Τρεις είναι οι επιλογές που προσφέρει η BMW Σειρά 1 με τον 1.6 λίτρων TwinPower Turbo κινητήρα, με αποδόσεις 102 (114i), 136 (116i) και 170 (118i) ίππων και σε τιμές που ξεκινούν από 21.402, 23.333 και 26.470 ευρώ αντίστοιχα (5θυρη με απόσυρση). Εμείς δοκιμάζουμε τη μεσαία και την πιο συμφέρουσα έκδοση 116i (δείτε εδώ τη δοκιμή της ντίζελ 116d), στην οποία το υπερτροφοδοτούμενο μοτέρ των 136 ίππων είναι σε θέση να προσφέρει πολύ καλές επιδόσεις αναδεικνύοντας και τα σπορτίφ χαρακτηριστικά της. Η έκδοση μάλιστα της δοκιμής με το Σπορ πακέτο M τονίζει ακόμα περισσότερο τον σπορ χαρακτήρα του σε αισθητικό επίπεδο, ενώ από κει και πέρα και αυτή η Σειρά 1 παραμένει ποιοτικά κορυφαία, πλούσια εξοπλισμένη, τεχνολογικά προηγμένη και η μοναδική πισωκίνητη πρόταση της μικρομεσαίας κατηγορίας.
Εμφανισιακά η Σειρά 1 είναι ένα αυτοκίνητο που αν και δεν εντυπωσιάζει ιδιαίτερα καταφέρνει και επιβάλλεται. Το εμπρός τμήμα του αυτοκινήτου είναι και το πιο επιθετικό με το μεγάλο καπό και την αντίστοιχα μεγάλη μάσκα της BMW να κερδίζουν τις εντυπώσεις ενώ και τα φωτιστικά σώματα έχουν ιδιαίτερη σχεδίαση και αποτελούν σήμα κατατεθέν αυτής της BMW. Λιτό αισθητικά και ίσως και αμφιλεγόμενο είναι το πίσω μέρος, εκεί όπου ακόμα και με το M Sport Package δεν διακρίνεται κάτι ιδιαίτερα σπορτίφ. Στο πακέτο αυτό συμπεριλαμβάνονται οι όμορφες ζάντες αλουμινίου 17 ιντσών ή προαιρετικά 18 ιντσών, οι -πιο σπορτίφ σχεδίασης- προφυλακτήρες εμπρός και πίσω καθώς και τα πλαϊνά μαρσπιέ.
Πολιτισμένος, δυνατός και οικονομικός ο 1.6 λίτρων κινητήρας
Το TwinPower Turbo μηχανικό σύνολο των 1.6 λίτρων της BMW 116i εντυπωσιάζει τόσο με τα λειτουργικά του χαρακτηριστικά όσο και με την απόδοσή του. Ουσιαστικά οι 136 ίπποι του και τα 240 Nm ροπής (σε κατάσταση overboost) αποδεικνύονται υπεραρκετά για την σβέλτη κίνηση των 1.395 κιλών του αμαξώματος προσφέροντας και ανάλογες επιδόσεις. Η λειτουργία του είναι πολιτισμένη και γραμμική σε όλο το φάσμα με θετικό τράβηγμα από χαμηλά και αποθέματα ισχύος στις μεσαίες στροφές. Ο συνδυασμός του με το 8τάχυτο προαιρετικό κιβώτιο της ZF μπορεί να περιορίζει ελαφρώς τις επιδόσεις (0-100 χλμ./ώρα σε 8,7 δλ. έναντι των 8,5 δλ. του μηχανικού 6τάχυτου) ωστόσο αποδεικνύεται πολύτιμος σύμμαχος του οδηγού σε όλες τις καταστάσεις αφού είναι αρκετά γρήγορο στις εναλλαγές των σχέσεων και εξαιρετικά ομαλό στη λειτουργία του. Η κατανάλωσή του από την άλλη είναι χαμηλή με μέση εργοστασιακή τιμή 5,6 λτ./100 χλμ. και εκπομπές CO2 στα 129 γρ./χλμ.
Κορυφαίο σε ποιότητα εσωτερικό με σπορτίφ αισθητική
Το εσωτερικό της 116i είναι όμορφο αισθητικά και ιδιαίτερα ποιοτικό όπως άλλωστε συμβαίνει σε όλα τα αυτοκίνητα της εταιρείας. Στην συγκεκριμένη έκδοση με το πακέτο M Sport Package, το εσωτερικό αποκτά πλέον και πιο σπορτίφ ατμόσφαιρα μέσω λεπτομερειών, όπως είναι το ιδιαίτερα καλαίσθητο 3άκτινο τιμόνι με νάπα δέρμα, τα ημιμπάκετ καθίσματα με ηλεκτρικές ρυθμίσεις και τις μπλε ραφές και οι όμορφες αλουμινένιες επενδύσεις. Η θέση οδήγησης παραπέμπει σε αμιγώς σπορ κατασκευή ως προς το ύψος και τις αποστάσεις της προς τα βασικά χειριστήρια με τον οδηγό ωστόσο να αντιμετωπίζει κάποια προβλήματα με την ορατότητα στο πίσω μέρος. Οι χώροι είναι καλοί για 4 επιβάτες αφού το εσωτερικό πλάτος του πίσω καθίσματος και το υψηλό τούνελ της μετάδοσης δεν επιτρέπουν την άνετη μετακίνηση και ενός τρίτου επιβάτη, ενώ ο χώρος αποσκευών έχει όγκο 360 λίτρων, τιμή που το κατατάσσει στο μέσο όρο της κατηγορίας.
Εξαιρετικά σταθερή και πολύ συμμετοχική στην οδήγηση
Ένα από τα βασικά χαρακτηριστικά των αυτοκινήτων της BMW που συναντάται σε όλα της τα μοντέλα εδώ και χρόνια ακόμα και από τα αναιμικής ισχύος 1.600άρια του παρελθόντος, είναι η ευχάριστη και δυναμική οδική τους συμπεριφορά. Στην περίπτωση της 116i, oι 136 είναι υπεραρκετοί ώστε να μπορέσει ο οδηγός της να εκμεταλλευθεί το πολύ στιβαρό πλαίσιο και να κινηθεί ταχύτατα σε κάθε διαδρομή. Στην έκδοση της δοκιμής, το πακέτο M Sport Package που διαθέτει σκληρότερο συνδυασμό αμορτισέρ ελατηρίων, μετριάζει την άνεση προς όφελος της οδικής συμπεριφοράς. Πιο συγκεκριμένα η ανάρτηση έχει την τάση να διαβάζει τις ανωμαλίες του δρόμου αν και συνολικά τις φιλτράρει εξαιρετικά και ποτέ δεν θα περάσει κραδασμούς στο εσωτερικό, ενώ όντας πιο σφιχτή μειώνει σημαντικά τις κλίσεις του αμαξώματος σε δρόμο με στροφές. Εκεί η συμπεριφορά της 116i είναι στις περισσότερες περιπτώσεις ουδέτερη και φτάνοντας στο όριο αρχίζει να εμφανίζεται μια πολύ μικρής έκτασης υποστροφική συμπεριφορά (τοποθέτησης) που δεν ανησυχεί σε καμία περίπτωση. Ο οδηγός λαμβάνει κορυφαία αίσθηση και κάθε του εντολή μεταφέρεται μέσω του τιμονιού στο δρόμο άμεσα. Η υπερστροφή ισχύος μπορεί να προκληθεί μόνο εφόσον ο οδηγός επιδιώξει και σε δρόμο με χαμηλό συντελεστή πρόσφυσης και αν φυσικά έχει απενεργοποιηθεί πλήρως το σύστημα ελέγχου της δυναμικής συμπεριφοράς (DSC). Παράλληλα, ο οδηγός έχει στη διάθεσή του τις επιλογές ρυθμίσεων ECO PRO COMFORT, SPORT και SPORT+ μέσω του Driving Experience Control, το οποίο ανάλογα προσαρμόζει την απόκριση του πεντάλ του γκαζιού, την λειτουργία του κιβωτίου ταχυτήτων και το βάρος του τιμονιού. Τέλος, τα φρένα είναι αποτελεσματικά και η αίσθηση στο πεντάλ καλή, ωστόσο δεν απουσιάζουν σημάδια υπερθέρμανσής τους κάτι που λογικά θα είναι πιο περιορισμένης έκτασης στην έκδοση με το μηχανικό κιβώτιο ταχυτήτων αφού εκεί θα μπορεί ο οδηγός να υποβοηθά την επιβράδυνση.
(+) Κινητήρας – επιδόσεις, οδική συμπεριφορά και αίσθηση, θέση οδήγησης, ποιότητα κατασκευής
(-) Αμφιλεγόμενη αισθητική, χώροι για 3ο επιβάτη, ορατότητα προς τα πίσω