Ό,τι πιάνει η BYD, γίνεται χρυσός. Πέρα από τις βραβεύσεις, που διαδέχονται η μία την άλλη και πρόσφατα έφεραν την κινεζική φίρμα στην κορυφή της αυτοκίνησης, το αποδεικνύει η ολιστική εμπορική παρουσία των μοντέλων της. Μα το Dolphin στην compact κατηγορία, μα το ATTO 3 στα B-SUV, μα το Seal στην κόντρα με το Tesla Model 3, οι διακρίσεις και οι πωλήσεις δεν έχουν τελειωμό. Κάπου εδώ, έρχεται να «τρυπώσει» το Seal U στα πολυτελή SUV.
Άλλο που η τιμή μόνο σε μοντέλο τέτοιας κλίμακας δεν παραπέμπει. Με κόστος αγοράς από 34.500 ευρώ (με την κρατική επιδότηση), για ένα ηλεκτρικό SUV 4,8 μέτρων και 218 ίππων, δύσκολα πιστεύεις ότι το Seal U δεν πηγάζει από το σάκο του Άγιου Βασίλη. Και μάλιστα με έναν εξοπλισμό που σε κάνει να χαζεύεις: στάνταρ -μεταξύ άλλων- 8 αερόσακοι, ενεργό cruise control, πανοραμική κάμερα 360 μοιρών, όλα τα συστήματα ασφαλείας, ψηφιακό πίνακα οργάνων 12,3 ιντσών, σύστημα πολυμέσων με περιστρεφόμενη οθόνη αφής 15,6 ιντσών, head up display και δίχρωμες ζάντες αλουμινίου 19 ιντσών. Επίσης στάνταρ η εγγύηση των 6 ετών ή 150.000 χλμ., με το σύστημα ηλεκτρικής μετάδοσης (και τη μπαταρία) στα 8 χρόνια ή 150.000 χλμ.
Εξίσου εντυπωσιακή η τιμολογιακή πολιτική στο plug-in υβριδικό Seal U DM-i, που συνδυάζει την EV με τη θερμική τεχνολογία σε δυο εκδοχές: τη δικίνητη Boost και την τετρακίνητη Design AWD. Στην πρώτη περίπτωση ένας 1.500άρης ατμοσφαιρικός βενζινοκινητήρας (98 ίππων και 122 Nm) συνεργάζεται με ηλεκτροκινητήρα 197 ίππων και 300 Nm, για μια συνδυαστική απόδοση 218 ίππων και τιμή από 38.900 ευρώ. Το κορυφαίο AWD προσθέτει ηλεκτροκινητήρα 163 ίππων/250 Nm στον πίσω άξονα, ταυτόχρονα με υπερτροφοδότη στο 1.5 λίτρων θερμικό σκέλος (131 άλογα και 220 Nm). Εδώ η συνολική ισχύς ανέρχεται σε 324 ίππους και 550 Nm, έναντι 46.500 ευρώ.
Επιβλητικό, μοντέρνο και εμπνευσμένο από τους ωκεανούς
To Seal U DM-i οπτικά φαίνεται σαν την SUV εκδοχή του Seal, ωστόσο το επιβλητικό αμάξωμα (4.775 χλστ. μήκος, 1.890 χλστ. πλάτος, 1.670 χλστ. ύψος, 2.765 χλστ. μεταξόνιο) έχει τη δική του ταυτότητα. Οι γραμμές στο προφίλ και τη μάσκα εμπνέονται από την κίνηση των νερών στους ωκεανούς, με τα «αετίσια» φωτιστικά σώματα εμπρός και τα LED σε σχήμα «U» να χαρίζουν άπλετο δυναμισμό. Κάτι ανάλογο κάνουν και τα ενιαία LED πίσω, που ταυτόχρονα κάνουν το αυτοκίνητο να μοιάζει ακόμα πιο φαρδύ από τα σχεδόν 1,90 μέτρα. Οι 19άρες ζάντες εκτός από καλαίσθητες (και επίσης ωκεανικά επηρεασμένες στη σχεδίαση), είναι και διαμορφωμένες βάσει αεροδυναμικής σήραγγας. Γενικά το Seal U παρουσιάζεται προσεγμένο (και) σε αυτό τον τομέα, καθώς ο συντελεστής οπισθέλκουσας Cd 0,34 είναι εξαιρετική τιμή για τόσο ογκώδες παράστημα.
Κορυφαία ποιότητα, χώροι και πολυτέλεια στην καμπίνα
Στο εσωτερικό του Seal U DM-i δεν χρειάζεται καν να ψηλαφήσεις πλαστικό, για να διαπιστώσεις πόσο ποιοτική κατασκευή έχεις μπροστά σου. Με το που ακούσεις το βαρύγδουπο κλείσιμο της πόρτας, αμέσως καταλαβαίνεις. Τα πλαστικά και οι επενδύσεις «φωνάζουν» ότι προέρχονται από το πολύ πάνω ράφι. Τα ακουμπάς και οποιαδήποτε, αν έχει απομείνει πια κάποια, αμφιβολία για τις κατασκευές των Κινέζων, εξαφανίζεται. Ποιότητα και υφή από τις κορυφαίες που μπορείς να βρεις σε high-end προτάσεις, συναρμογή «μασίφ», προσεγμένες επενδύσεις ακόμα και σε σημεία που δεν συνηθίζεται (χαμηλό στο ταμπλό και τις πόρτες), suede που το χαίρεσαι, ecoleather που αναβαθμίζει το διάκοσμο. Με δυο λόγια, δεν θες να κατέβεις.
Σε αυτό συνηγορεί και η πολύ καλή του σχέση με τα gadgets, όπως φανερώνει η (σήμα-κατατεθέν για BYD) περιστρεφόμενη οθόνη των 15,6 ιντσών, και το head-up display πίσω από το ψηφιακό καντράν των 10,25 ιντσών. Μια από τα ίδια το φινίρισμα και οι λεπτομέρειες, όπως αποτυπώνονται στην εξαιρετική απομίμηση αλουμινίου και την piano black λάκα του ταμπλό. Μοναδική ένσταση, αν και κάπως αναμενόμενη για SUV τέτοιου μεγέθους, η ψηλά τοποθετημένη θέση οδήγησης. Όσο κι αν παλέψεις με τις ρυθμίσεις (που είναι ατελείωτες και με μνήμες) του ηλεκτρικού καθίσματος, τοποθετείς το σώμα σου αρκετά πιο πάνω από όσο θα ήθελες. Από την άλλη, δεν εκφράζεις κανένα παράπονο για τους χώρους. Των επιβατών, τουλάχιστον, γιατί τα 425 λίτρα του πορτμπαγκάζ δεν εντυπωσιάζουν για αυτοκίνητο 4,77 μέτρων, έστω κι αν τα παρελκόμενα του PHEV συνόλου κόβουν σημαντικά από τη χωρητικότητα.
Από τα καλύτερα plug-in υβριδικά συστήματα που κυκλοφορούν
Μιλώντας για το συνδυασμό θερμικής-ηλεκτρικής ενέργειας στο Seal U DM-i, λίγα τεχνικά πριν το «κυρίως γεύμα». Ένας 1.5 λτ. τετρακύλινδρος τούρμπο κύκλου Miller παράγει 130 ίππους/220 Nm, λειτουργεί πρωτίστως σαν γεννήτρια. Την κίνηση του PHEV Seal αναλαμβάνουν -στο μεγαλύτερο βαθμό- δυο ηλεκτροκινητήρες: ένας 204 ίππων και 300 Nm μπροστά, μαζί με έναν 163 ίππων και 250 Nm στον πίσω άξονα. Περισσότερο χρησιμοποιείται ο εμπρός, καθώς ο πίσω εμπλέκεται μόνο όταν τα ηλεκτρονικά κρίνουν πως χρειάζεται τετρακίνηση ή όταν ο οδηγός πατάει τέρμα το γκάζι. Σε αυτή την περίπτωση (πέρα από τη φόρτιση της μπαταρίας), αλλά και γενικότερα σε καταστάσεις υψηλού φόρτου στο δεξί πεντάλ, μπαίνει και ο βενζινοκινητήρας στο παιχνίδι, για μια συνδυαστική ισχύ που φτάνει τα 324 άλογα και 550 Nm.
Στην πράξη, όλα τα παραπάνω μεταφράζονται σε ένα εκ των καλύτερων PHEV συνόλων της αγοράς, ανεξαρτήτως κατηγορίας. Καταρχάς, πρέπει να κοιτάς τα γραφικά στο καντράν για να ξεχωρίζεις πότε λειτουργεί ο βενζινοκινητήρας και πότε πηγαίνεις μόνο με το ρεύμα. Η εναλλαγή μεταξύ των κινητήρων γίνεται με εκπληκτική αρμονία, σεμιναριακά ανεπαίσθητα και με ζηλευτή αποτελεσματικότητα. Αφήστε τα 5,9 δλ, για το 0-100 χλμ./ώρα και το πανταχού παρόν γκάζι. Εδώ μιλάμε για ενδείξεις κατανάλωσης που κανονικά, δεν βλέπεις ούτε σε υβριδικό σουπερμίνι.
Με τη συστοιχία των 18,3 kWh γεμάτη, η ηλεκτρική αυτονομία φτάνει τα 70 χλμ. Δεν είναι αυτή, όμως, που κάνει τη δουλειά. Είναι η προαναφερθείσα απίστευτη αλληλοεπικάλυψη των κινητήρων, συν την εξαιρετική διαχείριση της κεντρικής μονάδας. Το επίπεδο φόρτισης δεν πέφτει ποτέ κάτω από το 20-25%, προκειμένου να αποφύγει το Seal U Dm-i την παγίδα στην οποία πέφτουν σχεδόν όλα τα plug-in: την κίνηση μόνο με το θερμικό μοτέρ. Το λοιπόν, με τη μπαταρία φουλ βλέπεις (και δεν πιστεύεις) νούμερα της τάξης των 2,2-2,9 λίτρων/100 χλμ. Με τη μπαταρία σε ανάγκη φόρτισης, το trip ανεβαίνει στα 8,4-8,8 λίτρα/100 χλμ. – και πάλι, εξαίρετη τιμή για μεσαίο SUV 2,1 τόνων.
«Αφρός» στο ταξίδι, ασφαλές παντού
Οδηγικά, το Seal U DM-i ενθαρρύνει την ήπια, χαλαρωτική προσέγγιση. Η ανάρτηση είναι μαλακή και προσανατολισμένη στην άνεση, περνώντας πάνω από τις περισσότερες ανωμαλίες σαν να μην υπάρχουν. Μόνο στις έντονες εγκάρσιες και τις διαδοχικές μεγάλου μήκους δεν προλαβαίνει, αφήνοντας λίγους κραδασμούς να περάσουν σε καμπίνα-τιμόνι. Η λειτουργία του plug-in συστήματος εγγυάται γαλήνη και ηρεμία, σε αγαστή συνεργασία με την άριστη ηχομόνωση. Την παρα-εγγυάται για την ακρίβεια, καθότι πρέπει να ελέγχεις συχνά-πυκνά το κοντέρ ώστε να μην ξεφεύγει η ταχύτητα στην εθνική. Όπως αντιλαμβανόμαστε, το μεγαλύτερο SUV της BYD δεν αρέσκεται ιδιαίτερα στο στροφιλίκι. Το φανερώνει η θέση οδήγησης, το πιστοποιεί το έντονα τεχνητό και ελαφρύ τιμόνι, ασχέτως του προγράμματος λειτουργίας (Eco, Normal και Sport, συν τα Snow, Mud, Gravel για την τετρακίνηση). Το Seal U DM-i AWD θα στρίψει απροβλημάτιστα, αλλά νιώθεις αποκομμένος από τη διαδικασία. Οι κλίσεις είναι όσες περιμένεις από το απαλό στήσιμο, ενώ τα ελαστικά δεν υποχωρούν στη μάχη με την πρόσφυση ακόμα κι αν βυθίσεις το γκάζι εντός της στροφής.