Οι Ιάπωνες κατασκευαστές έχουν ακούσει πολλά από πολλούς, λόγω της απόφασής τους να προσεγγίζουν συντηρητικά το θέμα της ηλεκτροκίνησης. Με εξαίρεση τη Nissan, που έχει το Leaf από το 2010, και τη Mitsubishi με το όχι τόσο πετυχημένο i-MiEV (2009-2021 στην Ιαπωνία, μέχρι το 2014 στην Ευρώπη), οι υπόλοιπες αυτοκινητοβιομηχανίες περίμεναν μέχρι πριν λίγα χρόνια για να παρουσιάσουν ηλεκτρικό. Κι όπως υποστηρίζουν, δεν το έκαναν τυχαία.
Επικεφαλής αυτοκινητοβιομηχανιών της χώρας μίλησαν στο Bloomberg σχετικά με το «πάγωμα» στη ζήτηση των EVs, δηλώνοντας περήφανα πως ήταν κάτι αναμενόμενο: «Ο κόσμος αποφασίζει την ταχύτητα του εξηλεκτρισμού, δεν μπορείς να τους το επιβάλλεις» είπε ο επικεφαλής οικονομικών της Nissan, Stephen Ma, συμπληρώνοντας: «Η ανάπτυξη του εξηλεκτρισμού δεν είναι μια ευθεία γραμμή. Έχει τα πάνω του, αλλά και τα κάτω του. Μακροχρόνια θα αναπτυχθεί, αλλά αυτή τη στιγμή δεν χρειάζεται βιασύνη». Φυσικά αυτό δεν σημαίνει ότι η Nissan αγνοεί την ηλεκτροποίηση της γκάμας της, το αντίθετο. Ολόκληρο πενταετές πλάνο 2 τρις γεν (12,1 δις ευρώ) εκπόνησε το 2021, σχετικά με την επέκταση του ηλεκτρισμού στα μοντέλα της. Αλλά όπως ξέρουμε, αμιγώς ηλεκτρικά είναι μόνο τα Leaf και Ariya.
Τόσο η Nissan, όσο και οι Mitsubishi, Toyota και Honda δίνουν πρωτίστως βάση στα υβριδικά, δίχως βέβαια να ξεχνούν την ηλεκτροκίνηση. Η διαφορά με τους δυτικούς κατασκευαστές, ωστόσο, εντοπίζεται στο timing. Ενώ Ευρωπαίοι και Αμερικανοί έχουν πέσει «με τα μούτρα» εδώ και περίπου μια δεκαετία, το ίδιο διάστημα οι Ιάπωνες τηρούσαν στάση αναμονής. Κι όλα δείχνουν πως δικαιώνονται, καθώς οι ειδήσεις με παύσεις παραγωγής σε EV μοντέλα λόγω χαμηλής ζήτησης πληθαίνουν. Οι JDM εκπρόσωποι μηδενικών ρύπων τώρα αρχίζουν να αυξάνονται σε αριθμό, με στόχο το μέλλον – εκεί, δηλαδή, όπου οι Ιάπωνες προέβλεψαν ότι θα μονιμοποιηθεί το «μπαμ» των ηλεκτρικών. Ταυτόχρονα, όμως, αναγνωρίζουν πως πολύ μεγάλη μερίδα του αγοραστικού κοινού θα μείνει πιστό στα υβριδικά και τα θερμικά. Για αυτό και η Toyota, ας πούμε, ανακοίνωσε πως θα εξελίξει νέα γενιά κινητήρων εσωτερικής καύσης.