Η βενζίνη και το πετρέλαιο έχουν πάρει φωτιά τις τελευταίες μέρες, με τους οδηγούς να πληρώνουν αρκετά περισσότερα χρήματα σε σχέση με λίγους μήνες πριν. Πανελλαδικά, ο μέσος όρος τιμών έχει ανέβει πάνω από 30 λεπτά το λίτρο μέσα σε 6 μήνες (1,708 ευρώ/λίτρο την 1η Οκτώβρη, 2,082 στις 10 Μαρτίου), που σημαίνει ότι ένα αυτοκίνητο βενζίνης με κατανάλωση 8,0 λτ./100 χλμ. στοιχίζει (στην καλύτερη) 3 επιπλέον ευρώ για κάθε 100 χιλιόμετρα!
Αντίδοτο για την ακρίβεια αποτελούν οι βασικοί κανόνες μείωσης της κατανάλωσης, οι οποίοι μπορούν να εξοικονομήσουν αρκετό πολύτιμο καύσιμο. Ένας από τους κυριότερους είναι οι σωστές αλλαγές των ταχυτήτων. Ειδικά τα σύγχρονα αυτοκίνητα με τους turbo κινητήρες βενζίνης δεν χρειάζεται να δουλεύουν σε υψηλές στροφές, αφού έχουν αρκετή διαθέσιμη ροπή από χαμηλό εύρος στροφών (όπως και οι πετρελαίου). Για παράδειγμα, στην κίνηση κάποιοι οδηγοί κάνουν το λάθος να μένουν με τη 2η ταχύτητα, όταν μπορούν να βάλουν άνετα ακόμα και 4η ταχύτητα σε έναν επίπεδο δρόμο. Έτσι, αμέσως η κατανάλωση πέφτει ακόμα και μέχρι 50%.
Αυτό φαίνεται και στην στιγμιαία κατανάλωση που αναγράφεται στο trip computer, όπου ειδικά με τις τρεις πρώτες ταχύτητες οι απαιτήσεις για καύσιμο είναι υψηλές. Βέβαια πρέπει να αποφεύγονται ακρότητες και να μη λειτουργεί το μοτέρ με μεγάλη σχέση στο κιβώτιο και πολύ χαμηλή ταχύτητα κίνησης, γιατί τότε δεν θα κάνει καλή καύση και θα αρχίσει να χτυπάει πειράκια. Από την στιγμή που ο οδηγός καταλαβαίνει ότι ο κινητήρας έχει πιάσει την κατάλληλη ροπή και δεν ζορίζεται, τότε αμέσως πρέπει να αλλάζει ταχύτητα. Άλλωστε στα καινούργια αυτοκίνητα υπάρχει και σχετική ένδειξη.
Κατά την κίνηση στις εθνικές οδούς, είναι ανώφελο να ξεπερνιέται η ταχύτητα των 130 χλμ./ώρα. Όχι μόνο γιατί απαγορεύεται, αλλά γιατί αυξάνεται σημαντικά η κατανάλωση. Τα 120 χλμ./ώρα με την τελευταία σχέση στο κιβώτιο και με το cruise control σε λειτουργία (εφόσον περιλαμβάνεται) είναι ιδανικά.
Οι σωστές πιέσεις των ελαστικών είναι επίσης, μείζονος σημασίας για την κατανάλωση και φυσικά για την οδική συμπεριφορά. Οι κατασκευαστές προτείνουν για μείωση της κατανάλωσης μια μικρή αύξηση της πίεσης κατά περίπου 0,2 bar από το κανονικό. Με αυτό τον τρόπο επιτυγχάνεται εξοικονόμηση καυσίμου κατά 10%.
Αξεσουάρ όπως σχάρες οροφής και ποδηλάτων, μπαγκαζιέρες κ.λπ. που δεν χρησιμοποιούνται, πρέπει να αφαιρούνται. Επιπλέον βάρος κατά 100 κιλά ανεβάζει την κατανάλωση κατά 0,3 λτ./100 χλμ., ενώ η περισσότερη αεροδυναμική αντίσταση την αυξάνει ακόμα περισσότερο. Οπότε, όταν φτάσετε στον προορισμό σας φορτωμένος μετά από ένα ταξίδι, είναι περιττό να τα κουβαλάτε μόνιμα και αυτά.