Η αγορά του αυτοκινήτου έχει αλλάζει ριζικά τα τελευταία χρόνια, αφού κατηγορίες και κινητήρες που κυριαρχούσαν πριν από μερικά χρόνια, τώρα βρίσκονται στα χαμηλότερα επίπεδα όλων των εποχών. Η ραγδαία αύξηση των SUV τείνει να εξαφανίσει παραδοσιακά best sellers, ενώ η ηλεκτροκίνηση και τα υβριδικά μηχανικά σύνολα βενζίνης έχουν εξοστρακίσει τους ντίζελ.
Γυρνώντας το χρόνο μια εικοσαετία πίσω στην Ελληνική αγορά, θα δούμε ότι δεν έχει καμία σχέση με τα σημερινά δεδομένα. Το 2001, οι κατηγορίες των μικρών και των μικρομεσαίων αυτοκινήτων κατείχαν συνολικά το 63,7% του μεριδίου, με ποσοστά 28,9% και 34,8% αντίστοιχα. Το μακρινό πλέον 2001 είχαν ταξινομηθεί στη χώρα μας 280.212 καινούργια επιβατικά αυτοκίνητα, από τα οποία τα 80.854 ήταν μικρά και τα 97.528 ήταν μικρομεσαία. Στην κατηγορία των SUV τα μοντέλα ήταν ελάχιστα (βλ. παρακάτω) και είχαν φτάσει 1,4% μερίδιο, με μόλις 4.010 πωλήσεις. Τα 4×4 – ATV ήταν περισσότερα, όμως και πάλι το μερίδιό τους ήταν 3,7%, με 10.292 πωλήσεις.
Το 2020 ταξινομήθηκαν 80.977 καινούργια αυτοκίνητα (όσα ήταν το 2001 μόνο τα μικρά) με σχεδόν τα μισά SUV! Συγκεκριμένα τα SUV συγκέντρωσαν το 45,78% της αγοράς, με 37.070 ταξινομήσεις. Από την άλλη πλευρά τα μικρομεσαία έπεσαν στο 14,33% (11.602 ταξινομήσεις), ενώ τα μικρά κράτησαν ένα πολύ καλό μερίδιο αγοράς (28,01% με 22.678 ταξινομήσεις).
Πρωταθλητής των SUV το 2001 ήταν το Toyota RAV4 με 1.497 αυτοκίνητα, όταν στην κατηγορία των 4×4 το πρώτο στην κατάταξη Suzuki Jimny είχε φτάσει τις 2.546 ταξινομήσεις. Το RAV4 είχε ήδη αρκετά χρόνια στην αγορά (παρουσιάστηκε το 1994), ενώ το δεύτερο στην κατάταξη Land Rover Freelander εισήλθε στα SUV τρία χρόνια αργότερα (το 1997). Ένα χρόνο πιο μετά έκανε την εμφάνισή του το Honda HR-V (1998), όμως το 1995 είχε προηγηθεί το πρώτο Honda CR-V. Το Hyundai Santa Fe μετράει ήδη 21 χρόνια, όπως και το Nissan X-Trail που έκανε τα πρώτα του βήματα το 2000. Τώρα, κάθε μία από τις προαναφερθείσες εταιρίες διαθέτουν μια μεγάλη γκάμα με SUV, όπως επίσης η Mazda και η Ford με τα Tribute και Maverick τότε, που μοιράζονταν δάπεδο και κινητήρες.
Τα δημοφιλέστερα SUV του 2001
Toyota RAV4: 1.497 πωλήσεις
Land Rover Freelander: 963 πωλήσεις
Honda HR-V: 772 πωλήσεις
Honda CR-V: 337 πωλήσεις
Hyundai Santa Fe: 281 πωλήσεις
Nissan X-Trail: 79 πωλήσεις
Mazda Tribute: 48 πωλήσεις
Ford Maverick: 26 πωλήσεις