είναι της τάξεως του 0,1%. Χώρια που κάποιος αισθητήρας μπορεί να αναγνωρίσει σφάλμα και να ανάψει το «Check Engine».