H πρώτη γενιά του Prius πλέον χαίρει ιστορικής σημασίας, καθότι πρόκειται για το μοντέλο που έβαλε την αυτοκίνηση στο ρεύμα των υβριδικών και έκανε την Toyota ηγέτη του κλάδου.
Παρουσιάστηκε το 1997 και έμεινε στην παραγωγή μέχρι το 2003, πουλώντας πάνω από 123.000 αντίτυπα -σε μια εποχή που ο κόσμος δεν ήξερε καν τι εστί «υβριδικό»- και κατακτώντας εγχώρια, αλλά και διεθνή βραβεία. Το συγκεκριμένο ταξινομήθηκε πρώτη φορά το 2003, όντας από τα τελευταία MK1 που κυκλοφόρησαν. Το NHW11 αποτέλεσε την ανανεωμένη εκδοχή του αρχικού NHW10, με το υβριδικό σύνολο σχεδόν να διπλασιάζει την απόδοσή του. Ο 1.500άρης τετρακύλινδρος σε κύκλο Attkinson παράγει 72 ίππους στις 4.500 σ.α.λ. και 115 Nm στις 4.200 σ.α.λ., έχοντας τη συνδρομή 44 ίππων και 350 Nm από τον ηλεκτροκινητήρα. Η συνολική απόδοση φτάνει τα 101 άλογα και 115 Nm, παρέχοντας επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα σε 13,4 δλ. και τελική 160 χλμ./ώρα.
Ο σημαντικότερος αριθμός ωστόσο, αφορά την κατανάλωση. Το Prius 1ης γενιάς «καίει» κατά μέσο όρο 4,9 λίτρα/100 χλμ., μια επίδοση που είναι εξαιρετική ακόμα και με τα σημερινά δεδομένα. Το συγκεκριμένο αυτοκίνητο δεν απέχει από το να χαρακτηριστεί ως σημερινό, από πλευράς κατάστασης. Σε 18 χρόνια έχει διανύσει 21.404 χλμ., κάτι που μεταφράζεται σε περίπου 1.200 χλμ. ετησίως – ή 3,2 χλμ. ημερησίως. Το Brilliant Blue Pearl χρώμα δεν έχει το παραμικρό σημάδι, ενώ άθικτο παραμένει και το εσωτερικό. Εξυπακούεται ότι υπάρχει πλήρες βιβλίο συντήρησης, με τη δημοπρασία αυτή τη στιγμή να οριοθετείται στις μόλις 4.500 δολάρια (3.800 ευρώ).